![]() |
Dubbeldekstreinen
[QUOTE=Dittrich;25836812]in 's hemelsnaam geen dubbeldekkers...
Wat een klotetreinen zeg. Neem altijd de treinen van 17/47 omdat dat géén virm's zijn :p QUOTE] Ook ik ben geen fan van dubbeldekkers; De oude gele dubbeldekkers, DDAR, zijn krap en ademen een verwarde jaren 80-sfeer uit. De nieuwe dubbeldekkers, met blauwe band, hebben van binnen een dipremerende ensemble van enkele paars-blauw-roze tinten en het typische grauwe NS-laminaat. De stoelen zien er billig uit en de bagagrekken zijn lelijk. Verder dragen de kleine ramen bij aan het gevoel van claustrofobie en onbehaaglijkheid. Dit kan beter! Post daarom je favoriete niet-NS dubbeldekker: TS begint: M6 rijtuig van de NMBS http://www.railfaneurope.net/pix/be/.../M6A_boven.jpg Mooi afgewerkt, oogt modern en gesofistikeerd, prettige kleuren en grote ramen. |
Ik vind de intercity dubbeldekkers (de blauwpaarse) eigenlijk wel mooi en erg relaxt.
Maar er gaat natuurlijk niets boven de koplopers met de oranje stoeltjes (y) |
Citaat:
En de stoeltjesafstand is te ver voor mijn kleine beentjes om mijn voeten relaxt op de andere bank te leggen. Maar dat is wel fijner voor grote mensen natuurlijk. Die DDar heeft groene stoeltjes toch? Die zijn oud ja, maar beneden kunnen wel de raampjes open Verder heb ik niet zo'n mening en zit ik nooit in niet-ns-dubbeldekkers |
fotos van die oude????
|
M6 stoelen zitten na een tijdje brak.
VIRM is opzich prima als het wordt gebruikt waar het voor bedoeld is; interregionaal vervoer inderdaad en geen lange afstanden. Ik ben benieuwd naar de nieuwe generatie. De generatie met stoffen stoelen (derde en vierde?) zijn al een stuk beter dan de versie met nepleren banken. Eigenlijk totaal ongeschikt voor de 800 ((Sgn -) Amr - Hrl/Mt) DD-AR is geschikt voor de stopserie, mijn inziens ideaal voor de 5100 (Gvc - Ddr (- Rsd)) of 5000 (Ledn - Ddr): lekkere drukke series en brede deuren. DDM is, net als VIRM, geschikt voor de interregionale afstanden. Dankzij de SGM banken zit het ook nog prima, ideaal voor een serie als de 2200 (Asd - Ddr (-Bd)). In Duitsland zijn er momenteel een aantal dubbeldeksseries in gebruik, waarvan de oudste behoorlijk bagger zijn. De beste dubbeldekker is natuurlijk een Duplex. ;) Deadlocks wensen: Asd: Amsterdam Centraal, Bd: Breda, Ledn: Leiden, Ddr: Dordrecht, Gvc: Den Haag Centraal, Sgn: Schagen, Mt: Maastricht, Hrl: Heerlen. |
Citaat:
|
Voordeel van M6 is wel dat de deuren zich niet aan de zijkant bevinden, waardoor je je nek (vanaf boven richting deur) niet in één of andere vreemde stand hoeft te buigen om de trein uit te komen.
Edit, VIRM is wel fotogeniek. :o |
Hét nadeel aan VIRM zijn die achterlijke deuren naar de zitdelen toe. Hoe vaak ik daar m'n kop wel niet gestoten heb...
Daarnaast zijn ze aanzienlijk minder comfortabel dan bijv. een Koploper (blijft nog steeds mijn favo trein, érg jammer dat het doorloop gedeelte dichtgelast is tegenwoordig) en in de bagagerekken past helemaal niks. Zelfs een rugzak met een paar boeken erin past niet. Dat had echt veel beter gekund. Oh, bijna vergeten, de zithouding is ook erg matig vanwege het ontbreken van een middenarmleuning. Maar goed, de NS is geen staatsbedrijf meer en de kas dientengevolge ook (waarschijnlijk doch aannemelijk) minder diep. Favo dubbeldekkers heb ik niet echt, alhoewel die Belgische bakken wel beter zijn dan de VIRM's. (Dus zoals op het plaatje in de sp.) |
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...RM_1e_klas.jpg
niets mis mee;) |
Duplex is idd fraai. Ik heb ooit eens in een Zwitserse dubbeldekker gezeten. Daar zijn ze afgestapt van het idee dat de balkons op een niveau moeten liggen tussen het de onderste en de bovenste verdieping. De bovenste verdieping loopt als het ware door zoals in een gewone trein. (-> geen standaard UIC overgangen tussen rijtuigen) De deuren zitten meer in het midden en er is geloof ik maar één trap per rijtuig. De trein was erg prettig, met donkere stoffen.
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/...460Bern_rr.jpg Citaat:
|
Over de UIC, Nederland heeft toch al niet bizar veel Europees toegankelijk materieel. Zelfs veel ICB rijtuigen zijn zo omgebouwd dat ze niet eens meer Duitsland kunnen rijden; dat mag dus geen excuus zijn bij het ontwerpen van een dubbeldekker naar Zwitsers voorbeeld.
Maar hoe zit het dan met de perronhoogten? |
Citaat:
Het zijn mijn favoriete treinen eigenlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
NS ''Wadloper'' ;) http://www.railtrack.nl/web-log/DSC17181.jpg NS ''Hondekop'' ;) http://img406.imageshack.us/img406/2/542hu7.jpg |
Citaat:
En dat zijn toch ook geen dubbeldekstreinen die jij laat zien? |
Ik vind die nieuwe NSdubbeldekker prima. Behalve dat de bagagerekken zijn ontworpen door een ontzettende IO'er
|
Citaat:
|
Ik snap hem niet... :(
|
Citaat:
En Hondekop ftw, lekker laag zwaartepunt: ideale baanligging. Dat kan je van VIRM op bijvoorbeeld Wd - Ut of Apn - Ledn niet zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik vind Alphen-Leiden een prettigere trein dan die Hondekop. Bij die laatste kan je niet lezen, zo hard wiebelt dat ding heen en weer (n) |
Citaat:
|
Citaat:
De Hondekoppen rijden nog steeds op het traject Heerlen/Aken (via Landgraaf station) en als ik bij mijn moeder op bezoek ben (zij woont in een flat naast het spoor nabij het station) dan kan ik die ranzige Hondekoppen niet aleen horen (bak herrie) maar deze zien er ook nog eens smerig en aftands uit (ben er pas geleden nog mee naar Aken geweest) :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat komt omdat ze vertraagd zijn :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan is een Wadloper toch betrouwbaarder dan een trein van de Stadler Rail Groep. ;) |
Citaat:
Er wordt op een deel van dat traject wel met mat '64 gereden, ik denk dat je die verward met hondekoppen. |
Citaat:
even voor de duidelijkheid: Mat '54 'hondekop', nog maar een paar exemplaren over, geen van allen in de reizigersdienst: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/...Marienberg.jpg Mat '64, soms 'apekop' genoemd, rijdt nog veel rond en wordt door leken weleens verward met een hondekop: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/...o/plan-v31.jpg |
Citaat:
Lijkt me overigens stug dat jij die nog bewust hebt meegemaakt op dat baanvak. |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens snapte Balance het wel. Edit: Overigens voor de liefhebbers van Mat. '54, morgen rijdt de 766 een aantal slagen Amsterdam Centraal - Amsterdam Werkplaats (Zaanstraat dus), samen met een andere duivelse trein. ;) |
Citaat:
Ja die onderste trein is het dat regelmatig nog op dat traject Heerlen/Aken rijdt, maar omdat ik nu met rijlessen bezig ben hoop ik in de nabije toekomst noch in wadlopers, apekoppen of hondekoppen te reizen. ;) |
Citaat:
Mat. '64 is niet geschikt voor 1.5kV en ook niet voor baanvakken zonder bovenleiding. Daarnaast rijdt de EURegiobahn op Heerlen - Aken en bezit deze maatschappij geen Mat. '64. Kan natuurlijk, al eerder gezegd (!), de Heuvellandlijn Heerlen - Maastricht zijn, maar die gaat niet naar Aken! |
Citaat:
|
Citaat:
En dan lijkt het plaatje op de treinen die hier rijden. Citaat:
En de enige reden dat ik ze wist, is dat ik ze dagelijks reis. Hoewel ik over Wd nog wel even na moest denken hoor. |
Citaat:
Dat was niet de bedoeling. Ik vind het overigens wel een fijne gewoonte, anders moet ik bij gebruik (dienstregelingmodellen doorberekenen ed, de database van ns.nl pakt ze overigens ook *O*) altijd alles opzoeken. ;) |
Ja, maar jij bent een treinenfreak en de gemiddelde forumbezoeker niet.
Dus begrijpelijke posts maken is best fijn voor ons :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@Vice, volgens mij werd SGMm alleen in de spitspendels naar Gouda (!) gebruikt en verder de Apekoppen (zonder tussen-n, want 1964) in de 8800, Leiden - Utrecht (!). Nu rijdt er dus VIRM in die serie. Ten koste van de 3700 Nijmegen - Zwolle, waar ze in mijn ogen veel meer nodig zijn. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alles is beter dan die belachelijke diesels van Veolia. Lang leve de NS, lang leve de dubbeldektreinen van de NS! Ik vind ze wel rust uit stralen, zit er niet vaak in maar heb er absoluut geen probleem mee
|
Waarom zijn die dubbeldekkers altijd zo f*cking koud! :mad:
Ik zat gister met jas en trui nog steeds te bibberen! Enne, nu we het toch over treinen hebben: heeft iemand enig idee of het toeval is, of dat er tegenwoordig minder wordt gecontroleerd in de trein? Normaal werd ik op mijn traject toch minstens 2x gecontroleerd (soms zelfs 4x), maar de laatste tijd soms maar één keer. :eek: |
Omdat die airco's nooit goed zijn afgesteld. Het is niets of vrieskist.
Conducteurs verlenen natuurlijk ook graag reisinformatie in de eerste klasse en zijn daar erg druk mee. /vooroordeel |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.