![]() |
Fans aansluiten
Hoi!
Ik heb een korte vraag die ik via Google niet echt beantwoord krijg. Binnenkort krijg ik een aantal casefans die ik op twee manieren kan aansluiten, namelijk via een 3-pin connector aan het moederbord, waarmee gelijk RPM worden uitgelezen en het voltage gereguleerd kan worden, of via een ye olde molex-connector direct aan de voeding. Mijn vraag is: stel dat ik fan nummer 1 alleen vastmaak aan mijn moederbord met die 3-pin connector, kan ik dan fan nummer 2 via de molex-connectors vastmaken aan fan nummer 1? Eventueel voordeel zou zijn dat ik twee fans op een lager voltage kan laten draaien terwijl ik er maar één moederbord-ding voor gebruikt. Eventuele nadelen zijn dat a) het niet werkt, omdat de 3-pin connector op het moederbord maar stroom kan leverenvoor één fan of iets in die geest? b) ik alleen van fan nummer 1 de RPM kan uitlezen, maar dat valt te overlegen. Iemand enig idee? |
Je wordt inderdaad beperkt door het maximum vermogen dat het moederbord kan leveren. Dit is meestal iets van 5 Watt ofzo, dus dat valt mee.. Als er 12 Volt uit die molexplug komt dan kan je die tweede fan er aan hangen.. Anders de 12 Volt en de GND van de tweede fan aan 't kabeltje van de eerste solderen. Het draadje dat het toerental doorgeeft niet aan elkaar hangen.
|
Hm. Solderen was ik niet echt van plan. :)
In de handleiding van het moederbord lees ik: Citaat:
Citaat:
Ps. Funker Vogt in je signature. (Y) |
Citaat:
Affijn, ja, het zou kunnen want die fans gebruiken niet zoveel, maar je moet er rekening mee houden dat ze graag overdrijven bij het schrijven van de documentatie van die dingen. En als je echt 2 Ampere gaat trekken voor fans is het wellicht handiger om dat ergens anders te laten lopen. Maargoed, twee er aan gaat dus makkelijk. Anders eens meten wat er uit die molex komt voor spanning, als je niet wilt solderen? Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01. |