Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Dubbeldekstreinen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1625504)

REIE 12-09-2007 12:35

Dubbeldekstreinen
 
[QUOTE=Dittrich;25836812]in 's hemelsnaam geen dubbeldekkers...
Wat een klotetreinen zeg. Neem altijd de treinen van 17/47 omdat dat géén virm's zijn :p
QUOTE]

Ook ik ben geen fan van dubbeldekkers; De oude gele dubbeldekkers, DDAR, zijn krap en ademen een verwarde jaren 80-sfeer uit. De nieuwe dubbeldekkers, met blauwe band, hebben van binnen een dipremerende ensemble van enkele paars-blauw-roze tinten en het typische grauwe NS-laminaat. De stoelen zien er billig uit en de bagagrekken zijn lelijk. Verder dragen de kleine ramen bij aan het gevoel van claustrofobie en onbehaaglijkheid.
Dit kan beter! Post daarom je favoriete niet-NS dubbeldekker:

TS begint: M6 rijtuig van de NMBS

http://www.railfaneurope.net/pix/be/.../M6A_boven.jpg

Mooi afgewerkt, oogt modern en gesofistikeerd, prettige kleuren en grote ramen.

Krummeltje 12-09-2007 13:04

Ik vind de intercity dubbeldekkers (de blauwpaarse) eigenlijk wel mooi en erg relaxt.

Maar er gaat natuurlijk niets boven de koplopers met de oranje stoeltjes (y)

luchtballon 12-09-2007 14:12

Citaat:

Krummeltje schreef: (Bericht 25944944)
Ik vind de intercity dubbeldekkers (de blauwpaarse) eigenlijk wel mooi en erg relaxt.

Maar het is er altijd net wat te koud :( ;)
En de stoeltjesafstand is te ver voor mijn kleine beentjes om mijn voeten relaxt op de andere bank te leggen. Maar dat is wel fijner voor grote mensen natuurlijk.

Die DDar heeft groene stoeltjes toch? Die zijn oud ja, maar beneden kunnen wel de raampjes open

Verder heb ik niet zo'n mening en zit ik nooit in niet-ns-dubbeldekkers

remy476 12-09-2007 15:25

fotos van die oude????

TRA 12-09-2007 16:19

M6 stoelen zitten na een tijdje brak.

VIRM is opzich prima als het wordt gebruikt waar het voor bedoeld is; interregionaal vervoer inderdaad en geen lange afstanden. Ik ben benieuwd naar de nieuwe generatie. De generatie met stoffen stoelen (derde en vierde?) zijn al een stuk beter dan de versie met nepleren banken. Eigenlijk totaal ongeschikt voor de 800 ((Sgn -) Amr - Hrl/Mt)

DD-AR is geschikt voor de stopserie, mijn inziens ideaal voor de 5100 (Gvc - Ddr (- Rsd)) of 5000 (Ledn - Ddr): lekkere drukke series en brede deuren.

DDM is, net als VIRM, geschikt voor de interregionale afstanden. Dankzij de SGM banken zit het ook nog prima, ideaal voor een serie als de 2200 (Asd - Ddr (-Bd)).

In Duitsland zijn er momenteel een aantal dubbeldeksseries in gebruik, waarvan de oudste behoorlijk bagger zijn.

De beste dubbeldekker is natuurlijk een Duplex. ;)

Deadlocks wensen:
Asd: Amsterdam Centraal,
Bd: Breda,
Ledn: Leiden,
Ddr: Dordrecht,
Gvc: Den Haag Centraal,
Sgn: Schagen,
Mt: Maastricht,
Hrl: Heerlen.

T_ID 12-09-2007 17:13

Citaat:

REIE schreef: (Bericht 25944795)
TS begint: M6 rijtuig van de NMBS

Wat is de plafondhoogte en stoelafstand van zo'n ding? Ziet er aardig uit, maar goed, dat vind ik van NS spul ook. Wat het probleem is met NS spullen is dat het ontworpen is in de hartstochtelijke overtuiging dat alle Nederlanders dwergen zijn, en je dus best op 1,70 of 1,80 meter hoogte een beugel of een rek kunt hangen.

TRA 12-09-2007 18:53

Voordeel van M6 is wel dat de deuren zich niet aan de zijkant bevinden, waardoor je je nek (vanaf boven richting deur) niet in één of andere vreemde stand hoeft te buigen om de trein uit te komen.

Edit, VIRM is wel fotogeniek. :o

Dittrich 12-09-2007 19:45

Hét nadeel aan VIRM zijn die achterlijke deuren naar de zitdelen toe. Hoe vaak ik daar m'n kop wel niet gestoten heb...
Daarnaast zijn ze aanzienlijk minder comfortabel dan bijv. een Koploper (blijft nog steeds mijn favo trein, érg jammer dat het doorloop gedeelte dichtgelast is tegenwoordig) en in de bagagerekken past helemaal niks. Zelfs een rugzak met een paar boeken erin past niet. Dat had echt veel beter gekund.
Oh, bijna vergeten, de zithouding is ook erg matig vanwege het ontbreken van een middenarmleuning. Maar goed, de NS is geen staatsbedrijf meer en de kas dientengevolge ook (waarschijnlijk doch aannemelijk) minder diep.

Favo dubbeldekkers heb ik niet echt, alhoewel die Belgische bakken wel beter zijn dan de VIRM's. (Dus zoals op het plaatje in de sp.)

Bonga 12-09-2007 20:48

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...RM_1e_klas.jpg
niets mis mee;)

REIE 12-09-2007 20:53

Duplex is idd fraai. Ik heb ooit eens in een Zwitserse dubbeldekker gezeten. Daar zijn ze afgestapt van het idee dat de balkons op een niveau moeten liggen tussen het de onderste en de bovenste verdieping. De bovenste verdieping loopt als het ware door zoals in een gewone trein. (-> geen standaard UIC overgangen tussen rijtuigen) De deuren zitten meer in het midden en er is geloof ik maar één trap per rijtuig. De trein was erg prettig, met donkere stoffen.

http://www.railfaneurope.net/pix/ch/...460Bern_rr.jpg

Citaat:

remy476 schreef: (Bericht 25946174)
fotos van die oude????

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/.../DDM_B_int.jpg

TRA 12-09-2007 21:27

Over de UIC, Nederland heeft toch al niet bizar veel Europees toegankelijk materieel. Zelfs veel ICB rijtuigen zijn zo omgebouwd dat ze niet eens meer Duitsland kunnen rijden; dat mag dus geen excuus zijn bij het ontwerpen van een dubbeldekker naar Zwitsers voorbeeld.

Maar hoe zit het dan met de perronhoogten?

Balance 12-09-2007 22:44

Citaat:

REIE schreef: (Bericht 25944795)
Dit kan beter! Post daarom je favoriete niet-NS dubbeldekker:

En als je nou wel tevreden bent over de NS dubbeldekkers :confused:

Het zijn mijn favoriete treinen eigenlijk.

Dittrich 12-09-2007 23:14

Citaat:

shoebuddy schreef: (Bericht 25948806)
[afbeelding]
niets mis mee;)

Behalve dan dat dat de 1e klas is :p

Hakuna 13-09-2007 02:24

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 25950055)
En als je nou wel tevreden bent over de NS dubbeldekkers :confused:

Het zijn mijn favoriete treinen eigenlijk.

Kan ik van deze (herrieschoppers) anders niet zeggen.:confused:

NS ''Wadloper'' ;)

http://www.railtrack.nl/web-log/DSC17181.jpg

NS ''Hondekop'' ;)

http://img406.imageshack.us/img406/2/542hu7.jpg

Balance 13-09-2007 08:05

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 25951018)
Kan ik van deze (herrieschoppers) anders niet zeggen.:confused:

NS ''Wadloper'' ;)

[afbeelding]

NS ''Hondekop'' ;)

[afbeelding]

Ik had het toch ook over mezelf en niet over jou :confused:

En dat zijn toch ook geen dubbeldekstreinen die jij laat zien?

Lucky Luciano 13-09-2007 08:13

Ik vind die nieuwe NSdubbeldekker prima. Behalve dat de bagagerekken zijn ontworpen door een ontzettende IO'er

deadlock 13-09-2007 15:09

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25946647)
Deadlocks wensen:
Asd: Amsterdam Centraal,
Bd: Breda,
Ledn: Leiden,
Ddr: Dordrecht,
Gvc: Den Haag Centraal,
Sgn: Schagen,
Mt: Maastricht,
Hrl: Heerlen.

_O_

Nona 13-09-2007 16:24

Ik snap hem niet... :(

TRA 13-09-2007 21:55

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25953315)
_O_

Eigenlijk is het Leiden Centraal. :o

En Hondekop ftw, lekker laag zwaartepunt: ideale baanligging. Dat kan je van VIRM op bijvoorbeeld Wd - Ut of Apn - Ledn niet zeggen.

Commendatore 13-09-2007 22:02

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 25951018)
Kan ik van deze (herrieschoppers) anders niet zeggen.:confused:

NS ''Wadloper'' ;)

[afbeelding]

NS ''Hondekop'' ;)

[afbeelding]

Hondekoppen (mat '54, die trein op de laatste plaatje) rijden als sinds '96 ofzo niet meer (helaas). Er is op het moment 1 rijvaardig (4-delig) museumstel, 1 die redelijk snel rijvaardig gemaakt kan worden (2-delig), 1 die nu als restaurant of partycentrum o.i.d. (2-delig) dienst doet en nog een benelux-hondekop (mat '57) in slechte staat in Leuven. Het materieel dat nu weleens - foutief - hondekop genoemd wordt is mat '64 en is iets totaal anders als op dat plaatje.

Balance 13-09-2007 22:09

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25956786)
Eigenlijk is het Leiden Centraal. :o

En Hondekop ftw, lekker laag zwaartepunt: ideale baanligging. Dat kan je van VIRM op bijvoorbeeld Wd - Ut of Apn - Ledn niet zeggen.

Maar die hondekop is toch geen dubbeldekstrein :confused:
En ik vind Alphen-Leiden een prettigere trein dan die Hondekop. Bij die laatste kan je niet lezen, zo hard wiebelt dat ding heen en weer (n)

nare man 13-09-2007 23:08

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25956786)
Eigenlijk is het Leiden Centraal. :o

En Hondekop ftw, lekker laag zwaartepunt: ideale baanligging. Dat kan je van VIRM op bijvoorbeeld Wd - Ut of Apn - Ledn niet zeggen.

Aaargh, die kutafkortingen, get a life :mad:

Hakuna 14-09-2007 01:23

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 25956907)
Hondekoppen (mat '54, die trein op de laatste plaatje) rijden als sinds '96 ofzo niet meer (helaas). Er is op het moment 1 rijvaardig (4-delig) museumstel, 1 die redelijk snel rijvaardig gemaakt kan worden (2-delig), 1 die nu als restaurant of partycentrum o.i.d. (2-delig) dienst doet en nog een benelux-hondekop (mat '57) in slechte staat in Leuven. Het materieel dat nu weleens - foutief - hondekop genoemd wordt is mat '64 en is iets totaal anders als op dat plaatje.

Die zg Wadkopers worden nog gebruikt op het traject Roermond/Nijmegen, de vervoerder Veolia zet deze (nog)in in afwachting van nieuwe treinstellen (met LCD schermen;))
De Hondekoppen rijden nog steeds op het traject Heerlen/Aken (via Landgraaf station) en als ik bij mijn moeder op bezoek ben (zij woont in een flat naast het spoor nabij het station) dan kan ik die ranzige Hondekoppen niet aleen horen (bak herrie) maar deze zien er ook nog eens smerig en aftands uit (ben er pas geleden nog mee naar Aken geweest) :o

Miracle 14-09-2007 07:21

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 25958393)
Die zg Wadkopers worden nog gebruikt op het traject Roermond/Nijmegen, de vervoerder Veolia zet deze (nog)in in afwachting van nieuwe treinstellen (met LCD schermen;))

Wanneer komen die ongeveer???

deadlock 14-09-2007 09:07

Citaat:

Miracle schreef: (Bericht 25958626)
Wanneer komen die ongeveer???

Die zouden er al moeten zijn.

Miracle 14-09-2007 09:28

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25958801)
Die zouden er al moeten zijn.

Nou, ik heb er nog geen één gezien. :p

Dittrich 14-09-2007 10:00

Dat komt omdat ze vertraagd zijn :p

Miracle 14-09-2007 10:34

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 25959014)
Dat komt omdat ze vertraagd zijn :p

Dat is bekend. Ik heb ze nog niet vaak op tijd zien rijden.;)

Hakuna 14-09-2007 12:09

Citaat:

Miracle schreef: (Bericht 25959306)
Dat is bekend. Ik heb ze nog niet vaak op tijd zien rijden.;)

En als ze al gaan rijden dan houdt Veolia toch nog Wadlopers achter de hand in geval dat deze nieuwe high tech treinen door storingen zouden uitvallen. ;)

Dan is een Wadloper toch betrouwbaarder dan een trein van de Stadler Rail Groep. ;)

Commendatore 14-09-2007 17:04

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 25958393)
Die zg Wadkopers worden nog gebruikt op het traject Roermond/Nijmegen, de vervoerder Veolia zet deze (nog)in in afwachting van nieuwe treinstellen (met LCD schermen;))
De Hondekoppen rijden nog steeds op het traject Heerlen/Aken (via Landgraaf station) en als ik bij mijn moeder op bezoek ben (zij woont in een flat naast het spoor nabij het station) dan kan ik die ranzige Hondekoppen niet aleen horen (bak herrie) maar deze zien er ook nog eens smerig en aftands uit (ben er pas geleden nog mee naar Aken geweest) :o

Op Heerlen-Aken rijden talentjes, geen hondekoppen. Hondekoppen kunnen trouwens niet eens op dat hele traject rijden, aangezien er op een deel geen bovenleiding is en er nog een deel is waar 15 kV wisselspanning op de bovenleiding staat. En tenslotte: er is nog maar één rijvaardig exemplaar op dit moment.

Er wordt op een deel van dat traject wel met mat '64 gereden, ik denk dat je die verward met hondekoppen.

Commendatore 14-09-2007 17:09

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 25957015)
Maar die hondekop is toch geen dubbeldekstrein :confused:
En ik vind Alphen-Leiden een prettigere trein dan die Hondekop. Bij die laatste kan je niet lezen, zo hard wiebelt dat ding heen en weer (n)

Nogmaals: hondekoppen rijden niet meer in de gewone reizigersdienst, wel mat '64 dat daar qua kopvorm ietsje op lijkt.

even voor de duidelijkheid:

Mat '54 'hondekop', nog maar een paar exemplaren over, geen van allen in de reizigersdienst:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/...Marienberg.jpg


Mat '64, soms 'apekop' genoemd, rijdt nog veel rond en wordt door leken weleens verward met een hondekop:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/...o/plan-v31.jpg

TRA 14-09-2007 17:38

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 25957015)
Maar die hondekop is toch geen dubbeldekstrein :confused:
En ik vind Alphen-Leiden een prettigere trein dan die Hondekop. Bij die laatste kan je niet lezen, zo hard wiebelt dat ding heen en weer (n)

Nee.

Lijkt me overigens stug dat jij die nog bewust hebt meegemaakt op dat baanvak.

TRA 14-09-2007 17:41

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25958801)
Die zouden er al moeten zijn.

Volgens mij hoeft de Stadtler GTW voor Veolia (Maaslijn) er helemaal nog niet te zijn. De loods van Voith bij Venlo staat er ook nog helemaal niet? :confused:

TRA 14-09-2007 17:42

Citaat:

nare man schreef: (Bericht 25957631)
Aaargh, die kutafkortingen, get a life :mad:

Gewoonte geworden. ;)

Overigens snapte Balance het wel.

Edit: Overigens voor de liefhebbers van Mat. '54, morgen rijdt de 766 een aantal slagen Amsterdam Centraal - Amsterdam Werkplaats (Zaanstraat dus), samen met een andere duivelse trein. ;)

Hakuna 14-09-2007 19:23

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 25962013)
Nogmaals: hondekoppen rijden niet meer in de gewone reizigersdienst, wel mat '64 dat daar qua kopvorm ietsje op lijkt.


Mat '64, soms 'apekop' genoemd, rijdt nog veel rond en wordt door leken weleens verward met een hondekop:
[afbeelding]


Ja die onderste trein is het dat regelmatig nog op dat traject Heerlen/Aken rijdt, maar omdat ik nu met rijlessen bezig ben hoop ik in de nabije toekomst noch in wadlopers, apekoppen of hondekoppen te reizen. ;)

TRA 14-09-2007 20:08

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 25963047)
Ja die onderste trein is het dat regelmatig nog op dat traject Heerlen/Aken rijdt, maar omdat ik nu met rijlessen bezig ben hoop ik in de nabije toekomst noch in wadlopers, apekoppen of hondekoppen te reizen. ;)

Dat lijkt me vrij onmogelijk, aangezien het traject Heerlen - Aken voor een gedeelte geen bovenleiding heeft en voor een gedeelte wel bovenleiding heeft waar 1.5 kV op staat.

Mat. '64 is niet geschikt voor 1.5kV en ook niet voor baanvakken zonder bovenleiding.

Daarnaast rijdt de EURegiobahn op Heerlen - Aken en bezit deze maatschappij geen Mat. '64.

Kan natuurlijk, al eerder gezegd (!), de Heuvellandlijn Heerlen - Maastricht zijn, maar die gaat niet naar Aken!

Bonga 14-09-2007 20:18

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25962187)
Gewoonte geworden. ;)

Overigens snapte Balance het wel.

Edit: Overigens voor de liefhebbers van Mat. '54, morgen rijdt de 766 een aantal slagen Amsterdam Centraal - Amsterdam Werkplaats (Zaanstraat dus), samen met een andere duivelse trein. ;)

de DE3? dat is namelijk wel dé meest duivelse trein nederland ooit gekend heeft..

Balance 14-09-2007 22:25

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25962177)
Nee.

Lijkt me overigens stug dat jij die nog bewust hebt meegemaakt op dat baanvak.

Wat doen die treinen dan in dit topic? :s

En dan lijkt het plaatje op de treinen die hier rijden.

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25962187)
Gewoonte geworden. ;)

Overigens snapte Balance het wel.

Edit: Overigens voor de liefhebbers van Mat. '54, morgen rijdt de 766 een aantal slagen Amsterdam Centraal - Amsterdam Werkplaats (Zaanstraat dus), samen met een andere duivelse trein. ;)

Wil je mij niet gebruiken voor je irritante gewoonte om onbegrijpelijke afkortingen te gebruiken?
En de enige reden dat ik ze wist, is dat ik ze dagelijks reis. Hoewel ik over Wd nog wel even na moest denken hoor.

TRA 14-09-2007 22:33

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 25964406)
Wat doen die treinen dan in dit topic? :s

En dan lijkt het plaatje op de treinen die hier rijden.



Wil je mij niet gebruiken voor je irritante gewoonte om onbegrijpelijke afkortingen te gebruiken?
En de enige reden dat ik ze wist, is dat ik ze dagelijks reis. Hoewel ik over Wd nog wel even na moest denken hoor.

Er werd volgens mij ergens een vraag of opmerking over gesteld. Vandaar.

Dat was niet de bedoeling.

Ik vind het overigens wel een fijne gewoonte, anders moet ik bij gebruik (dienstregelingmodellen doorberekenen ed, de database van ns.nl pakt ze overigens ook *O*) altijd alles opzoeken. ;)

Balance 14-09-2007 23:03

Ja, maar jij bent een treinenfreak en de gemiddelde forumbezoeker niet.
Dus begrijpelijke posts maken is best fijn voor ons :o

Vice 16-09-2007 21:11

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 25957015)
Maar die hondekop is toch geen dubbeldekstrein :confused:
En ik vind Alphen-Leiden een prettigere trein dan die Hondekop. Bij die laatste kan je niet lezen, zo hard wiebelt dat ding heen en weer (n)

Bedoel je de SGMm of de V-IRM, aangezien die eerste niet verder rijdt dan Alphen.(n)

deadlock 17-09-2007 06:14

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 25964767)
Ja, maar jij bent een treinenfreak en de gemiddelde forumbezoeker niet.
Dus begrijpelijke posts maken is best fijn voor ons :o

Ik heb er ook al om gevraagd. Als treinenfriek zijnde begrijp ik het namelijk ook niet helemaal ;)

deadlock 17-09-2007 06:15

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 25977686)
Bedoel je de SGMm of de V-IRM, aangezien die eerste niet verder rijdt dan Alphen.(n)

Sprinter of Dubbeldekker

TRA 17-09-2007 14:42

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25979858)
Ik heb er ook al om gevraagd. Als treinenfriek zijnde begrijp ik het namelijk ook niet helemaal ;)

Er was verder helemaal geen (positieve) reactie op.

@Vice, volgens mij werd SGMm alleen in de spitspendels naar Gouda (!) gebruikt en verder de Apekoppen (zonder tussen-n, want 1964) in de 8800, Leiden - Utrecht (!). Nu rijdt er dus VIRM in die serie.
Ten koste van de 3700 Nijmegen - Zwolle, waar ze in mijn ogen veel meer nodig zijn. :o

deadlock 17-09-2007 14:44

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25981927)
Er was verder helemaal geen (positieve) reactie op.

Ik ben een niet-nerd in de IT die op een helpdesk heeft gewerkt én ik ben gebruiker van het spul geweest. Dan weet je wat je users willen jongen ;)

TRA 17-09-2007 20:05

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25981940)
Ik ben een niet-nerd in de IT die op een helpdesk heeft gewerkt én ik ben gebruiker van het spul geweest. Dan weet je wat je users willen jongen ;)

Ach zeur.:p

deadlock 17-09-2007 21:45

Citaat:

TRA schreef: (Bericht 25984753)
Ach zeur.:p

Noem me maar azijnzeiker ;)

marrel 21-09-2007 12:49

Alles is beter dan die belachelijke diesels van Veolia. Lang leve de NS, lang leve de dubbeldektreinen van de NS! Ik vind ze wel rust uit stralen, zit er niet vaak in maar heb er absoluut geen probleem mee

Miracle 21-09-2007 18:54

Waarom zijn die dubbeldekkers altijd zo f*cking koud! :mad:
Ik zat gister met jas en trui nog steeds te bibberen!

Enne, nu we het toch over treinen hebben: heeft iemand enig idee of het toeval is, of dat er tegenwoordig minder wordt gecontroleerd in de trein?
Normaal werd ik op mijn traject toch minstens 2x gecontroleerd (soms zelfs 4x), maar de laatste tijd soms maar één keer. :eek:

TRA 21-09-2007 21:04

Omdat die airco's nooit goed zijn afgesteld. Het is niets of vrieskist.

Conducteurs verlenen natuurlijk ook graag reisinformatie in de eerste klasse en zijn daar erg druk mee.
/vooroordeel


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.