mathfreak |
04-10-2007 17:46 |
Citaat:
AndAgain schreef:
(Bericht 26099770)
Hoi allemaal,
Ik heb een paar probleempjes en ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen! Komen ze..
1. Wat is het verschil tussen de imparfait en de passé simple?
|
Imparfait en passé simple zijn allebei verleden tijdsvormen. De passé simple wordt uitsluitend in geschreven literaire taal gebruikt, maar komt in de Midi (in het zuiden van Frankrijk) nog wel in de spreektaal voor.
Citaat:
AndAgain schreef:
(Bericht 26099770)
2. Subjonctif présént
Ik heb hier dit rijtje staan: - que je crois
- que tu croies
- qu'il crois
- que nous croyions
- que vous croyiez
- qu'ils croient
Maar wat houdt dit in?
|
De subjonctif is een werkwoordsvorm die in het Nederlands de aanvoegende wijs en in het Duits de Konjunktiv wordt genoemd. De subjonctif wordt onder andere gebruikt als een bijzin met que begint, en als het werkwoord in de hoofdzin een wens, noodzaak, twijfel, (on)mogelijkheid, oordeel of gevoel uitdrukt. De subjonctif wordt ook gebruikt als de bijzin begint met de voegwoorden avant que, bien que, quoique, pour que, afin que, à condition que of pourvu que.
Citaat:
AndAgain schreef:
(Bericht 26099770)
3. Wat is de impératif présent?
Ik heb hier dit rijtje staan: Maar wat bedoelen ze hiermee en wat betekent dit?
|
De impératif présent is een werkwoordsvorm die in het Nederlands de gebiedende wijs wordt genoemd. De gebiedende wijs enkelvoud wordt in het Frans gevormd door de vorm van het werkwoord bij de eerste persoon enkelvoud (je) te nemen. Bij être wordt dit sois en bij avoir wordt dit aie. De gebiedende wijs meervoud wordt in het Frans gevormd door de vorm van het werkwoord bij de eerste persoon meervoud (nous) te nemen. Bij être wordt dit soyons en bij avoir wordt dit ayons. De gebiedende wijs beleefdheidsvorm wordt in het Frans gevormd door de vorm van het werkwoord bij de beleefdheidsvorm (vous) te nemen. Bij être wordt dit soyez en bij avoir wordt dit ayez.
|