![]() |
Referenties voor bijbaan
Dolgraag zou ik meer gaan werken, want met de baan van 4 uur in de week die ik nu heb, schiet het niet veel op.
Ik heb nu een baan in een winkel op het oog, maar ze willen daar minimaal twee referenties van me weten. Wat is jullie ervaring met referenties? Worden de bedrijven echt gebeld? Maakt het uit dat je vorige banen helemaal niets met de baan hebben waar je wil solliciteren (dus: geen relevante werkervaring)? Zoveel voormalige werkgevers heb ik niet, waarvan ik vermoed dat bij twee grotere bedrijven geen lichtje gaat branden bij mijn naam. Het gaat hier om een bijbaan. |
Tja, als ze specifiek vragen naar een referentie, kun je er op rekenen dat ze de referentie ook nagaan.
Een referentie hoeft niet zozeer over relevante werkervaring te gaan, maar ook over je attitude (nauwkeurige werker, op tijd daar, goede inzet) of hoe je kan werken in team, evt. "leidinggevende functie", enzovoorts, en dat kan een oude werkgever misschien wel beoordelen of bevestigen. Als je niet zeker weet of je oude werkgever je nog wel kent: bel het bedrijf op, vraag naar je oude direct leidinggevende en vraag of je ze als referentie mag opgeven, en zet de naam van die persoon in je CV of sollicitatiebrief. |
Ik heb eigenlijk maar één gunstige referentie. Daarvoor heb ik alleen maar ieder jaar vakantiewerk gehad bij één instelling, de enige chef die me daar wel goed zou beoordelen is dit jaar vertrokken, heb ik gehoord. Dus bellen en navragen zou niet veel uitmaken..
Ik weet van mezelf wel dat ik mijn verantwoordelijkheden neem, collegiaal ben, goed met mensen om kan gaan, irritant zijn die referenties eigenlijk! :p |
Tja... Als je zo zeker bent van jezelf, kun je natuurlijk altijd jezelf opgeven, (of je moeder, of je vriend, als ze het daarmee eens zijn)... ;)
|
:D Ach, ik zet de belangrijkste referentie wel bovenaan, die waar de chef niet meer werkt komen ze dan zelf maar achter.. Als dat dus een dode link is gaan ze automatisch naar de eerste referentie! Ik zoek het maar in het positieve.
|
(y) You go girl ;)
|
Als referentie kun je ook iemand (niet werk gerelateerd) opgeven die een goed (positief :P) beeld van je heeft.
Bij mijn 'echte' baan hebben ze een andere werkgever als referentie gebruikt. |
Citaat:
|
Zolang jij goed je mening kan onderbouwen (waarom wil je er werken), is er niet altijd relevante werkervaring nodig. Mijn ervaring met refrenties is dat ze nog nooit gebelt hebben naar 1 van mijn vorige werkgevers.
Succes! |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Alle vakjes zijn heel klein, alsof ze expres gewoon niet teveel van me willen weten, maar ik heb al langer in m'n hoofd waarom ik daar wil werken, dus dat komt wel goed. En anders zoek ik wel verder. (y) |
En stageplaatsen? Toen ik wegging bij m'n stageplek zei m'n stagebegeleider dat ik hem wel op mocht geven als referentie :)
|
Citaat:
Nu blijft mijn vraag of ik ook vrijwilligerswerk dus op mag geven. Om vast een beetje vaart achter de boel te zetten heb ik ook daar een persoon maar de vraag gestuurd of dat goed is. |
Citaat:
Let wel: altijd iemand ff bellen om te vragen of hij het goed vind als hij als referentie opgegeven wordt. Ten eerste is het wel zo fatsoenlijk, en ten tweede heeft die persoon dan ook een positief verhaal klaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49. |