![]() |
[WI]Stoplichten
Goedenavond,
Ik heb twee wiskundige vragen: 1} Als ik 7 lampen heb. Deze lampen kunnen aan en uit. Nou is de vraag, hoeveel combinaties zijn er als er niet twee lampen naast elkaar uit mogen staan? Dat is toch 2*1*2*1*2*1*2 2} Stoplichten: We hebben 8 stoplichten, die 3 kleuren hebben. Hoeveel combinaties kun je hebben met 2 kleuren? [Alleen maar rood of alleen maar oranje of alleen maar groen mag niet] Volgens mij is dat: 2^8 = ans, ans - 8 + 8 Bedankt voor de hulp |
2^8 = ans, ans - 8 + 8
Ik bedoel uiteraard: 2^8 = ans, ans - (8 + 8) |
1} geen idee hoe je dit uitrekent, maar jou antwoord lijkt me niet te kloppen. Je kunt 1 lamp uit hebben staan op 7 verschillende manieren (linker lamp, 1 na linker,.....,rechter). Verder kun je op verschillende manieren 2 lampen uit hebben staan dus dan zit je al over 8 heen.
2} Ik neem aan 2 kleuren per stoplicht? Er zijn al 3 combinaties mogelijk per stoplicht (rood oranje, rood groen, oranje groen) dus dan kun je lijkt mij 3^8 combinaties hebben. |
1)
Dit kan vast makkelijker en systematischer, maar here goes nothing: Er is 1 mogelijkheid met alle lampen aan. Er zijn 7 mogelijkheden met 1 lamp uit. Er zijn 15 mogelijkheden met 2 lampen uit. Er zijn 10 mogelijkheden met 3 lampen uit. Er is 1 mogelijkheden met 4 lampen uit. Er zijn 0 mogelijkheden met 5 lampen of meer uit. 1+7+15+10+1 = 34 Bij 2) snap ik de vraag niet zo goed. |
Stoplichten:
Je hebt 8 stoplichten die 2 kleuren hebben: Rood en Groen. Hoeveel combinaties (r,g,g,rgggr bv) heb je, als je de twee kleuren gebruikt. Máár, je mag niet rrrrrrrr of gggggggg hebben. Hoe bereken ik dit? ik dacht aan 2^8 - (8 + 8) Want, stoplicht 1 tot en met 8 hebben 2 mogelijkheden: Rood of groen: 2 ^ 8 = 256 In die 256 zitten alle combinaties, dus ook de combinatie rrrrrrrr en gggggggg. Dus daarom 256 - (8 + 8) = 230 |
256-2 dan, rrrrrrrr en gggggggg zijn immers maar 2 mogelijkheden, niet 16.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06. |