![]() |
Rietsuiker / gewone suiker
(Hopelijk staat dit bericht op de juiste plaats)
In mijn biologie boek staat de structuurformule van sacharose. Daaronder staat: riet- of bietsuiker. Is dit dan hetzelfde? Lijkt mij namelijk niet... |
Dit het ik trouwens gevonden op internet:
Het enige verschil is dat bietsuiker gemaakt wordt van suikerbiet en rietsuiker van suikerriet. Chemisch gezien zijn biet- en rietsuiker wel gewoon hetzelfde. Ze hebben allebei een samenstelling van 100% sucrose (saccharose). De fabricageprocessen zijn ook bijna identiek, alhoewel er een paar kleine variaties zijn vanwege de verschillen tussen suikerbiet en suikerriet. Bietsuiker wordt het meest gebruikt in Noordeuropa, terwijl rietsuiker in de rest van de wereld gebruikt wordt. Om biet- en rietsuiker te kunnen onderscheiden in Europa wordt 1-3% suikerstroop aan witte rietsuiker toegevoegd om het een bruine kleur te geven. [http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp14.htm] Een andere bron zegt dit: Rietsuiker is anders dan "gewone" witte suiker. Witte suiker is geraffineerde Biet-suiker. Een totaal andere plant. Je kunt ook honing als zoetmaker gebruiken. Beide suikers hebben inderdaad een andere chemische samenstelling, wat natuurlijk niet wegneemt dat je niet voor beide allergisch kunt zijn. Bietsuiker is inderdaad een totaal ander plantje, er worden ook andere processen gebruikt om de suiker hieruit te winnen, het is geraffineerde suiker, wat een tegennatuurlijk proces is om de suikers uit de biet te halen. Om zeker te weten of je voor beide allergisch bent is een test de enige oplossing om het zeker te weten. [http://www.allergieplein.nl/showpage...ThreadID=4505] Ik ben getest op allergieen, daaruit kwam dat ik niet tegen rietsuiker kan. Betekent dit dan dat ik ook niet tegen bietsuiker zou kunnen? |
-sorry ik kan je helaas niet helpen-
Kun je het trouwens de dokter / de persoon die je getest heeft niet vragen? |
Die is zeer moeilijk te bereiken, maar ik heb een afspraak over een maand. Eigenlijk wil ik het liever nu weten dan over vier weken...
|
ah oke! tuurlijk dan snap ik het. :)
Hopelijk kan iemand je helpen! Succes |
Ik denk niet dat riet- en bietsuiker hetzelfde zijn, maar dat de sacharose (sucrose) in beide producten wel hetzelfde is. Als jij wel tegen sacharose (sucrose) kan, maar niet tegen rietsuiker, dan is er kennelijk een verschil.
|
Witte kristalsuiker is geraffineerde bietsuiker, de rietsuiker die te koop is, is ongeraffineerd. Dat betekent dat het niet alleen saccharose is, maar ook andere stoffen bevat, terwijl kristalsuiker puur saccharose is.
|
Dankjewel:)!
|
Ik heb het juist andersom, ik mag alleen maar rietsuiker.
|
Wow das ingewikkelder... maarja jij mag stroopwafels :D
|
Ik geloof dat je je antwoord hebt, dus als het mag wilde ik hier ook graag mijn vraag stellen. :bloos:
Is rietsuiker nou werkelijk beter (of minder slecht) dan gewone suiker? |
wil je meningen of echte feiten? :) (ik denk namelijk dat het echt helemaal niks uitmaakt)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47. |