![]() |
linux
Hey mensen
Ik had ff een vraagie... Ik heb linux gedownload.... maar ik snap niet hoe je het instaleert... Het zijn aleen maar rpm files ofzo..geen exe.. Weet iemand het? alvast bedankt nielsie |
.rpm? Dan heb je geen Linux Distro. rpm's zijn packages met software voor Linux, voor Redhat en Mandrake distro's enzo. Linux is te dl in .iso formaat (cd-image)
|
klopt... maar de iso heb ik op cd gezet...
nero> beeldbestand invoegen het was wel 650 mb en een isofile... maar t zijn toch echt rpm files....... (?) niels |
probeer eens van die CD te booten.. anders moet je ff de readme files lezen die erop staan daar staat het allemaal mooi in uitgelegd.. als booten van de CD niet werkt moet je bootdiskettes maken maar dat staat als het goed is allemaal beschreven
|
Ik snap t nog niet echt...
Maar ik mag zeker niet vragen waareen werkende versie te downloaden is? niels |
http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=7
Download de install discs en schrijf deze direct op CD. Daarna gewoon booten vanaf CD1. Simpeler kan het niet. |
tHanx... Maar zijn het demo's?
Maare... mijn verbinding is 50Kb/sec...... Komt wel goed over 9 uurtjes :P Maar wel bedankt. niels Heb je misschien msn? kan ik je altijd nog vragen stellen.. |
waarom Red Hat? :confused:
Mandrake vind ik handiger maar dat is mijn mening:D |
Nog ff een vraag....
Kan linux exe files en mpeg files lezen? |
Citaat:
RedHat vind ik voor een newb nog het beste. SuSE is misschien nog beter, maar die kost inmiddels geld. RedHat kun je gewoon nog steeds downloaden en volledig gebruiken. Zelf gebruik ik Debian btw. |
de laatste vraag:
Hoeveel mb is alles uitgepakt? heb maar een 8 gig hd :S:S: |
Citaat:
|
redhat is btw toch ook linux?
|
Citaat:
Een .iso bestand is een ISO9660 bestandssysteem, dus gewoon een ruwe indeling van een standaard CD. |
|
en mijn oude games dan enzo?
kan ik dat allemaal niet meer draaien? en mijn macromedia producten? |
Doe eerst maar een dualboot .. is wel zo veilig. Linux is niet 'even' iets wat je installeert en alles werkt.
|
Maar hoe werkt de instalatie dan??
Zit het echt zo moeilijk in elkaar? Moet je dingen instellen ofzo? En hoe lang duurt de instalatie? |
Citaat:
|
Citaat:
Niels: ik raad je aan om gewoon lekker met Windows te blijven werken. Daar kan je tenminste naar hartelust je oude games spelen en je filmpjes blijven kijken, want als ik dit topic zo doorlees kan je Linux amper spellen :rolleyes:. Lees eerst maar eens een aantal voorbereidende tekstjes alvoor je Linux gaat installeren...;) |
Citaat:
|
Citaat:
Mij ging het nog redelijk eenvoudig af allemaal .. maar ik wist sowieso alles van mijn eigen computer. Welke hardware erin zit, hoe Windows intern werkt .. hield me al bezig met systeem- en programma-ontwikkeling .. en ik leer snel. Heb toen ik begon met Linux en FreeBSD enorm veel gelezen. Zelf begon ik met FreeBSD 3.3 .. en vanaf het moment dat mijn vader het toen bestelde (we hadden toen nog ISDN) tot het moment dat we het binnen kregen (dikke week) had ik zo'n beetje alle tutorials en heel www.freebsd.org uitgelezen. Tsja, dan is het niet meer zo erg. Maar installeer niet zomaar Linux als je er geen verstand van hebt. Ga je gehaaid op je bek.. |
Daarnaast is enige handigheid met Google niet verkeerd :D (y) want elke keer als je een probleem tegenkomt, is er wel iemand anders op het internet die het ook had. Door deze zaken op te zoeken, bespaar je jezelf een hoop problemen.
|
Heeeeeeeyz
Ik ben nu de 3 de cd aan het downloaden..... duurt nog 2 uur voor 500 mb :D Maar ik heb hem eerst ff geinstaleert... (cd1) Maar het is echt niet zo moeilijk hoor... Wat moet dr moeilijk aan zijn dan volgens jullie? niels |
Citaat:
Dat scheelt wel .. printer al geconfigureerd? Werk je nu met GNOME of KDE? Heb je truetype fonts met anti-aliasing al aan de praat? Zie eens een paar mooie screenies: http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/549671/1/25 Tijd om te tweaken :D Vroeg de RH install btw ook naar de 2e CD deze keer of voldoet nu alleen CD 1? Moeilijke dingen zitten meestal in het delen van bestanden en printers (samba), en firewalls (iptables regels vormeren) .. of het ultieme probleem: sendmail configureren :D |
Ja, videokaart vondt ie al...
Mar hij vroeg ook om de 2de cd ja.... Nog wel bedankt voor alles..... Maar heb je die 3de cd eigenlijk wel nodig? (die eerste bericht waar ik mee begon over die rpm files..) Die kon je ook downloaden om die site... zijn gewoon extra packages |
Citaat:
|
Op de 3e (laatste?) cd staat vaak alleen maar apps die niet onder de GNU license vallen. Vaak heb je er niet zoveel aan is mijn ervaring (met Mandrake 8.2 iig, zit inmiddels op Debian)
|
RTFM
als je de iso's hebt staan er readme bestanden op hoe het moet verder staat het op de site van red hat verder is de 1e cd als het goed is bootable verder staat op de eerste cd een map dosutils (ofzo) met uitleg voor windows gebruikers (en je kunt daar een bootup disk maken voor de install) en zoek anders het proggie linx4win (of was het winx4lin ??) om vanuit windows linux te installeren (proggie is eigenlijk van mandrake maar hoort ook met red hat te werken) |
hey mensen.. nog ff een vraagie....
Ik heb t geinstaleert... Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ie exe kan lezen? want ik wil mijn adsl modem van mxstream instaleren... Maar hoe kan ik exe lezen in linux? welk programma heb ik ervoor nodig? |
Citaat:
|
ff serieus.......
Er is wel een programma om exe files te kunnen lezen... Wie weet welk programma? Linux heb ik trouwens wel helemaal geinstald..... niels |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48. |