![]() |
[SK] Reactievergelijking, vmbo-tl
Hey allemaal! Ik doe staatsexamens en ik ben eigenlijk al een beetje begonnen met leren etc.
Nu ben ik echt een amateur (understatement) in reactievergelijkingen en dergelijke. Ik snap 2 vragen in m'n werkboek niet: 1: Geef de reactievergelijking die optreedt als koolstof met zuurstof reageert tot koolstofmono-oxide ( :confused: ). 2: In welke massaverhouding reageren koolstof en zuurstof met elkaar? ( -O- ) Iemand? EDIT: En vraag please niet dingen als ''wat denk je wat het zou kunnen zijn?''. Want na 2 jaar een m-profiel gevolgd te hebben ben ik álle kennis in exacte vakken kwijt. -O- :bloos: |
Citaat:
C(s) + O2(g) -> CO(g). We hebben nu links 1 C-atoom en 2 O-atomen, terwijl we rechts 1 C-atoom en 1 O-atoom hebben. We komen rechts dus nog 1 O-atoom te kort. Dit kunnen we oplossen door 2CO te schrijven. We hebben dan links en rechts wel hetzelfde aantal O-atomen, maar omdat we nu rechts ook 2 C-atomen hebben en links 1 C-atoom, komen we links dus nog 1 C-atoom te kort. Dit kunnen we oplossen door 2C te schrijven. We hebben dan als uiteindelijke reactievergelijking 2C(s) + O2(g) -> 2CO(g). Uit de reactievergelijking volgt dat we 2 C-atomen en 2 O-atomen hebben, die met elkaar tot 2 CO-moleculen reageren. De atoommassa van koolstof is 12 u en die van zuurstof (O) is 16 u, dus 2 C-atomen hebben een totale massa van 24 u en 2 O-atomen hebben een totale massa van 32 u, dus de massaverhouding tussen koolstof en zuurstof is 24:32, ofwel 3:4. |
Zoals mathfreak al zegt: uit de opgave kan je halen dat (aanduiden in welke fase (gas, vloeibaar, vast) hoeft niet, maar mag natuurlijk altijd)):
Die vergelijking moet je nog balanceren (langs beide kanten even veel C's en O's), zodat je krijgt: De bijhorende massa's: C is 12u, O is 16u dus respectievelijke 24u en 32u, geeft inderdaad 3/4. Ik begrijp dat je niet veel meer weet van chemie, maar als je hierop vastloopt, wens ik je in ieder geval veel sterkte met het leren; geef niet te snel op, probeer het een beetje logisch te redeneren, volg je boek (of notities van vroeger) goed op :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14. |