![]() |
Aanbesteden grote steden
Ik ga nog eens een poging doen om een succestopic te openen. ;)
Wanneer men van mening is dat dit topic beter op Nieuws en achtergronden thuishoort, verplaatst men hem maar. Is aanbesteden goed of slecht? Moet het aanbesteden in de stadsregio's Amsterdam, Den Haag en Rotterdam doorgaan? Op wat voor manier? Even voor de mensen zonder achtergrondkennis een greep uit de krantenbak, uiteraard zijn er veel meer krantenartikelen over. Dus voeg gerust toe. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alle berichten via OHIH. |
het moet niet doorgaan. De huidige systemen zijn zeer goed voor de reizigers.
|
Wat mij vooral opvalt in jouw artikels is dat de OV-bedrijven eerst schreeuwen dat de aanbestedingen door moeten gaan en daarna zegt Conexxion (dat eerst nog hard schreeuwt vóór aanbesteding) icm HTM dat ze het OV daar plat gooien als het (weliswaar in een wijk/stadsgewest maar dat doet er niet toe) toch wordt aanbesteedt. Dat strookt niet met elkaar.
Wat mij betreft maakt het niet uit, zo lang ik maar op of in de buurt van mijn bestemming kan komen op een acceptabele manier. Overigens is dat laatste - zeker naar de Uithof met de 11/12/12s - echt niet van toepassing. Die bussen zitten standaard overvol waardoor mensen moeten staan en bussen zeer geregeld aan haltes voorbij rijden omdat ze te vol zitten. Het is wat mij betreft belangrijker dat dat soort misstanden wordt opgelost dan dat er gezeurd wordt over wel of niet aanbesteden. M.a.w. het is belangrijker om ervoor te zorgen dat het goed rijdt dan dat er "eerlijk" wordt aanbesteed. |
Citaat:
Waarom functioneert het huidige - dus niet aanbesteden in grote steden - momenteel? Wat is er procedureel zo anders in de streek dan in de stad? Of ben je van mening dat het aanbesteden in de streek niet functioneert? Citaat:
Citaat:
Mijn inziens is dit niet (alleen) een probleem van CXX, maar ook van de gemeente en de stadsregio Utrecht. |
Als je de link volgt is de eerste zin van het artikel de volgende:
Citaat:
|
Sinds de privatisering: is het ov vanuit amsterdam naar zaanstreek verslechterd: buslijnen zijn geschrapt, de laatste bussen vertrekken belachelijk vroeg.
dus dat aanbestedingen voor betere kwaliteit zorgt is natuurlijk onzin |
Aanbesteding is in sommige plekken zeker nodig. In Utrecht zou het bijvoorbeeld veel kunnen veranderen aan de crappy dienstverlening en de ambtenarenmentaliteit. Als het gaat om commerciële belangen is het vrij snel afgelopen met het huidige systeem waar aan de ene kant van de stopplaats lege bussen staan te wachten op passagiers die er niet zijn, en aan de andere kant de studenten als sardientjes in een blikje met de bus mee moeten.
Dat laatste nieuwsbericht is overigens vreemd. Connexxion is juist een van de succesverhalen van de aanbesteding, ze rijden in Noord-Holland, en hebben behalve bereikbaarheidsrotzooi in de welbekende infrastructurele nachtmerrie die Hilversum heet hebben ze prima service. Voordat het tot Connexxion fuseerde en aanbesteed werd reed men hier elk half uur, waar regelmatig een kwartier speling in zat. Tegenwoordig is dat elk kwartier, behalve 's avonds en is de speling zelfs met ijzel niet meer dan 8 minuten. Hetzelfde beeld geldt voor veel buslijnen hier in de buurt. |
Citaat:
De dienstverlening richting de Veluwe is trouwens niet bijzonder verbeterd. Het probleem met die overvolle bussen die aan de overkant staan, is dat die bussen sowieso naar de andere kant terugmoeten, dus waarom niet in de normale dienstregeling. |
Citaat:
Overigens krijgen overheden ook steeds meer ervaring met aanbesteden en zou je verwachten dat het bij de tweede ronde allemaal wel goed gaat. Noord-Brabant heeft echt wel geleerd van haar fouten, wel te hopen dat dit ook wordt meegenomen in het nieuwe aanbestedingsproces. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Hoewel in principe hetzelfde effect door aanbesteding daar ook zou kunnen helpen, maar de nood is er minder hoog. Citaat:
Maar dat is meer een discussie over infrastructuur dan over bussen. |
Citaat:
Citaat:
Ik ken Hilversum te weinig om specifiek te kunnen oordelen over de logica van het uitvoeren van werkzaamheden door of in naam van de gemeente. ;) |
Niet aanbesteden. Sowieso niets meer aanbesteden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus in brabant hebben ze er misschien van geleerd, hier in de zaanstreek zeker niet.. |
Dat is natuurlijk ook krom, maar (ik weet niet precies onder welke OV autoriteit de Zaanstreek valt, neem aan prov. Noord-Holland) de provincie Noord-Holland besteedt aan.
Als dat de eisen van de provincie zijn geweest, dan ligt dat aan de provincie en niet aan de vervoerder. |
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien kun je dit niet toepassen op de situatie waar hier naar gevraagd werd omdat de omstandigheden te sterk verschillen. Het vormt zelfs als het niet foutief zou zijn geweest geen argument. Citaat:
En dat uit zich. Het publieke GVU heeft nu hoe vaak gestaakt? Acht keer? Negen keer? Bij het private Connexxion was dat gezeik er niet. Bussen volstrekt overladen? Gevaarlijk voor de reizigers, onverantwoord en niet comfortabel. Het GVU draait er zijn hand niet voor om. Controleurs staan erbij en kijken ernaar, terwijl er elke tien minuten een volstrekt lege bus naar Lutjebroek vertrekt. Dat komt ook bij de private partij die ik eerder noemde niet voor, dan roepen ze direct nog een bus op die achter de eerste aan gaat rijden. |
bij Connexxion is er hier in de stad (ze deden hier altijd al het stadsvervoer) weldegelijk gestaakt. En niet eenmaal, maar een keer of 4. Daarnaast 1x publieksvriendelijke acties. Dit is in de afgelopen 5 jaar gebeurd.
|
Het gaat hier nu niet om staken.
Feit is dat Veolia in Brabant nu bijna over de kop gaat en ook in Limburg te weinig geld heeft |
Overigens heeft een chauffeur van bijv. Lijn 12(s) richting Uithof uitzonderlijk weinig te vertellen over hoeveel reizigers instappen in die bus. Zoals je vast wel zult weten gaan die deuren gewoon weer open als er *iets* tussen zit. Tel daar bij op dat er gewoon te weinig capaciteit is om alle mensen op een comfortabele manier naar de Uithof te gassen en het 'probleem' is geboren (overvolle bussen richting de Uithof).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.