![]() |
Linux swap en windows swap op zelde partitie
Ik stoor me aan het feit dat er 2x schijfruimte gebruikt wordt voor swaps terwijl die 2 ossén toch naaoit samen draaien
Ik heb multi-boot xp MCE - ubuntu feisty windows gebruikt gezellig pagefile.sys en linux zijn swap partitie Eigen lijk wil ik dus het pagefile van windows daarop krijgen daarvoor had ik 3 mogelijke oplosssingen 1e werke niet die verziekte nl mijn windows (swapfs driver, die van swap partitie logische windows schijf maakt zodat daar je swap bestand erop kan) optie 2 (waarvan ik denk dat het de beste is) mijn swap partitie fornatteren als FAT32 dan in windows aangevben dat de swapfile op die schijf moet. in linux (die ook prima draait zonder swap) in /etc/rc2.d/ een bestand aanmaken die op /dev/hda1 een swapfile aanmaakt genaamd pagefile.sys zodat als daarna windows weer opstart windows het als zijn swapfile herkend en er gewoon overheen schrijft. op in /etc/fstab installen dat ie /dev/hda1/pagefile.sys gebruikt het eniogdte probleem dat dan zou kunenn si als je een van beide ossen suspend en naar de andere boot dat de resume image naar de klote gaat maar dat vindt ik geen kritiek punt (kan ik mee leven) 3e optie met ntfs-3g driver mijn windows NTFS schijf writeable maken en gewoon daar een swapfiel gebruiken allen gebruik ik deze optie liever niet aangezien ik dan met een 2.3 GB partitie aan het begin van mijn schijf zit waar ik weinig mee kan + het feil dat linux zijn swap file op een NTFS volume gooit mij onaangename gevoelens geeft ook al werk de dntfs write driver pima indeling van mij schijf kan je HIER vinden en ik wil eigelijk dat die 2.3 gb door beide osén benut worden (ander had ik dit probleem sowieso niet gehad) Dus welke manier bevelen jullie mij aan? als je nog eenetere manier hebt om diot te doen is je antwoord ook zeer welkom |
Met die swapfs-driver heb ik anders nooit problemen gehad; het eerst aan de gang krijgen is niet altijd simpel; maar een Windows-systeem heb ik er nog nooit mee verziekt (en ik heb dat toch werkend gekregen op de drie windows-installaties waar ik het gebruikte). In welk opzicht wordt je installatie om zeep geholpen?
En van je andere 2 opties: ik zie het nut niet van NTFS te gaan gebruiken: hou het lekker simpel bij FAT32. Als je NTFS gaat gebruiken, ten eerste is NTFS niet echt zo goed ondersteund; ten tweede hoor ik dat die drivers best traag zijn (voor een swap space is dat dus dubbel zo erg) en je hebt uiteindelijk toch geen beveiligingsinstellingen nodig op die partitie. En je opmerking bij optie 3 gaat net zo goed op voor FAT32: daar heb je ook steeds partitie zitten. In Windows kan je die wel laten verbergen met TweakUI (deed ik altijd op Windows: mijn swap-partitie noemde S: en werd niet in Mijn Computer weergegeven, maar je kon er desnoods wel aan hoor) ; in Linux heb je er normaal niet zo'n last van. |
toch niet gelukt
linux accepteerde het bestand pagefile.sys niet als swap bestand (terwijl ie gewoon in dat bestand mag kliederen wat ie wil, windows schrijf zijn swap file toch over niew) maargoed bedankt voor het advies maarhet is nu toch weer een swap partitie en een swapfile op de ntfs schijf |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59. |