![]() |
Economie inzichtvraagjes!
Hey,
Heb hulp nodig bij een aantal vragen inzake economie. Heb telkens wel het gevoel waar ze heen willen, maar vindt het moeilijk om het te formuleren, als iemand wil helpen: bij voorbaat dank! 1. Het is in een planeconomie niet ongebruikelijk dat de winkelschappen leeg zijn, terwijl producenten wel een grote voorraad hebben, geef hiervoor 2 verschillende oorzaken. Wellicht omdat er in de plannen al stond hoeveel er in de schappen aanwezig mogen zijn? 2. Geef twee redenen waarom een groot deel van de bevolking niet altijd even gelukkig is met de ingevoerde overgang naar de markteconomie. Ik kan er zover nog maar 1 bedenken: hogere prijzen? 3. Stel dat de overheid besluit haar investeringen te verhogen, leg uit dat deze maatregel kan passen binnen zowel het structuur- als het conjunctuurbeleid. 4. Stel: de overheid streeft naar evenwicht op haar begroting, zal de staatsschuld stijgen, dalen of gelijk blijven? Motiveer je antwoord. 5. Leg uit dat een groeiende staatsschuld meer werkloosheid tot gevolg kan hebben. Mijn gedachte: hogere staatsschuld betekent meer belastingen, betekent hogere prijzen en lonen moeten omhoog, bedrijven kunnen minder personeel aannemen en dus > werkloosheid Als iemand ook maar 1 van bovenstaande vragen weet te beantwoorden, graag! Bij voorbaat DANK! Mvg, Greenspan! |
Antwoord op vraag 1, naar mijn mening:
Een planeconomie wordt al van te voren vastgelegd; dit betekent dat wanneer het niet verloopt volgens plan (koopkracht wordt groter of mensen kopen gewoon meer) dan is de plan economie (en in dit geval de supermarkt) daar niet op voorbereid. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
3. Stel dat de overheid besluit haar investeringen te verhogen, leg uit dat deze maatregel kan passen binnen zowel het structuur- als het conjunctuurbeleid.
Conjunctuurbeleid: Investeringen zorgen voor een grotere vraag (machinebouw, wegenbouw, etc.) > meer productie > meer werkgelegenheid > meer lonen > meer consumptie > grotere vraag > etc. Structuurbeleid: Investeringen zorgen voor een groter productiecapaciteit en dus meer werkgelegenheid (door meer machines bijv.) of een betere internationale concurrentiepositie (door een verbeterde infrastructuur bijv.) |
Jongens, superbedankt voor de hulp (FuSe / AzN).
Op deze manier kan ik weer op een goede weg verder, erg bedankt! Thanks!!! Green. |
Citaat:
Citaat:
Zo heeft een kleine groep Russen hiervan geprofiteerd over de rug van de massa, denk aan Abramovic. 2) Er ontstaat werkloosheid, in een planeconomie is er geen werkloosheid. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55. |