Citaat:
Love & Peace schreef:
(Bericht 25926483)
In bepaalde landen, zoals China en Rusland zijn en worden veel gelovige instellingen, en dan met name Christelijke, tegengewerkt door de overheid.
|
De paar Moslims die China telt worden anders ook tegengewerkt. Voor zover mijn informatie gaat zijn de enige religies waar tegenover de overheid in China tolerant is, religies zonder priesters die hoofdzakelijk berusten op rituelen die mensen zelf uitvoeren.
Shintoïsme en individueel uitgeoefend Boedhisme (deze twee vermengen zich tevens in China) wordt bijvoorbeeld wel getolereerd.
Een zeer gezonde opstelling die de manipulatie waar dit topic over gaat tegenwerkt. Pasen en Pinksteren zullen op één dag vallen voordat China als het een meerpartijenstaat zou zijn, een partij als de SGP ooit ziet verrijzen.
Citaat:
Love & Peace schreef:
(Bericht 25926483)
Ben jij het ermee eens dat hooggeplaatste religieuze leiders hun invloed misbruiken? Zo nee, waarom?
|
Tegenover lichtende voorbeelden a la de paus en organisaties die hun invloed in religieuze zaken gebruiken voor politieke doeleinden (het Mahdi leger in Irak, de Hamas, christelijke sektes die campagne voerden voor Bush, etc) lijkt het me vrijwel onmogelijk om daar met nee op te antwoorden.
Citaat:
Love & Peace schreef:
(Bericht 25926483)
Zo ja, (hoe) bescherm je je hiertegen?
|
Educatie dunkt me. Educatie zal mensen in staat stellen in te zien dat zij gemanipuleerd worden, en een religie nooit een oplossing biedt voor wereldse zaken.
|