Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Waarneming. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=162740)

Zaza123 19-07-2002 15:15

Waarneming.

Is wat verschillende mensen d.m.v. zicht waarnemen precies hetzelfde, of zien ze verschillende verhoudingen, kleuern of iets dergelijks?? (ik doel hier niet op kleurenblinden :rolleyes: ) Of nemen ze het anders waar, niet door een lichamelijk gebrek maar door een hele andere hersenwerking, betreffende dat soort dingen??????

lady_x 19-07-2002 16:13

Ik snap niet goed wat je met deze topic wil zeggen. Groen is toch groen en rood is toch rood? Een boom is een boom en toch geen huis of een bloem?

xsten 19-07-2002 17:31

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Je bedoelt dat mensen dingen anders waarnemen bijvoorbeeld doordat ze op andere dingen focussen of doordat ze in andere dingen geïnteresseerd zijn?

Ik geloof hier overigens niet zo in. Ik denk dat iedereen hetzelfde ziet en waarneemt.

Biertjehakken 19-07-2002 20:52

Citaat:

lady_x schreef:
Ik snap niet goed wat je met deze topic wil zeggen. Groen is toch groen en rood is toch rood? Een boom is een boom en toch geen huis of een bloem?
Hoe weet ji dat droen groen is? dit weet je omdat jij bij bepaalde waarnemingen een naam hebt geleerd.

Maar ok, kleuren zijn gewoon golven die ieder mens op de zelfde manier ontvangt, het zou dus eigenlijk niet kunnen dat een ander iets anders waarneemt dan jij.

Isa 20-07-2002 11:32

Citaat:

Zaza123 schreef:
Is wat verschillende mensen d.m.v. zicht waarnemen precies hetzelfde,

nee.

of zien ze verschillende verhoudingen, kleuern of iets dergelijks??

ja.

(ik doel hier niet op kleurenblinden :rolleyes: )

dat snap ik.

Of nemen ze het anders waar, niet door een lichamelijk gebrek maar door een hele andere hersenwerking, betreffende dat soort dingen??????

idd iedereen neemt alles anders waar.
ook met verschillende gevoelens erbij. horen gevoelens over het een of het ander bij waarneming?

Zaza123 20-07-2002 14:02

Citaat:

Kenny McCormick schreef:

ook met verschillende gevoelens erbij. horen gevoelens over het een of het ander bij waarneming?

Ik denk wel dat ze het op een of andere manier wel beinvloeden.

EvilSmiley 20-07-2002 16:29

Bijv. vrouwen zien kleuren al veel intenser dan mannen.

Dat wil zeggen, kleur valt meer op bij vrouwen.
Hoe vrouwen zich voelen is dan dus ook meer afhankelijk van de kleur omgeving waar ze zich bevinden.

Zo moet je denk ik ook verschillen hebben tussen mensen -

Stel dat iemand donker en licht PERCIES andersom ziet. Maar tegen wat hij ziet als licht, zegt hij donker.

Deze paradox gaat ook op bij kleuren, en zo kan je niet door praten op dit soort verschillen komen.

In_flames 21-07-2002 19:45

Het heeft dus niks met waarnemen te maken maar met interpreteren. Dat maakt het topic wel duidelijk denk ik. Iedereen neemt hetzelfde waar, maar kan er heel andrs op reageren.

Just Johan 21-07-2002 19:57

Ik heb vaak dat als ik ergens voor het eerst kom dat het beeld dat ik zie heel anders is in m'n hoofd dan wanneer ik er voor de 30e keer kom ook al is die plek helemaal niet veranderd.

Lethalis 22-07-2002 14:28

Citaat:

Just Johan schreef:
Ik heb vaak dat als ik ergens voor het eerst kom dat het beeld dat ik zie heel anders is in m'n hoofd dan wanneer ik er voor de 30e keer kom ook al is die plek helemaal niet veranderd.
Of wat ook leuk is: als je zelf naar jouw oude basisschool terug gaat en constateert hoe klein alles is, terwijl het vroeger allemaal zo groot leek :D

REIE 22-07-2002 15:29

Citaat:

******** schreef:
Of wat ook leuk is: als je zelf naar jouw oude basisschool terug gaat en constateert hoe klein alles is, terwijl het vroeger allemaal zo groot leek :D
Ja, ik ging na 10 jaar terug naar de basisschool die ooit zo reusachtig groot leek...

REIE

Just Johan 22-07-2002 16:57

Citaat:

******** schreef:
klopt :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.