![]() |
Dit of deze?
Ik zit met hetzelfde probleem als mensen altijd zitten bij het woord 'topic'. ;)
Is het 'dit paper' of 'deze paper'? Of mag het allebei? (Als je zoekt op google, krijg je de meeste resultaten met 'deze paper', maar dat zegt natuurlijk niet altijd iets. ;)) Iemand die het weet? |
Volgens Van Dale is het 'de paper', dan moet het dus 'deze paper' zijn.
pa·per (de ~, ~s) 1 schriftelijk verslag voor intern gebruik |
Gelukkig maar, want dat klinkt veel beter dan 'dit paper'. :o ;)
En dank je. Ik had wel op www.vandale.nl gekeken, maar wist niet meer hoe het zat met 'de' ed. :o |
Het woord paper moet de voor. Je zegt niet de papier maar het papier.
Je weet dus dat voor het woord paper het lidwoord 'de' moet. De volgende regel is voor deze/dit woorden: - bij 'de' woorden moet je deze gebruiken - bij 'het' woorden moet je dit gebruiken Het is dus de paper. Het komt op hetzelfde neer als wat Katje zegt, maar met een uitleg erbij ;) Groet, Nils |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Daarmee is de koek in dit topic toch wel op. ;) |
Citaat:
|
Officieel krijgen recent ingevoerde leenwoorden uit het Engels allemaal 'de'.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wel grappig trouwens, dat op leenwoorden toch dat Nederlandse taalgevoel toegepast wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
'Het topic' klinkt inderdaad veel beter en gesofisticeerder. (y)
|
Citaat:
Ook leuk is het dat wanneer mensen niet op een bepaald woord kunnen komen - zo'n 'tip of the tongue' gevoel; je weet dat je het woord kent, maar bent het gewoon even kwijt - ze vaak wél weten of het de of het is. Ook zo gaaf :) |
Serieus? Daar moet ik voortaan op letten dan, of ik me het geslacht herinner.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is deze topic (van Dale zegt DE topic)
Leenwoorden klinken meestal beter met het, maar het is dus niet juist in de Nederlandse spelling. |
Citaat:
(Zoals ook al eerder in dit topic werd gezegd.) |
Citaat:
Leenwoorden klinken btw gaannie meestal beter met 'het', het hangt gewoon af van het Nederlandse equivalent of het klinkt of niet. :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30. |