Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Konijntje adopteren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1627471)

love is life 18-09-2007 15:55

Konijntje adopteren

Ik zou heel graag een konijntje willen, ik dacht om er gwn eentje uit een dierenwinkel te gaan halen. Maar ik viel toevallig op een site waar men konijnen kon adopteren... heeft er iemand ook een konijn geadopteerd? is dat aan te raden? gaat het konijn zich makkelijk laten doen? ik zit gwn met een heleboel vragen... hopelijk kunnen jullie me verder helpen

Stefanie 18-09-2007 16:05

Als jij iets goeds wil doen voor het dier, zou je een konijn kunnen adopteren. Dit zijn meestal dieren die afgestaan zijn om bepaalde redenen, geen tijd, allergie, kinderen kijken er niet meer naar om etc... Zelf vind ik dit het mooiste om te doen, omdat dieren uit de dierenwinkel meestal wel ergens terrecht komen. Adoptiedieren zijn meestal niet zo jong meer (maar ze zijn er wel) en hebben vaak al een 'heel leven' achter de rug. Sommige dieren zijn daardoor getekend of juist extreem knuffelig, andere zijn schuw omdat ze niet goed zijn behandeld. Met veel tijd en liefde kunnen ook deze dieren wat tammer worden.

Zelf heb ik momenteel twee 'gedapoteerde' cavia's thuis. Ik vind het ontzettend leuk en ondervind geen hinder door hun verleden en narigheid. Ik heb er ook zelf voor gekozen om een verwaarloosd dier op te vangen, dan moet je ook de consequenties dragen. Het kost tijd om het dier te verzorgen, maar je krijgt er zoveel voor terug...

Bloem 18-09-2007 18:08

Ik had een volwassen opvangkonijn, ze was lief maar wel duidelijk een stuk schrikkerig en minder tam dan het konijn dat ik al had vanaf dat 'ie 8 weken oud was. Het is ook niet echt verbeterd in de tijd dat ze hier woonde, terwijl mijn andere konijn dus wel een heel handtam knuffelkonijn was.

Overigens zou ik als ik weer een konijn zou willen er ook weer eentje uit een opvang halen; die beestjes zijn er nou een keer al en worden niet meer gefokt voor de verkoop wat in dierenwinkels natuurlijk wel gebeurt.

love is life 18-09-2007 18:36

ik heb gezien dat ik ook een jong konijn kan adopteren van 4 maanden... is dat de ideale leeftijd?

Henkje 18-09-2007 20:47

Er zijn tal van stichtingen waar zwerfkonijnen worden aangeboden.
Mijn twee konijnen komen bijvoorbeeld van de Dierenambulance. Ze zijn gedumpt en weer gevonden.

Konijnen uit dierenwinkels zijn vaak te jong en sterven ook vaak snel.

4 maanden is een prima leeftijd. Ze zijn dan nog redelijk jong en wennen snel aan een nieuwe omgeving vergeleken met oudere konijnen.

love is life 18-09-2007 21:26

ik heb contact opgenomen met zo een asiel en ze zeggen da ze de konijnen per twee terugplaatsen omdat het sociale beesten zijn ... maar ik wil maar één konijntje ... als ik me er genoeg mee bezig hou moet ik toch geen twee konijnen nemen?:) ik kan later altijd een tweede nemen... maar ik zorg liever deftig eerst voor ene ipv ni goed voor twee ;)

Stefanie 19-09-2007 09:25

Je kunt als mens nooit de gezelligheid van een ander konijn vervangen, dat is de reden dat ze willen dat je er twee neemt. Ik heb ook twee cavia's alleen zitten, maar het leukst is als ze een (gelijksoortig) maatje hebben in hun hok. Ik zeg niet meteen dat het slecht of zielig is, maar met een maatje is altijd veel beter (als het goed klikt).

Henkje 19-09-2007 11:08

Als ik zie hoeveel die twee monsters van mij aan elkaar hebben :)
Je hoeft er geen extra aandacht aan te besteden omdat ze elkaar hebben. Ook voer en hooi is niet veel duurder.
Het enige is een groter hok, of genoeg losloop ruimte.

Ik vind het heel goed van dat asiel dat ze dit zo doen trouwens (Y)

~LiefEngeltje~ 20-09-2007 09:34

het is inderdaad voor het konijn ook gezelliger
een maatje te hebben als jij er de hele dag niet bent ;)

als je er 1 neemt, zul je veel meer tijd eraan moeten besteden
en of je er nou 1, 2, 3 of 4 hebt, eten moeten ze toch,
het hok moet toch schoon en zoveel meer kost dat niet,
dus ik zou niet weten wat het nadeel is van 2 konijntjes

wij hadden er 2, en ik wou er graag meer :o
dus besloten er toch weer 2 bij te nemen
dus nu zijn er 4 *O*

altijd wel eentje die mee gaat spelen in de ren enzo :p

love is life 20-09-2007 18:53

Ik heb er uiteindelijk eentje gekocht en mijn hond en het konijntje zijn nu al onafscheidelijk :) ze slapen samen in de mand, ik hou ze wel nog in het oog, want je weet nooit ;) thx voor de tips ...

~LiefEngeltje~ 21-09-2007 08:58

Citaat:

love is life schreef: (Bericht 26008732)
Ik heb er uiteindelijk eentje gekocht en mijn hond en het konijntje zijn nu al onafscheidelijk :) ze slapen samen in de mand, ik hou ze wel nog in het oog, want je weet nooit ;) thx voor de tips ...

wat voor konijntje is het geworden?
en mannetje of vrouwtje?

love is life 21-09-2007 15:21

een mannetje en tis eentje me hangoortjes geworden :)

Cryptic Winterstorm 21-09-2007 15:32

Citaat:

love is life schreef: (Bericht 26014311)
een mannetje en tis eentje me hangoortjes geworden :)

~LiefEngeltje~ hier ;)

wij hebben 4 hangoor vrouwtjes :)

strontkind 28-11-2007 19:56

adopteren is een prima idee! mijn moeder heeft haar cavia's en konijntje ook uit de dierenopvang.
zelf heb ik twee katten uit het asiel en twee muizen uit dezelfde knaagdierenopvang als me moeder gehaald.
het gaat prima, het zijn lieve, aanhankelijke, tamme en gezonde beesten. en als er wat mee zou zijn, kun je altijd terug komen.

dus ik zou zeggen, adopteer er eentje!

Henkje 29-11-2007 08:54

Huh? Ik wou al zeggen, heb ik hier niet 3 maanden terug op gereageerd :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.