Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Drugs & Alcohol (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Trimbos waarschuwt voor mogelijke gevolgen schoonmaak-cocktail (GBL) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1626560)

coopergirl 15-09-2007 17:50

Trimbos waarschuwt voor mogelijke gevolgen schoonmaak-cocktail (GBL)

Vandaag in het nieuws: de schoonmaakcocktail die uit de Verenigde staten is overgewaaid.

Het Algemeen Dagblad:

Het middel op basis van verfverdunner is bijzonder gevaarlijk, omdat de dosering heel nauwkeurig moet zijn. Eén druppel te veel kan al tot een overdosis leiden.

Citaat:

Verslavingsinstantie Trimbos waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van de schoonmaak-cocktail.

Een industriële verfverdunner wordt vermengd met stoffen die in de bouwmarkt te koop zijn, zoals gedestilleerd water en gootsteenontstopper (natriumhydroxide). Het mengsel wordt gekookt en vervolgens gedronken.

Op partysites informeren gebruikers elkaar uitgebreid over het juiste recept en de perfecte dosis. Er wordt gemeld dat het drankje ‘brandt in de keel’.

Verfverdunners, die onder meer goed tegen graffiti werken, bestaan grotendeels uit GBL (minstens 98 procent gammabutyrolactone). De dure middelen worden verkocht via groothandel en internet en zijn alleen bedoeld voor professionele schoonmakers.

In het lichaam wordt de GBL-cocktail omgezet in de partydrug GHB die lustopwekkend kan werken. Het fenomeen is overgewaaid uit Groot-Brittannië, waar het al sinds 2005 wordt gesignaleerd.

Leveranciers van de GBL-middelen screenen hun klanten om partygangers te weren. Die zijn daar woedend over, aldus een leverancier, die uit angst voor represailles anoniem wil blijven.

,,Vorig jaar kregen we 141 telefoontjes over GHB, ongeveer een tiende daarvan ging over verfverdunners,’’ zegt Nathalie Dekker van de DrugsInfolijn. Bellers wilden vooral weten of het drinken van de verfverdunner gevaarlijk is.

Dekker waarschuwt dat GBL sterker is dan GHB. Een kleine hoeveelheid, vooral in combinatie met andere middelen als alcohol, kan leiden tot ademhalingsmoeilijkheden, coma en mogelijk de dood.

Mutant_oud 15-09-2007 21:17

Ik vind het wel weer érg Amerikaans klinken...

zeehond23 15-09-2007 22:40

mja, in nederland hebben we dat niet echt nodig lijkt me

Young Predator 16-09-2007 01:49

Klinkt ranzig, welke idioot drinkt nou zulk spul? Kun je beter die zoete breezer troep drinken...

coopergirl 16-09-2007 09:07

Citaat:

Young Predator schreef: (Bericht 25972103)
Klinkt ranzig, welke idioot drinkt nou zulk spul? Kun je beter die zoete breezer troep drinken...

Bij GHB schijnt ook de gootsteenontstopper erin verwerkt te zijn. Dat zou de zoute smaak veroorzaken.

deadlock 16-09-2007 11:42

Citaat:

coopergirl schreef: (Bericht 25972416)
Bij GHB schijnt ook de gootsteenontstopper erin verwerkt te zijn. Dat zou de zoute smaak veroorzaken.

Gelukkig is dat een urban legend ;)

De zoute smaak komt omdat GHB eigenlijk een poeder is, maar heel erg hygroscopisch. M.a.w.; het trekt vocht uit de omgeving aan. Hier zitten vaak zouten in en daarom gaat het zouter smaken. Maar het is géén zout. Naamzoek me op drugsforum.nl in subforum GHB.

Tuinkabouter9 16-09-2007 19:09

GHB wordt gemaakt doordat er onder bepaalde omstandigheden een chemische reactie ontstaat tussen GBL en NaOH (gootsteenontstopper)
SWIM heeft deze reactie al eens gezien.
De NaOH komt niet in de GHB....
Gelooft dat de Na met de GHB een zout vormt waardoor het een vaste stof wordt bij indampen. NatriumGHB
maar verder weet SWIM er ook weinig vanaf
p.s. wat in de chemie zouten wordt genoemt hoeven niet 'zout' te smaken

deadlock 17-09-2007 14:32

Citaat:

Tuinkabouter9 schreef: (Bericht 25976806)
GHB wordt gemaakt doordat er onder bepaalde omstandigheden een chemische reactie ontstaat tussen GBL en NaOH (gootsteenontstopper)
SWIM heeft deze reactie al eens gezien.
De NaOH komt niet in de GHB....
Gelooft dat de Na met de GHB een zout vormt waardoor het een vaste stof wordt bij indampen. NatriumGHB
maar verder weet SWIM er ook weinig vanaf
p.s. wat in de chemie zouten wordt genoemt hoeven niet 'zout' te smaken

AAARGH SWIM STERF STERF STERF. De COMPLETE WERELD weet dat JIJ JEZELF bedoelt met SWIM, begrepen! Het is in Nederland *NIET* illegaal om over illegale dingen te praten, zolang je maar niet gepakt wordt tijdens de activiteiten waar je over praat.
En er komt geen natrium in het uiteindelijke produkt GHB voor. C4H8O3 is de molecuulformule namelijk.

Tuinkabouter9 17-09-2007 17:43

Waarom heeft men het dan bijv over Natrium GHB???
Als je het een vaste stof wilt maken moet je er een groep aan vast plakken

Als je over speed/amphetamine praat dat is ook niet puur de formule van amphetamine... daar zit ook nog een groep aan vast van bijv HBR of HCL, anders is het niet oplosbaar in water bijv...
dit soort verhaaltje geldt ook voor GHB, en nee ik ben geen scheikundige dus precies weet ik het ook niet maar het is iets die richting uit...

En Whatever dat ik SWIM gebruik ipv ik...

Mutant_oud 17-09-2007 17:47

Swim?

deadlock 17-09-2007 18:03

SWIM=Someone Who Isn't Me :rolleyes: Dat moet op bepaalde drug-themed-fora.

@Tuinkabouter; Zo werkt het niet. De molecuulformule is de molecuulformule en daarmee basta.
Dat er andere stoffen in het mengsel zitten is vrij onboeiend over het algemeen. Speed wordt meestal versneden met bijvoorbeeld bakpoeder. Coke wordt versneden met speed. Maar dat betekent niet dat er een chemische reactie optreedt waardoor de stof cocaïne verandert in iets anders dan die cocaïne.
Bij de chemische reactie waarmee je GHB maakt, komt natrium vrij als aparte stof of in een binding met een andere stof, die paar keer dat ik GHB heb gemaakt is al weer even geleden. Maar vóórdat je het consumeert moet het natrium eruit.
HCl bedoel je neem ik aan?

Je zegt zelf dat je weinig van scheikunde weet en tóch weet je het beter. Jammer.

Ellesdee 17-09-2007 18:06

Citaat:

Young Predator schreef: (Bericht 25972103)

idioot meldt zich

Mutant_oud 17-09-2007 18:30

Hier moet het niet, ik dacht verdomme dat het over een organisatie ging.

Lenny K 17-09-2007 20:49

nou het is zo dat je GBL met NaOH (gootsteenontstopper) laat reageren:

C4H6O2 (GBL) + NaOH --> C4H7O3Na

Dan zit je nog (grof gezegd) met een H te weinig en een Na teveel.
Daarom laat je het met HCl (zoutzuur) reageren:

C4H7O3Na + HCl --> C4H8O3 (GHB) + NaCl

NaCl is keukenzout en dat smaakt zout dus.
--------------------------------------------------------------

NaOH is een sterke base die met het zuur GBL reageert.
Soms wordt bij het maken van basecoke uit cocaine de base NaHCO3 gebruikt, dat zit ook in bakpoeder. Je kunt coke natuurlijk met ieder wit poeder vermengen, ook wel met bakpoeder vermengen, maar ik denk dat dat weinig voorkomt en je het dus met het bovenstaande verwart. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een korreltje coke van dichtbij gezien heb en dus niet weet hoe het met de zuiverheid gesteld is.

Maar ik vind het geen wonder dat er veel ongelukken mee gebeuren, GBL, NaOH en HCl zijn linke stoffen. Je moet dus zeer precies afmeten zodat alles goed opreageert... En de meeste flippo's die zoiets gaan maken hebben natuurlijk geen nauwkeurige meet-apparatuur, laat staan scheikundige kennis. Wat mij betreft wordt GBL alleen nog maar aan schoonmaakbedrijven verkocht.

zeehond23 17-09-2007 21:15

volgens mij mis ik iets...

Lenny K 17-09-2007 21:16

ok ok, het zou ook aan jou verkocht moeten worden.

zeehond23 17-09-2007 21:18

Citaat:

AAARGH SWIM STERF STERF STERF. De COMPLETE WERELD weet dat JIJ JEZELF bedoelt met SWIM, begrepen! Het is in Nederland *NIET* illegaal om over illegale dingen te praten, zolang je maar niet gepakt wordt tijdens de activiteiten waar je over praat.
Daar had ik het eerder over :p

Lenny K 17-09-2007 21:25

ja dat is een beetje debiel, maar als je bedenkt dat de kans tegenwoordig groot is dat je ff gegoogeld wordt wanneer je gaat solliciteren, kan ik het me wel voorstellen.

zeehond23 17-09-2007 21:27

You lost me...

deadlock 17-09-2007 22:24

Citaat:

Lenny K schreef: (Bericht 25985252)
verhaal

Het klopt niet. GBL heeft als formule C4H6O2

Wammus 18-09-2007 01:58

Citaat:

Lenny K schreef: (Bericht 25985596)
ja dat is een beetje debiel, maar als je bedenkt dat de kans tegenwoordig groot is dat je ff gegoogeld wordt wanneer je gaat solliciteren, kan ik het me wel voorstellen.

Als je bedoelt dat werkgevers je zouden weigeren voor een functie op het moment dat ze erachter komen dat je drugs gebruikt denk ik dat je beter blij kan zijn dat je daar niet komt te werken.

deadlock 18-09-2007 08:23

Citaat:

Lenny K schreef: (Bericht 25985596)

Nee natuurlijk niet. Of ze je nu SWIM of "Ik" zien posten. Je weet toch wat het inhoudt.

Lenny K 18-09-2007 17:53

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25986345)
Het klopt niet. GBL heeft als formule C4H6O2

ooh ja, ik bedoelde bij de eindsom natuurlijk ghb, typfoutje

HTID 18-09-2007 23:30

Citaat:

Ellesdee schreef: (Bericht 25983446)
idioot meldt zich

:)

Tuinkabouter9 19-09-2007 11:00

Whatever...

Ik ga me hier ook niet verder mee bemoeien, ben er alweer te lang uit... ooit kon ik dit wel even oprakelen... mja die tijden zijn voorbij...

coopergirl 19-09-2007 12:45

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 25973073)
Gelukkig is dat een urban legend ;)

De zoute smaak komt omdat GHB eigenlijk een poeder is, maar heel erg hygroscopisch. M.a.w.; het trekt vocht uit de omgeving aan. Hier zitten vaak zouten in en daarom gaat het zouter smaken. Maar het is géén zout. Naamzoek me op drugsforum.nl in subforum GHB.

Dank dat je deze legende voor mij uit de wereld hebt geholpen :)

Lenny K 19-09-2007 13:20

ik snap die uitleg niet helemaal...
Het drankje zou zout smaken: als ghb, als zijnde poeder, al in een drankje (vloeistof) zit, dan valt er toch niet veel vocht meer aan te trekken? ik denk dat het gewoon het zout is wat als restproduct van de synthese uit GBL overblijft. Maar correct me if i'm wrong, het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets over het hoofd zie!

deadlock 19-09-2007 14:52

Citaat:

coopergirl schreef: (Bericht 25997831)
Dank dat je deze legende voor mij uit de wereld hebt geholpen :)

joyce. liefje. ik moet je spreken :o

coopergirl 22-09-2007 10:15

Citaat:

Mutant schreef: (Bericht 25970405)
Ik vind het wel weer érg Amerikaans klinken...

Oepz... Ik typte "Verenigde staten" maar ik bedoelde "verenigd koninkrijk" :o

deadlock 22-09-2007 12:34

De letters zitten vlak naast elkaar ook :o

Supreme Dutch 22-09-2007 16:23

Hmm.. Hoe ontdek je zoiets? Zijn er talloze figuren die alle soorten schoonmaakmiddelen gaan testen op de X-factor?

Ellesdee 22-09-2007 19:24

prrrrrr gbl <3 nom nom

Supreme Dutch 22-09-2007 21:37

Heb ik je nu beledigd? Ik vind het ook wel een beetje stoer van je hor..

deadlock 23-09-2007 10:56

Citaat:

Supreme Dutch schreef: (Bericht 26022035)
Hmm.. Hoe ontdek je zoiets? Zijn er talloze figuren die alle soorten schoonmaakmiddelen gaan testen op de X-factor?

Het is een koolwaterstof met eigenschappen die op die van alcohol lijken. Alcohol is in principe ook een prima brandstof en schoonmaakmiddel.

Dan test je het op ratten en dergelijke, om te kijken hoe het effect is vóórdat je het op de markt brengt (stel dat iemand het per ongeluk binnen krijgt en het cyanide achtig blijkt). Als dan blijkt dat je een nieuwe drugs hebt gemaakt, is het feesttijd.

Ellesdee 23-09-2007 22:00

Citaat:

Supreme Dutch schreef: (Bericht 26025045)
Heb ik je nu beledigd? Ik vind het ook wel een beetje stoer van je hor..

nee hoor schat :p

Lenny K 26-09-2007 00:12

vandaag op msn:

"wist je dat je GHB kunt maken door gootsteenontstopper en gedestilleerd water te koken?":D

iakop 30-09-2007 18:43

ghb wordt echt wel gemaakt van natronloog en gbl. En iemand kan makkelijk teveel natronloog toevoegen
en dat lijkt me niet gezond zo'n sterk loog.

deadlock 30-09-2007 21:27

Citaat:

iakop schreef: (Bericht 26078521)
ghb wordt echt wel gemaakt van natronloog en gbl. En iemand kan makkelijk teveel natronloog toevoegen
en dat lijkt me niet gezond zo'n sterk loog.

Het natronloog wordt door een chemische reactie helemaal omgezet en daarna moeten er nog andere handelingen plaatsvinden waardoor er geen NaOH meer achterblijft.

coopergirl 02-10-2007 20:35

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 26079874)
Het natronloog wordt door een chemische reactie helemaal omgezet en daarna moeten er nog andere handelingen plaatsvinden waardoor er geen NaOH meer achterblijft.

waarom ben jij geen laborant?

Ir. de Narie 02-10-2007 21:50

Ik gok omdat ie ofwel dingen zou fabriceren die niet de bedoeling zijn of menig agressief zuur uit zn handen zou laten vallen :D

deadlock 03-10-2007 08:07

Citaat:

Ir. de Narie schreef: (Bericht 26093416)
Ik gok omdat ie ofwel dingen zou fabriceren die niet de bedoeling zijn of menig agressief zuur uit zn handen zou laten vallen :D

:cool:

Ik heb er wel jaren over nagedacht, ik vind het héél erg leuk en tot nu toe snap ik eigenlijk alles wat ik over scheikunde lees, zonder een enkel probleem. Grappige is, mijn teamleider is opgeleid laborant en we hebben vaak discussies over dit soort dingen :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.