![]() |
Het gaat helemaal niet slecht met het Nederlandse onderwijs.
Het lijkt wel of de kranten over niets anders schrijven de laatste paar jaren. Het Nederlandse onderwijs is in- en in slecht. Het VMBO is vreselijk en werkt niet, het Studiehuis faalt, niemand leert meer iets fatsoenlijks.
Dat wordt er althans gezegd. Maar een heleboel van deze vreselijke waarheden zijn helemaal niet zo waar als je zou zeggen. Het VMBO werkt niet Onze grote vergaarbak van tuig en luie schepsels? Ik dacht het niet. Het zijn wel mooi onze VMBO-ers die ons een hogere plaats in de internationale rankings hebben gegeven. Waar de scores van (havo en) vwo leerlingen omlaag zijn gegaan, is Nederland omhoog gegaan in de rankings. (Ik geloof dat we derde staan achter Finland en Japan.) Hoe komt dit? Juist, door de VMBO-leerlingen die veel beter scoren dan ze voorheen deden. Hoezo, het VMBO werkt niet? Het falen van de Tweede Fase Het idee achter de Tweede Fase was niet leerlingen zelfstandigheid aanleren, maar de aansluiting met het hoger onderwijs (HBO, universiteit) beter maken. Scholieren oude stijl kwamen bij hun vervolgopleiding en werden daar in het diepe gegooid, terwijl ze geen flauw idee hadden hoe ze informatie moesten zoeken, zelfstandig een werkstuk moesten maken en ze hadden ook geen specifieke vaardigheden om met grote hoeveelheden stof om te gaan. De Tweede Fase moest daar door middel van de verzelfstandiging van de havo en vwo scholieren verandering in brengen. En jawel: het is gelukt. De aansluiting van havo of vwo naar het hoger onderwijs is een stuk beter dan het in de oude stijl was. Niemand leert meer iets fatsoenlijks In de Google-maatschappij van tegenwoordig wordt er nog wel een geklaagd over 'dat de leerlingen van tegenwoordig niks meer weten'. Nee, dat lijkt me logisch. Met een explosieve toename van de hoeveelheid informatie in de laatste paar jaren en een houding van het bedrijfsleven dat werknemers alles maar moeten weten, is het logisch dat het onderwijs zich daarop aanpast. Als je ergens over wilt mopperen, dan is het misschien handig om bij het bedrijfsleven te gaan klagen. Zij willen namelijk die hoogopgeleide Googlelaars. Het onderwijs speelt slechts in op een behoefte. Enne, het woordjes stampen is nog steeds in grote mate aanwezig op middelbare scholen, hoor. AL met al valt hieruit de voorzichtige conclusie te trekken dat het met het Nederlandse onderwijs zo slecht nog niet gesteld is. Ja, er is veel mis. Maar er gaat gelukkig nog veel meer goed. Vrij naar een college aan de opleiding onderwijskunde waarin het over Educational Myth Busting ging. Wat is jullie mening over de staat van het Nederlandse onderwijs? |
Ik vind inderdaad dat er te veel gezeurd wordt over ''Het tuig op het vmbo, en de 2e fase werkt niet''. En waar slaat dat op ''Google-maatschappij. Vind je het gek dat leerlingen gaan googlen als ze geen begeleiding krijgen van leraren die OVERIGENS vaak onervaren zijn. Tja, het lerarentekort hé! Het is trouwens zelfs zo dat de theoretische leerweg binnen het vmbo misschien een tikkeltje moeilijker is dan de oude mavo. Ik heb mijn diploma behaald op het vmbo binnen de kaderberoepsgerichte leerweg en ik leerde uit oude examenbundels van de mavo. Ik vond de mavo-d niveau (de kbl-leerweg was te vergelijken met het oude mavo-c) nog wel meevallen. Dus niets verloedering of verslechtering, laat die sceptici eens met keiharde feiten komen. En niet alleen over uitschot dit, uitschot dat. Want ik denk dat de slagingspercentages zelfs hoger zijn dan bij de oude mavo en vbo. Maar ach ja, dat denk ik dan weer hé!
|
De aansluiting op het bèta-onderwijs is zeker niet beter.
Dat niemand meer iets fatsoenlijks leert is inderdaad overdreven, maar van iemand met een vmbo-diploma mag je toch wel verwachten dat hij snapt dat "hij word" fout is en dat hij 23 x 69 uit zijn hoofd uit kan rekenen. Dan is het toch wel diep triest dat 95% van de mensen met een vwo-diploma hier niet aan voldoet. |
Citaat:
Ik maak tegenwoordig ook van die fouten, 23 x 69 reken ik ook met best wat moeite uit. Maar het lukt gelukkig nog wel. |
Citaat:
(Naar de bron van mijn eigen beweringen ga ik nog even zoeken.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het gaat misschien niet zo slecht, maar als iets goed gaat, komt dat natuurlijk niet in het nieuws. ;) Daarnaast kan het natuurlijk altijd beter.
Citaat:
|
Alles wat nieuw is, is slecht. (Of wordt iig vaak zo gezien. ;))
Om in te gaan op de voorbeelden die Krummeltje in haar post noemt: Voor de slechte resultaten op havo/vwo is op zich wel een verklaring te vinden...de slechte naam van het vmbo zorgt er voor dat veel ouders hun kinderen per se op minstens de havo willen hebben. Kinderen die eigenlijk op het vmbo 'thuishoren' komen dus op de havo, waardoor de scores van de havo omlaag gaan. Ik weet niet of het vmbo wel of niet werkt...ik denk dat er weinig veranderd is tov vroeger, toen had je vbo en mavo, nu heb je vmbo waarin die niveaus verwerkt zitten. Het idee van de Tweede Fase vind ik geweldig (naar mijn idee is het idee erachter toch ook zelfstandigheid aanleren, want juist dat heb je in het vervolgonderwijs meer nodig), maar het probleem van 'in het diepe gooien' is er niet mee opgelost, dat is gewoon een paar jaar verschoven: leerlingen worden nu in de Tweede Fase in het diepe gegooit. En ze hebben docenten die lang niet altijd in staat zijn om ze daarbij te begeleiden. Of de aansluiting beter is zou ik niet weten, ik heb alleen ervaring met de aansluiting vanuit de oude stijl en vond die aansluiting ook niet bepaald slecht oid. Mbt dat niemand meer iets leert ben ik het in zekere zin wel eens, als je soms dingen van mensen leest... :o |
Citaat:
Ik ken kinderen die super gemotiveerd zijn, maar toch niet weten wat 8x9 is, laat staan wat 23 x 69 is. Soms ligt dat aan hun intelligentie, soms aan een stoornis als dyscalculie. Voor talige dingen geldt precies het zelfde. |
Citaat:
Jij hebt het over uitzonderingen, maar ik denk dat er meer mensen zijn die gewoon lui zijn dan mensen die minder intelligent zijn of dyslexie hebben. |
Citaat:
Citaat:
Tuurlijk is het vaak luiheid, maar ik denk dat het minstens net zo vaak een andere oorzaak heeft. |
Het gaat sowieso niet om die minder intelligente mensen en degenen met dyslexie/-calculie. Het gaat om de 'normale' mensen en de meesten snappen om de een of andere reden gewoon niet wanneer je (d)(t) gebruikt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dit lijkt me eigenlijk geen discussie die in dit topic thuishoort. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ben het eens met Kazet Nagorra: als ik de docenten op de TU moet geloven is het wiskunde niveau van zelfs de mensen met N&T en wiskunde B1,2 rampzalig en was het jaren terug stukken beter. In de nieuwe 2e fase schijnt er zelfs nog minder wiskunde te zijn dan een paar jaar geleden.
Ik ben het overigens niet eens met Leonor over dat het in het diepe gooien nu een paar jaar is vervroegd. De overgang van 3 naar 4 vwo was gewoon even wennen, maar niet per sé moeilijker, terwijl de overgang van vwo naar universiteit én heel erg wennen is én een flink stuk moeilijker. Ik weet overigens niet hoe dit in de oude stijl van het vwo was. Verder viel het mij op dat op de middelbare school steeds meer mensen na hun mavo naar de havo komen om het daar vervolgens totaal niet te redden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat zijn jullie ideeën hoe het nog verder verbeterd kan worden dan? Want met alleen constateren dat het niet opschiet komen we natuurlijk maar zo ver.
|
Citaat:
Ik heb zelf geen ervaring met de tweede fase, ook niet met vwo trouwens, maar ik vond de overgang havo oude stijl - hbo alles behalve moeilijk. Mijn zusjes, die wel tweede fase (de één havo, de ander vwo) hebben gedaan vonden de overstap van basisvorming naar tweede fase zwaarder dan de overstap naar het vervolg onderwijs. |
Citaat:
Ik vind de Tweede Fase toch gefaald. Volgens mij wordt het totaal niet uitgevoerd volgens het plan dat er voor staat en bereikt het daardoor zijn doel ook niet. Vanuit de universiteit en hbo wordt verteld dat de aansluiting inderdaad helemaal niet beter is geworden. De zelfstandigheid is wel meer aanwezig, maar het is ten koste gegaan van de basiskennis van leerlingen. Dan nog laat die zelfstandigheid ook nog te wensen over, want veel leerkrachten weten niet om te gaan met zelfstandigheid van de leerlingen en gaan toch klassikaal verder waar ze gebleven zijn. Als ik docenten onderwijskunde binnen mijn studie hoor praten schijnt er ook veel verbeterd te kunnen worden aan de invulling van de Tweede Fase. |
Citaat:
|
Citaat:
Sport jij nooit ofzo? Ik zou LO echt niet zomaar schrappen, om daarvoor meer uren aan 'leervakken' te kunnen besteden. Je zou hoogstens de uren van LO afhalen, maar wel veel sportactiviteiten aanbieden na of tussen de lessen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maargoed, inderdaad, accenten liggen écht totaal verkeerd. Weg met al die werkstukken en vakken als ANW. Maatschappijleer vind ik twijfelachtig of dat nodig is. LO is wel goed, deze generatie beweegt veel te weinig!!! Als je geen Frans, Duits of Latijn wilt volgen, moet dat prima zijn (maar Engels moet wel verplicht blijven). Wiskunde D moet verplicht kiesbaar zijn op iedere school. Het punt is, dat je van werkstukken eigenlijk vrij weinig leert. Er wordt teveel in de breedte geleerd en te weinig verdieping. ANW is een goed voorbeeld van een vak waarbij teveel de breedte in wordt gegaan. |
Citaat:
Ook als sporter weet je dat sporten heel gezond is en dat niet iedereen dat vanzelf doet en dat daarom LO óók erg belangrijk is op school. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind niks, mijn ervaring is dat ik me moeiteloos aan elke niveau aanpas dus ik heb er eigelijk weinig zinnigs over te zeggen. -O- Wel vind ik de woordenschat en het Nederlands van het gros van de studenten verbijsterend slecht.Dat zie je vooral terug in de verslagen/scripties/papers/werkstukken die sommige durven in te leveren.-O- |
Citaat:
Wat zijn dat voor vakken?:confused: |
Bij ons is het al verplicht om een voldoende voor Engels en voor Nederlands of wiskunde te halen. Het zou niet handig zijn om LO te verbieden, maar het zou wel verbeterd kunnen worden. Misschien is het per school verschillend, maar ik vind het bij ons op school niet veel bijzonders. Het lastige van de Tweede Fase vind ik de profielkeuze. Ik ben heel goed in talen, en daarom zeg ik van: ik kies C&M. Maar dat is eigenlijk niet veel bijzonders en je kunt er niet zoveel kanten mee op. Heeft iemand een idee hoe je dat zelf zou kunnen veranderen. (met bepaalde andere vakken erbij kiezen ofzo)
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens ben ik het eens dat de tweede fase wel wat meer vakkennis kan gebruiken. Dus het schrappen van CKV en ANW vind ik bijvoorbeeld wel een goed idee. @ Kazet Nagorra: als je graag wilt dat geschiedenis en economie verplicht worden, dan strookt dat niet helemaal met je idee dat er veel vakkennis moet zijn. (Overigens is geschiedenis 1 natuurlijk al verplicht.) Dan heb je namelijk alsnog teveel vakken om je goed te kunnen concentreren op je profielvakken, en werk je versnippering alsnog in de hand. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ben ik blij eindelijk af te zijn van geschiedenis en economie, komen er al ideeën om het te verplichten in de tweede fase :n |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Praktische opdrachten en werkstukken gebeuren allemaal thuis, dus op school zie je daar niks in terug.
Extra uren maken kan natuurlijk wel. Wordt wel lastiger voor de docent. Dingen die hij normaal tussen 4 en 5 doet als de leerlingen weg zijn zal hij nu op een ander tijdstip moeten inhalen. Dat betekent dat hij meer uren gaat maken, meer geld wil en dat geld is er amper binnen het onderwijs. Bovendien wordt het beroep dan ook nog minder aantrekkelijk en ze hebben toch al te kampen met een slecht imago. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.