Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Asociaal rijgedrag (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1627260)

Lethe 17-09-2007 21:47

Asociaal rijgedrag
 
Pff.. ik zat net bij iemand in de auto die nu een maand of twee zijn rijbewijs heeft... Het ritje (dat overigens een half uurtje duurde) ging ongeveer zo, de persoon in kwestie:

- reed twee keer door rood licht;
- reed 60 km/h in 30 km zones;
- reed eigenlijk overal zo'n 20 à 30 km te hard;
- schakelde bij het afslaan niet één keer terug naar de tweede versnelling;
- hield geen afstand tot zijn voorgangers;
- had constant maar één hand aan het stuur;
- toeterde bij alles wat hem niet zinde;
- gaf geen voorrang op het zebrapad;
- keek niet (dwz geen binnenspiegel-buitenspiegel-dode hoek patroontjes);
- had de muziek keihard aanstaan en het raam wijd open (niet dat dat heel ernstig is, maar het is wel kenmerkend voor de jongen waar ik het over heb:D);
- gaf geen richting aan.

Er waren vast nog meer dingen, maar ik vind dit lijstje wel duidelijk genoeg. En zó iemand heeft dan zijn rijbewijs gehaald.. Echt een gevaar op de weg.

Hppa_oud 17-09-2007 22:02

En reed in een Honda of Golfje? :p

Lethe 17-09-2007 22:05

Honda dacht ik :D

Krummeltje 17-09-2007 22:12

Honda Civic zeker, brr.
Dat soort mensen zou je toch bijna om een boom wensen. :s

TopDrop 17-09-2007 22:31

Ik hoop niet dat ik over 2 maanden zo rij :(

KIET 17-09-2007 23:34

LOL - die zien we dus binnenkort terug bij Blik op de Weg? :D
Dit is duidelijk asociaal rijgedrag, en die gast gaat echt een rotmanier van rijden er op nahouden. Het is niet iemand die ik in het verkeer wil tegenkomenk, in ieder geval.

MTpower 18-09-2007 11:24

Citaat:

KIET-2 schreef: (Bericht 25987088)
LOL - die zien we dus binnenkort terug bij Blik op de Weg? :D
Dit is duidelijk asociaal rijgedrag, en die gast gaat echt een rotmanier van rijden er op nahouden. Het is niet iemand die ik in het verkeer wil tegenkomenk, in ieder geval.

Als ik nergens naartoe hoef vind ik dat soort figuren wel grappig om een beetje op te naaien :p

MTpower 18-09-2007 11:27

Zelf rij ik soms trouwens ook wel vrij asociaal, maar alleen als mensen me er aanleiding toe geven :o

Ik rij graag een beetje door, dus als iemand 60/70 op teller gaat rijden waar je 80 mag zal ik hem wel een beetje op z'n bumper zitten.
Hij hoeft geen 100 te gaan rijden, maar toch wel minimaal 80 op teller, liefst wat erboven :o

Heb ook graag harde muziek aan, maar alleen buiten de bebouwde kom, als ik dan weer binnen de bbk kom zet ik hem meteen wat zachter. Bij een stoplicht ook als er auto's naast/voor/achter me staan.

Rechts inhalen op de snelweg, maar dan moeten mensen maar niet constant links blijven hangen als ze toch niet doorrijden :o

En vast nog wel een aantal dingen :P
Door rood rijden nooit trouwens, bel altijd handsfree, geef voorrang op zebrapaden etc.
Dus vind het opzich nog best meevallen :)

Dittrich 18-09-2007 12:53

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 25988484)
Zelf rij ik soms trouwens ook wel vrij asociaal, maar alleen als mensen me er aanleiding toe geven :o

Ik rij graag een beetje door, dus als iemand 60/70 op teller gaat rijden waar je 80 mag zal ik hem wel een beetje op z'n bumper zitten.
Hij hoeft geen 100 te gaan rijden, maar toch wel minimaal 80 op teller, liefst wat erboven :o

Heb ook graag harde muziek aan, maar alleen buiten de bebouwde kom, als ik dan weer binnen de bbk kom zet ik hem meteen wat zachter. Bij een stoplicht ook als er auto's naast/voor/achter me staan.

Rechts inhalen op de snelweg, maar dan moeten mensen maar niet constant links blijven hangen als ze toch niet doorrijden :o

En vast nog wel een aantal dingen :P
Door rood rijden nooit trouwens, bel altijd handsfree, geef voorrang op zebrapaden etc.
Dus vind het opzich nog best meevallen :)

Tja.. Of mensen jou er, jouw inziens, "aanleiding toe geven" om "vrij asociaal" te rijden doet er niet toe. Dat moet je gewoon niet doen. Er is geen excuus om dat dan toch te gaan doen imo.

Dat iemand 60/70 rijdt waar je 80 mag is inderdaad heel irritant maar je moet je wel beseffen dat het een maximumsnelheid is en diegene niet wettelijk verplicht is om ook daadwerkelijk 80km/u te rijden. (Moreel gezien misschien wel maar dat is een andere discussie.)
Om dan "een beetje op z'n bumper te gaan zitten" is gewoon écht dom. Niet alleen wek je daarmee allesbehalve sympathie op bij je voorganger, je brengt ook nog eens jezelf (mijns inziens niet erg als je zo rijdt) maar vooral die ánder in levensgevaar. Bumperkleven is niet voor niets verboden. Als diegene een noodstop moet maken, hang jij er achterin en dat is noch voor jou, noch voor die ander prettig (overigens, voor jou helemaal niet want jij moet flink dokken en gaat achteruit in je premie).

Hetzelfde geldt voor rechts inhalen. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik dat wel eens doe op 3 baans snelwegen en iemand consequent op de middelste strook blijft rijden. In zo'n geval is het vaak erg lastig om 2 banen op te schuiven (zeker als het druk is).
En ja, dat mag ook niet en op het moment dat ik daarvoor aan de kant word gezet (laten we hopen dat dat nooit gebeurt :p) zal ik ook niet tegen de boete in gaan.

Gelukkig is het dan wel zo dat jij lang niet zo asociaal rijdt als de persoon over wie TS het heeft. Nou wil ik niet beweren dat ik zo'n heilig boontje ben maar dingen als bumperkleven, geen voorrang geven bij zebra's e.d. zul je mij echt niet zien doen. Chronisch iets te hard rijden doe ik wel (zo'n 5 - 10km/u te hard is standaard) maar alleen als het kan.

Krummeltje 18-09-2007 15:00

Sportief rijden is tot daar aan toe, maar onveilig rijden vind ik doodeng (n)

Ivo 18-09-2007 18:58

Citaat:

AllureV schreef: (Bericht 25985869)
- reed twee keer door rood licht;
- reed 60 km/h in 30 km zones;
- reed eigenlijk overal zo'n 20 à 30 km te hard;

Zeer asociaal, hoewel dat te hard rijden op sommige wegen die ik ken niet zo asociaal is omdat de V-max er belachelijk laag is.

Citaat:

- schakelde bij het afslaan niet één keer terug naar de tweede versnelling;
Dat is in veel auto's geen enkel bezwaar. Doe ik ook lang niet altijd. Honda dacht je? Die kunnen dat makkelijk hebben, voldoende trekkracht in lage toeren. 25 in de derde versnelling is vervolgens weer vlot optrekken is geen probleem met Honda's. Ik weet het uit ervaring, heb in diverse Honda's gereden. Ook in de meeste diesels moet zal het geen enkel probleem zijn om een bochtje in de 3e versnelling te nemen.

Citaat:

- hield geen afstand tot zijn voorgangers;
Gevaarlijk

Citaat:

- had constant maar één hand aan het stuur;
Niet bijzonder veilig, maar om dat nu direct als asociaal te bestempelen

Citaat:

- toeterde bij alles wat hem niet zinde;
Zeer asociaal en ook nog gevaarlijk (onnodige schrikreacties bij mede-weggebruikers)

[quote]- gaf geen voorrang op het zebrapad;
- keek niet (dwz geen binnenspiegel-buitenspiegel-dode hoek patroontjes); /quote]
Na 2 maanden dit alweer vergeten?

Citaat:

- had de muziek keihard aanstaan en het raam wijd open (niet dat dat heel ernstig is, maar het is wel kenmerkend voor de jongen waar ik het over heb:D);
Zo'n bui heeft iedereen wel eens.

Citaat:

- gaf geen richting aan.
Zeer hinderlijk.

Nona 18-09-2007 22:35

Citaat:

Krummeltje schreef: (Bericht 25986179)
Honda Civic zeker, brr.
Dat soort mensen zou je toch bijna om een boom wensen. :s

Lieverd, als je het over alle civic-bestuurders hebt wens je mijn vriendje dood om een boom, en je moet volgende week nog met me in één collegezaal zitten. ;)

Al is het wel kenmerkend voor sommige auto's, dat er vaak bestuurders in zitten die niet snappen hoe ze zich op de weg moeten gedragen. Overigens horen mercedes en bmw ook bij die merken...

Van mij mogen ze meteen het rijbewijs van diegene innemen. Ik hoop altijd dat dit soort mensen van die blik op de weg misbruikers huppeldinges tegenkomen.

M@rco 18-09-2007 23:41

Aan
Citaat:

AllureV schreef: (Bericht 25985869)
- had constant maar één hand aan het stuur;
- keek niet (dwz geen binnenspiegel-buitenspiegel-dode hoek patroontjes);

maak ik me eigenlijk ook wel schuldig :o Eén hand, tja, dat zit een stuk prettiger (vooral op lange stukken) en ik denk dat iederéén die idiote CBR-manier van kijken na een tijdje wel kwijt is.

Maar ja, wat moet je er verder van zeggen. Zulke mensen heb je nou eenmaal, en als ze pech hebben vouwen ze zich vroeg of laat vanzelf wel om een boom.

KIET 18-09-2007 23:45

Ivo heeft gelijk over het niet hoeven terug te schakelen naar z'n twee voor een bocht. Mijn autootje trekt dat prima in zijn drie :) Dat hangt dan ook grotendeels van de auto af inplaats van de bestuurder. Hij zal immers toch in een versnelling moeten zitten die de auto trekt. Het terugschakelen wordt je meer als hulpmiddel geleerd, omdat elke auto dát wel trekt. :)

Trouwens, ik denk dat weinig mensen na verloop van tijd nog op de 10-voor-2 positie blijven zitten met de handen. Vooral bij de langere stukken zal je vrij snel proberen ergens steun te zoeken met je armen of ellebogen. Doorgaans heb ik dan nog wel het stuur met twee handen vast, dat wel.

En ik moet zeggen dat de omschrijving van MTPowers rijstijl ook niet echt klinkt als die van iemand die ik een fijne medeweggebruiker zou vinden.

unkki 19-09-2007 07:06

Bah, vreselijk dit soort mensen. Gelukkig ruimen deze mensen zich meestal wel zichzelf op door een boom te knuffelen.

Citaat:

- reed twee keer door rood licht;
- reed 60 km/h in 30 km zones;
Dit acht ik dus extreem gevaarlijk, zeker aangezien mensen die groen zien 9/10 blindelings de weg overstreken. Ook 100% te hard rijden in een 30km zone, het is niet voor niets een 30km zone plus dat die zones enkel in de bebouwde kom te vinden zijn maakt het extra gevaarlijk gezien het feit daar veel kinderen rondlopen en die kijken niet zo snel om zich heen en rennen blindelings de straat over.

Citaat:

- reed eigenlijk overal zo'n 20 à 30 km te hard;
Hier heb ik over het algemeen geen moeite mee, het ligt er natuurlijk wel aan
waar! In een bebouwde kom zou ik zoiets nooit doen. Maar daar buiten doe ik het regelmatig (100 waar je 80 mag, 120 waar je 100 mag, etcetera.). Je bent eenmaal jong, en als je net je rijbewijs hebt doe je dit eenmaal sneller. Gezien de meeste jongeren het inzicht (en intelligentie, *kuch*) niet hebben maakt dit het in principe al redelijk snel gevaarlijk.

Citaat:

- schakelde bij het afslaan niet één keer terug naar de tweede versnelling;
Dit hangt geheel van de auto af, niet zozeer van de bestuurder. Soms ben ik ook weleens te lui om terug te schakelen en kan ik veilig in zijn 3 een bochtje nemen. Ook hoorde ik dat men tijdens rijlessen je steeds meer in je 3 bochtjes laat nemen, rotondes...

Citaat:

- hield geen afstand tot zijn voorgangers;
Zéér gevaarlijk, zeker aangezien de gemiddelde bestuurder niet verder kijkt dan één auto lang is.

Citaat:

- had constant maar één hand aan het stuur;
Weer gevaarlijk gedrag, als er ook maar iets gebeurd dat de controle van je auto bemoeilijkt dan kun je al de lul zijn. Ik heb dan ook altijd twee handen aan het stuur, en dan niet 10 voor 2 maar op kwart voor 3, vind ik iets fijner.

Citaat:

- toeterde bij alles wat hem niet zinde;
Irritant en nutteloos gedrag.

Citaat:

- gaf geen voorrang op het zebrapad;
Egoistisch en asociaal, het zal je misschien hoogstens 1minuut schelen...

Citaat:

- keek niet (dwz geen binnenspiegel-buitenspiegel-dode hoek patroontjes);
Typisch Nederlands gedrag, en zéér gevaarlijk. Zeker op de snelweg...

Citaat:

- had de muziek keihard aanstaan en het raam wijd open (niet dat dat heel ernstig is, maar het is wel kenmerkend voor de jongen waar ik het over heb);
Typisch sjonnie gedrag, overigens ook "gevaarlijk". Indien er hulpdiensten met sirenes aankomen hoor je dit niet...

Citaat:

- gaf geen richting aan.
Irritant gedrag...

Conlusie: Nooit meer mee meerijden!

)Vampje( 19-09-2007 08:22

Zo iemand moesten ze het rijbewijs afnemen en nooit meer terug geven.

Ik heb me ook voorgenomen, als ik mijn rijbewijs heb en er gaat iemand expres voor langere tijd op m'n bumper hangen, dat ik dan absoluut even op de rem ga staan. Is hij het toch schuld. Ha. (y)

unkki 19-09-2007 09:14

Citaat:

)Vampje( schreef: (Bericht 25996842)
Zo iemand moesten ze het rijbewijs afnemen en nooit meer terug geven.

Ik heb me ook voorgenomen, als ik mijn rijbewijs heb en er gaat iemand expres voor langere tijd op m'n bumper hangen, dat ik dan absoluut even op de rem ga staan. Is hij het toch schuld. Ha. (y)

Pas daar maar mee op, want voor je het weet heb je een dodelijk ongeluk veroorzaakt en ben JIJ de pineut....

Beste werkt nog altijd: gas los, 10/20km/h afzakken en weer gas erop, weer afzakken, gas erop, afzakken. Als je dit 2/3x doet stoppen ze meestal wel met bumperkleven omdat men óf onbewust aan het bumperkleven is en het dan door heeft óf men vindt het dusdanig irritant dat men afstand gaat nemen.

)Vampje( 19-09-2007 10:34

Citaat:

unkki schreef: (Bericht 25997001)
Pas daar maar mee op, want voor je het weet heb je een dodelijk ongeluk veroorzaakt en ben JIJ de pineut....

Beste werkt nog altijd: gas los, 10/20km/h afzakken en weer gas erop, weer afzakken, gas erop, afzakken. Als je dit 2/3x doet stoppen ze meestal wel met bumperkleven omdat men óf onbewust aan het bumperkleven is en het dan door heeft óf men vindt het dusdanig irritant dat men afstand gaat nemen.

Ja, dat lijkt me inderdaad wel een beter plan. ;)

Balance 19-09-2007 11:50

Niet terugschakelen en 1 hand aan het stuur heeft niks te maken met asociaal rijgedrag. Ik doe dat zelf trouwens ook. Terugschakelen is helemaal niet bij elke auto nodig. 1 hand aan het stuur is minder veilig dan 2 handen aan het stuur, maar het gaat behoorlijk vanzelf als je eenmaal wat meer rijdt. Wacht maar tot je zelf je rijbewijs hebt, dan ga je ook niet constant 10 voor 2 zitten. Zeker niet op wegen waar je 50 mag.

Voor door rood rijden, bumperkleven, slecht kijken en te hard rijden waar het absoluut niet kan, mogen ze hem van mij wel zo z'n rijbewijs afpakken.

Hakuna 19-09-2007 16:22

Als ik mijn rijbewijs mocht halen (;)) dan zal ik mij zeker niet hinderlijk of irriterend gaan gedragen op de weg. Ten eerste ben ik een beginnend bestuurder en ten tweede heb ik nog te weinig ervaring om allerlij rare streken te gaan uithalen zoals onnodig links rijden, te hard rijden, inhalen waar het gevaarlijk of onoverzichtelijk is. Zaken zoals drank en drugs gebruik in het verkeer spreekt voor zich en is altijd! :nono:

Het enigste waar andere weggebruikers zich aan mij zouden ergeren is dat ik mischien wat te voorzichtig rij (voor hun doen dan :eek:) Maar liever iets te voorzichtig dan ''stoer'' gaan rijden met een boete, aanrijding of andere brokken tot gevolg!

Tom 19-09-2007 18:18

Iedereen die net z'n rijbewijs heeft maakt nog fouten. Een rijbewijs wil weinig zeggen, is slechts een momentopname van nog geen twintig minuten. Veel zaken gaan dan na het behalen van het rijbewijs niet zo vloeiend of vanzelfsprekend. Kritiek is makkelijk om te geven maar ik weet van mezelf dat ik toen ook niet zo goed reed. Verkeersinzicht heeft tijd nodig.

Deze gast klinkt wel als een aso. Die komt zichzelf nog wel een keer tegen. Vaak werkt dat wel en zit de schrik er goed in. Het is vervelend dat ie medeweggebruikers in gevaar brengt en passagiers meeneemt. Daar mag je best wat van zeggen.

MTpower 19-09-2007 20:26

Citaat:

KIET-2 schreef: (Bericht 25996078)
En ik moet zeggen dat de omschrijving van MTPowers rijstijl ook niet echt klinkt als die van iemand die ik een fijne medeweggebruiker zou vinden.

Soms niet, maar over het algemeen rij ik wel ok vind ik zelf :o

unkki 19-09-2007 20:47

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26001431)
Soms niet, maar over het algemeen rij ik wel ok vind ik zelf :o

Dat zeggen die boomknuffelaars ook. :);)

Lethe 19-09-2007 21:21

Ik rij ook echt nooit meer met diegene mee. Het was de eerste en de laatste keer.. ik zat niet chill in zijn auto. Dat van dat terugschakelen wist ik overigens niet, dat dat ook vaak in 3 kan. Dat komt doordat mijn rij-instructeur er zo op hamert bochten in z'n twee te nemen. Als ik dat niet doe, oh oh oh dan wordt hij toch zo pissed :D En één hand aan het stuur, tsja. Op zich niet zo erg, maar wel als je het bij al die andere overtredingen optelt. En met zo'n rijstijl moet je wel twee handen aan het stuur hebben :p

MTpower 20-09-2007 00:16

Citaat:

unkki schreef: (Bericht 26001651)
Dat zeggen die boomknuffelaars ook. :);)

Ach.. :o

T_ID 20-09-2007 11:16

Citaat:

Tom schreef: (Bericht 26000297)
Iedereen die net z'n rijbewijs heeft maakt nog fouten.

Dat is zo, maar allejezus, sinds de tweede dag rijles rijd ik niet zo crappy als de persoon waar de TS over schrijft. Je zou haast denken dat hij traint op een rottige rijstijl, want stoplichten missen... Best een prestatie. In de drie jaar dat ik een rijbewijs heb is dat eenmaal bijna voorgekomen met een slecht zichtbaar stoplicht.

Hopelijk komt die gozer nooit achter mij te zitten. Bumperklevers rem ik standaard in na een waarschuwing, zoveel als nodig is om ze te laten snappen dat ze afstand dienen te houden.

)Vampje( 20-09-2007 13:32

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26004901)
Dat is zo, maar allejezus, sinds de tweede dag rijles rijd ik niet zo crappy als de persoon waar de TS over schrijft. Je zou haast denken dat hij traint op een rottige rijstijl, want stoplichten missen... Best een prestatie. In de drie jaar dat ik een rijbewijs heb is dat eenmaal bijna voorgekomen met een slecht zichtbaar stoplicht.

Hopelijk komt die gozer nooit achter mij te zitten. Bumperklevers rem ik standaard in na een waarschuwing, zoveel als nodig is om ze te laten snappen dat ze afstand dienen te houden.

(y)

MTpower 20-09-2007 17:22

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26004901)
Dat is zo, maar allejezus, sinds de tweede dag rijles rijd ik niet zo crappy als de persoon waar de TS over schrijft. Je zou haast denken dat hij traint op een rottige rijstijl, want stoplichten missen... Best een prestatie. In de drie jaar dat ik een rijbewijs heb is dat eenmaal bijna voorgekomen met een slecht zichtbaar stoplicht.

Hopelijk komt die gozer nooit achter mij te zitten. Bumperklevers rem ik standaard in na een waarschuwing, zoveel als nodig is om ze te laten snappen dat ze afstand dienen te houden.

Bij mensen die zich gewoon aan de snelheid houden ga ik niet bumperkleven, maar bij mensen die structureel 10/15 km/h daaronder blijven rijden wel... Als ze dan nog eens extra gaan afremmen zorg ik wel dat ik er op de een of andere manier langskom, afsnij en een middelvinger zichtbaar op kan steken. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan :o

Bij vrachtwagens/caravans/aanhangers e.d overigens ook niet, daar snap ik wel van dat sommige bochten in 80 wegen niet te doen zijn met 80. Heb ik dan ook wel weer begrip voor :o

unkki 20-09-2007 17:47

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26007846)
ls ze dan nog eens extra gaan afremmen zorg ik wel dat ik er op de een of andere manier langskom, afsnij en een middelvinger zichtbaar op kan steken. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan :o

En dan schrikt de persoon zich kapot, wijkt uit en knalt tegen een boom...:rolleyes:

Hetgeen jij dus doet is gevaarlijker dan "zachter" rijden. Haal gewoon netjes in, en klaar. Maar waarom persee afsnijden en dan ook nog eens primitief je middelvinger opsteken?

Hppa_oud 20-09-2007 18:07

Mensen die structureel te langzaam rijden, zijn meestal bejaard of anderszins onwennig, en dan is het ook maar goed dat ze niet zo hard gaan. Blijft vervelend, maar het is niet terecht om er dan zo fel op te reageren.

Hakuna 20-09-2007 18:12

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26007846)
Bij mensen die zich gewoon aan de snelheid houden ga ik niet bumperkleven, maar bij mensen die structureel 10/15 km/h daaronder blijven rijden wel... Als ze dan nog eens extra gaan afremmen zorg ik wel dat ik er op de een of andere manier langskom, afsnij en een middelvinger zichtbaar op kan steken. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan :o

Dan mag je als je mij tegenkomt wel heel vaak je middelvinger gaan opsteken, reden voor mij om dan lekker voor jou te blijven kachelen met pak weg 30/35 km per uur. :rolleyes:

Tiño 20-09-2007 18:45

maar dat is dus gewoon opzettelijk ophouden van het verkeer, zwaar irritant en nonnodig.

Persoonlijke vetes vecht je maar uit bij t tankstation ofzo.

MTpower 20-09-2007 20:03

Citaat:

unkki schreef: (Bericht 26008093)
En dan schrikt de persoon zich kapot, wijkt uit en knalt tegen een boom...:rolleyes:

Hetgeen jij dus doet is gevaarlijker dan "zachter" rijden. Haal gewoon netjes in, en klaar. Maar waarom persee afsnijden en dan ook nog eens primitief je middelvinger opsteken?

Ik bedoel dan ook als er geen mogelijkheid is om normaal in te halen, als die er is doe ik dat uiteraard (y)

Krummeltje 20-09-2007 20:44

Citaat:

Cornel schreef: (Bericht 25999444)
Het enigste waar andere weggebruikers zich aan mij zouden ergeren is dat ik mischien wat te voorzichtig rij (voor hun doen dan :eek:) Maar liever iets te voorzichtig dan ''stoer'' gaan rijden met een boete, aanrijding of andere brokken tot gevolg!

Je moet niet voorzichtig rijden, maar veilig rijden. Als je je gewoon aan de regels houdt en aan de snelheid ben je een veel betere automobilist dan dat je te langzaam rijdt, als een soort oud omaatje ;)

Tom 20-09-2007 23:20

Citaat:

AllureV schreef: (Bericht 26002014)
Dat van dat terugschakelen wist ik overigens niet, dat dat ook vaak in 3 kan. Dat komt doordat mijn rij-instructeur er zo op hamert bochten in z'n twee te nemen. Als ik dat niet doe, oh oh oh dan wordt hij toch zo pissed :D

Bochten altijd in z'n twee nemen? Wat een onzin. Het is afhankelijk van de snelheid waarmee je de bocht kunt/mag maken en in wat voor auto je zit. Er is geen speciale 'bochten'-versnelling waarmee je een bocht dient te maken.
Hij zal vast gelijk hebben dat je binnen de bebouwde kom de meeste bochten in de tweede versnelling moet maken, maar het is geen regel. Lijkt mij belangrijker dat je de versnelling naar eigen inzicht maakt en in kan spelen op de verkeerssituatie.

)Vampje( 21-09-2007 08:25

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26007846)
Bij mensen die zich gewoon aan de snelheid houden ga ik niet bumperkleven, maar bij mensen die structureel 10/15 km/h daaronder blijven rijden wel... Als ze dan nog eens extra gaan afremmen zorg ik wel dat ik er op de een of andere manier langskom, afsnij en een middelvinger zichtbaar op kan steken. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan :o

Moet je mee opletten.
Ten eerste kan het een bejaard iemand zijn achter het stuur, en ten tweede: mensen worden tegenwoordig om minder neergestoken, dus ik zou opletten dat je niet de verkeerde afsnijdt.. :s

Sarah 21-09-2007 08:57

En vooral: juist mensen die sloom rijden, zijn de mensen die langzaam reageren en weinig overzicht hebben (daarom rijden ze ook zo sloom). Erg onveilig om juist díe af te snijden.

En AllureV, misschien probeerde die jongen wel indruk op je te maken ;)

phoxetis 21-09-2007 09:33

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26007846)
Bij mensen die zich gewoon aan de snelheid houden ga ik niet bumperkleven, maar bij mensen die structureel 10/15 km/h daaronder blijven rijden wel... Als ze dan nog eens extra gaan afremmen zorg ik wel dat ik er op de een of andere manier langskom, afsnij en een middelvinger zichtbaar op kan steken. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan :o

Die snelheid is toch een maximum-snelheid? Als je graag hard wilt rijden moet je dat zelf weten, maar dan kun je gewoon inhalen. Heeft ook verder niet met ophouden van verkeer te maken. In de stad rij je toch van stoplicht naar stoplicht. En rustig rijden spaart ook benzine ;)

Als je na 2 maanden rijbewijs inderdaad zo beroerd rijdt, dan heb je je dat aangemeten. Je slaagt echt niet als je zo rijdt op je examen ;-)

T_ID 21-09-2007 11:01

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26007846)
Bij mensen die zich gewoon aan de snelheid houden ga ik niet bumperkleven, maar bij mensen die structureel 10/15 km/h daaronder blijven rijden wel...

Hangt af van de situatie natuurlijk he? Een paar straatjes verder ligt de aan- en afvoer weg van deze wijk. Het genie dat het ontworp geloofde in de mythe van verkeer beperken, en maakte het kreng zo bochtig en debiel aangelegd, dat je van goede huize moet komen om daar constant 45 te kunnen rijden, terwijl je er 50 mag. Regelmatig dat mensen ook op de korte rechte stukken dan 40-45 blijven rijden, maar daar heeft het echt geen zin om achterop te gaan zitten.

Überhaupt zijn er betere manieren om aan te dringen op doorrijden denk ik. Ik gebruik liever een korte flits met de lichten of als mensen echt staan een korte mep op de toeter, dat is minder agressief en vooral minder risicovol.


Als mensen me afsnijden na ingeremd te zijn rem ik overigens in de regel niet. Als je hen raakt terwijl ze schuin rijden door invoegen draaien zij 180 graden, terwijl je zelf met kort remmen om los te komen en tegensturen weer recht staat. Bovendien volledig hun schuld, anders hadden ze daarvoor de boodschap over bumperkleven maar moeten begrijpen. Ik doe dat immers rustig, pas na een waarschuwing met een gebaar, die op zijn beurt pas komt nadat mensen echt zitten te pushen, als ik normaal rijdt. Als mensen daar geen genoegen mee kunnen nemen, prima, mij best, maar het is ondoenlijk (en veelal gevaarlijk) om rekening met dat soort figuren te houden.

Nona 22-09-2007 13:16

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 26009277)
Ik bedoel dan ook als er geen mogelijkheid is om normaal in te halen, als die er is doe ik dat uiteraard (y)

Zelfs als die mogelijkheid er niet is: als ik wil besluiten dat het veiliger is tien kilometer onder de maximumsnelheid te gaan zitten is dat mijn goed recht. Mensen die harder gaan dan ze eigenlijk aankunnen zijn dom en onvoorzichtig, dan denk ik vooral aan mensen die harder door bochten gaan dan ze eigenlijk durven. Maar ook op gewone rechte wegen geldt dat.

Zo is er een weg Drachten in waar je 80 mag, maar ik 70 een betere snelheid vind vanwege het slechte wegdek. Wie ben jij om een beetje aso te komen doen omdat je vindt dat mijn besluit dan onterecht is?

unkki 22-09-2007 16:38

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26021065)
Zo is er een weg Drachten in waar je 80 mag, maar ik 70 een betere snelheid vind vanwege het slechte wegdek. Wie ben jij om een beetje aso te komen doen omdat je vindt dat mijn besluit dan onterecht is?

En ik vind dat ik op sommige trajecten met gemak 250km/h kan rijden, maar dit wordt ook zéér gevaarlijk geacht. Wie zijn andere dan om een beetje aso te komen doen omdat die vinden dat mijn besluit dan onterecht is?

MTpower 22-09-2007 16:38

Citaat:

phoxetis schreef: (Bericht 26012153)
Die snelheid is toch een maximum-snelheid? Als je graag hard wilt rijden moet je dat zelf weten, maar dan kun je gewoon inhalen. Heeft ook verder niet met ophouden van verkeer te maken. In de stad rij je toch van stoplicht naar stoplicht. En rustig rijden spaart ook benzine ;)

Als je na 2 maanden rijbewijs inderdaad zo beroerd rijdt, dan heb je je dat aangemeten. Je slaagt echt niet als je zo rijdt op je examen ;-)

Als er een inhaalmogelijk is benut ik die ook zeker, maar is die er niet is het gruwelijk irritant als er zo'n trage pik voor je zit. (n)

MTpower 22-09-2007 16:41

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26012481)
Hangt af van de situatie natuurlijk he? Een paar straatjes verder ligt de aan- en afvoer weg van deze wijk. Het genie dat het ontworp geloofde in de mythe van verkeer beperken, en maakte het kreng zo bochtig en debiel aangelegd, dat je van goede huize moet komen om daar constant 45 te kunnen rijden, terwijl je er 50 mag. Regelmatig dat mensen ook op de korte rechte stukken dan 40-45 blijven rijden, maar daar heeft het echt geen zin om achterop te gaan zitten.

Ligt inderdaad ook wel aan de situatie, hier hebben we ook zo'n soort weg...
Hoewel ik het soms wel leuk vind om met 55/60 door die bochtjes te gaan begrijp ik het als anderen dat niet doen en dan ga ik ook echt niet constant zitten pushen.

MTpower 22-09-2007 16:44

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26021065)
Zelfs als die mogelijkheid er niet is: als ik wil besluiten dat het veiliger is tien kilometer onder de maximumsnelheid te gaan zitten is dat mijn goed recht. Mensen die harder gaan dan ze eigenlijk aankunnen zijn dom en onvoorzichtig, dan denk ik vooral aan mensen die harder door bochten gaan dan ze eigenlijk durven. Maar ook op gewone rechte wegen geldt dat.

Zo is er een weg Drachten in waar je 80 mag, maar ik 70 een betere snelheid vind vanwege het slechte wegdek. Wie ben jij om een beetje aso te komen doen omdat je vindt dat mijn besluit dan onterecht is?

Hier in de buurt ken ik elke weg op mijn duimpje, ik heb het vooral over de polderwegen hier.
Prima wegen, waar je met gemak 120 over kunt vliegen, maar waar een max. snelheid is van 80.
Als iemand dan 60 of 70 gaat rijden (n) :mad:

Hier was eerder ook een weg tussen Middelburg en Arnemuiden. Maximumsnelheid van 80, maar ook daadwerkelijk 80 gaan rijden was zelfmoord :P
Hebben ze nu gelukkig een nieuwe laag asfalt op gelegd waardoor er weer met gemak 80 gereden kan worden. Doe dat dan ook mensen :mad:

Balance 22-09-2007 17:37

Ja jij kent elke weg op je duimpje, maar andere automobilisten toch niet?

Nona 22-09-2007 23:58

Citaat:

unkki schreef: (Bericht 26022218)
En ik vind dat ik op sommige trajecten met gemak 250km/h kan rijden, maar dit wordt ook zéér gevaarlijk geacht. Wie zijn andere dan om een beetje aso te komen doen omdat die vinden dat mijn besluit dan onterecht is?

Oh, je bedoelt die meneer met die pet op? Nee, das meneer agent. Die houdt ook een beetje in de gaten dat jij anderen niet in gevaar brengt. Heel sociaal eigenlijk. Als je nog eens een gevatte vergelijking kunt maken moet je het maar zeggen hoor. :)

KIET 23-09-2007 00:40

Sneller brengt altijd meer risico's met zich mee, zo simpel is het. 50 km/u te hard is lang niet zo verantwoord als 10 km/u te langzaam.

Balance 23-09-2007 00:52

Citaat:

KIET-2 schreef: (Bericht 26026088)
Sneller brengt altijd meer risico's met zich mee, zo simpel is het. 50 km/u te hard is lang niet zo verantwoord als 10 km/u te langzaam.

Zo simpel is het helemaal niet. 10 km harder brengt niet persé meer risico's met zich mee op sommige wegen. Het is afhankelijk van de situatie.
Waarom vergelijk je 10km/u te langzaam met 50 km/u te hard? :confused:

KIET 23-09-2007 10:07

Zo simpel is het eigenlijk wel :) Sneller zorgt altijd voor minder tijd (en meer meters) om te reageren, en het is aanzienlijk minder rampzalig als iemand een auto te langzaam inschat. In de meest rustige situaties kan er altijd nog wat onverwachts gebeuren.

Dat grote verschil was meer op wat Unkki zei; die vond dat het in eigen optiek verantwoord was om ergens snoeihard te rijden ten opzichte van iemand die het meer verantwoord vond om 10 km/u langzamer te rijden (op bepaalde stukken, natuurlijk). Bovendien lijkt, qua ergenis, 10 km/u te langzaam zo'n beetje gelijk te staan aan minstens het driedubbele daarvan in km/u's te hard.

unkki 23-09-2007 13:13

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26025940)
Oh, je bedoelt die meneer met die pet op? Nee, das meneer agent. Die houdt ook een beetje in de gaten dat jij anderen niet in gevaar brengt. Heel sociaal eigenlijk. Als je nog eens een gevatte vergelijking kunt maken moet je het maar zeggen hoor. :)

Misschien moet je maar wat verder denken dan je neus lang is, dan zou je snappen wat ik bedoel.

@ KIET-2, ik vind het zelf niet verantwoord om 250km/h te gaan rijden hoor. Maar een beetje overdrijving was wel op zijn plaats, aangezien iedereen hier denkt goed te kunnen rijden. En dat voor "beginnende" bestuurders....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.