Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Levenskracht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=162432)

Frida 19-07-2002 08:05

Levenskracht

Ik duik in de rozentuin
en gedenk de levensboom
Zwoele geuren van de natuur
Sterren bij de duin
Een spiraal van minvermogende levenskracht
is voor de vrij groeiende lelie een droom
en voor mij een enkel feit in deze nacht

Dusjcrib 19-07-2002 15:23

hmz.. kvinnum niet zo sterk..

wat is minvermogende?

tacidvs 19-07-2002 16:43

Je cultiveerd je emotie teveel, denk ik. Ik mis het gevoel hierin. En inderdaad, 'minvermogend'?

Frida 19-07-2002 17:09

Minvermogend; arm, weinig bezittend...

Dusjcrib 19-07-2002 17:21

Citaat:

Frida schreef:
Minvermogend; arm, weinig bezittend...
hoe is dat dan een droom?

naja.. ik snap em gloof ik gwoon niet

Tenischa 19-07-2002 19:33

eerlijk waar ik snap dr nix van, maar goed!

~Dark Voice~ 19-07-2002 20:19

Ik snap hem wel, zo moeilijk is het toch niet?:confused:

De eerste vier regels over de boementuin enzow zijn een soort van intro, die zometeen naar de lelie wijzen.

De lelie groeit vrij en daaruit kun je opmerken dat ze gelukkig is. Een spiraal van weinig (minvermogend) levenskracht is voor de lelie dus een droom (beter gezegd: nachtmerrie) want die heeft hier niets mee te maken. Dat is voor haar (de 'mij' in het gedicht) anders, want zij ligt in bed misschien wel te janken van ongeluk.. Daarom is 'weinig levenskracht' voor haar een feit..

Of ik ben dom en denk te snel dat ik iets begrijp ;)

In ieder geval: ik vind het wel heel erg mooi verwoord en het is tenminste niet zo'n vreselijk cliché depri gedicht..

Echt super :)

Dusjcrib 19-07-2002 20:52

Citaat:

~Dark Voice~ schreef:
Ik snap hem wel, zo moeilijk is het toch niet?:confused:

De eerste vier regels over de boementuin enzow zijn een soort van intro, die zometeen naar de lelie wijzen.

De lelie groeit vrij en daaruit kun je opmerken dat ze gelukkig is. Een spiraal van weinig (minvermogend) levenskracht is voor de lelie dus een droom (beter gezegd: nachtmerrie) want die heeft hier niets mee te maken. Dat is voor haar (de 'mij' in het gedicht) anders, want zij ligt in bed misschien wel te janken van ongeluk.. Daarom is 'weinig levenskracht' voor haar een feit..

Of ik ben dom en denk te snel dat ik iets begrijp ;)

In ieder geval: ik vind het wel heel erg mooi verwoord en het is tenminste niet zo'n vreselijk cliché depri gedicht..

Echt super :)

ah.. in die zin.. ik snapte het dus niet door het woordje droom, omdat ik dat opvatte als iets moois en ik niet snapte hoe minvermogende levenskracht nu een droom kan zijn, maar in de zin van onwerkelijk, nachtmerrie-droom snap ik em dan nu..

en dat ut geen cliche depri gedichtje is is zeker heel erg waar.. Hij is ook wel mooi! Ik snapte hem dus alleen niet, maar nu wel :)

~Dark Voice~ 20-07-2002 00:06

Citaat:

Frida schreef:

Je begrijpt het volkomen
Ik ben echt blij dat iemand mijn gedachtengang kan volgen en het waarderen :)

gewoon super bedankt

*knip*

Anyway, dit is echt een supergoed gedicht en ik ben blij dat ik het snap :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.