![]() |
Herst/winter eten
Het is inmiddels herfst en de winter komt er zo ook weer aan.
Vertel me alles over je favoriete stampot, die heerlijke erwtensoep van je vader of andere dingen die je graag eet als het weer kouder wordt :). Kan ik nog lekker ideetjes opdoen (y) Ik ben gek op mijn vaders erwtensoep en op boerenkool met worst en op goulashsoep :D. |
Stoofperen natuurlijk.
|
Zelfgemaakte appelmoes, warme chocolademelk :)
|
Snert en stamppot rauwe andijvie: hmmmmmm (y)
|
De standaarddingen; erwtensoep met lekkere rookworst, stamppot boerenkool met rookworst (en zure haring of augurkjes), hutspot met ui en lekker gekruid (zoals m'n vader hem maakt (y) ), stamppot andijvie met spekjes...
Mjam :) |
Citaat:
En ovenschotels met bijv prei en aardappelpuree en natuurlijk heel veel camambert er over. Gebakken appels (van die boskopen, met suiker en kaneel) |
Echte oerhollandse snert met draadjes vlees van mn oma!!!!!!!!!! :D
en stoofpeertjes!^^ |
Stamppotten en stoofschotels (y)
|
Nou, het standaard pakket :)
=> Erwtensoep. => Chocolademelk (Warm natuurlijk!) => Chips (Kan altijd) => Chocolade. => Sinterklaasschuim!!! (Het héérlijkste snoepje) :) |
Ik vind zuurkool-ovenschotel heel lekker. Met ananas en krenten of appel, of andere vruchtjes. Op de bovenste laag aardappelpuree strooi ik beschuit, voor een lekker bruin en knapperig korstje.
|
Mandarijnen (y)
|
Citaat:
en verder inderdaad warme chocomel en rode wijn. in stamppot e.d. heb ik nog geen trek. |
soepjes <3
|
ja dat ook wel trouwens. maar niet van die ranzige dikke groene prut met hemaworst (n).
|
pompoensoep *O*
oh en risotto met paddestoelen enzo. jaa. |
Citaat:
En verder, rode wijn inderdaad (y) Da's echt herrrfst. En dan wel een beetje robuuste rode wijn met zo'n rasperige nasmaak, niet van dat rooie water. En perzikthee met sesamkoekjes of gedroogde plakjes banaan in caramel. |
hutspot
zuurkool boerenkool andijvie stampot zoiezo <3 warme chocolademelk met slagroom <3 |
Stamppot! Andijvie-, spinazie- of zuurkoolstamppot Spekjes en rookworst horen er uiteraard bij. En soep! Een pittige tomaten- of een stevige erwtensoep met worst zijn heerlijk.
Daarnaast een glaasje sterke drank, (y). Jenever of wodka, hmm. |
pepernoten :D
|
Thee
Warme chocolademelk Erwtensoep Papa's zelfgemaakte stamppot met een gehaktbal erbij en appelmoes<3 Kruidnoten <3 |
Wat meer mensen al genoemd hebben:
- erwtensoep - stamppotten - warme chocolademelk En gehaktballen eet ik ook niet in de lente en de zomer, wel in de herfst en de winter. |
Soep, allerlei stampotten en dan vooral stamppot zuurkool met rookworst, ananas en appelmoes, mandarijntjes ook, en buinebonenfilosoof. En karbonade's.
|
Citaat:
|
Dikke speculaasbrokken, taaitaai, heerlijk gevulde soepen en nog meer pasta dan normaal <33
|
Zuurkool met rookworst. :D
|
Citaat:
|
Hutspot, boerenkool, rauwe andijvie stamppot en natuurlijk snert.
|
paddenstoelen en pompoen in vanalles (L)
|
Chocola.
Stamppot andijvie met spekjes. Boerenkool met worst. Stoofschotels. Stoofpeertjes. (wel warme) Warme chocomelk. |
-warme chocomelk
-gourmetten -wild |
Stoofpeertjes!! *O*
En erwtensoep ook wel |
Paddestoelen in kaas met italiaanse kruiden.
De hachee van mijn oma. Stoofpeertjes. Die maak ik zeker weten heel snel weer. En een aantal jaar geleden heb ik in Londen pompoensoep gegeten, die ga ik misschien ook maar eens proberen te repliceren. |
zuurkoolstamppot <3 maar dan wel met kruidenzuurkool van de AH, die is het allerlekkerst :D
en zelfgemaakte warme chocolademelk met slagroom <3 |
Oh en geroosterd brood met champignons en ui! Of geroosterd brood met gebakken appel! Mmm.
|
Een goede kom porridge met stukjes appel, rozijnen en een goeie schep kaneel.
En verder nja...een grote kop zoethoutthee of warme appelmoes met wat kaneel er bij. ^^ |
De allerhande van deze maand is trouwens geniaal, er staan een aantal lekkere (denk ik) winterrecepten in.
|
Hutspot..
|
Hoe kon ik gestoofde rode kool (met appel, rozijnen, kruidnagels, laurier e.d.) vergeten?
|
Citaat:
OT: Zuurkool met ananas, rozijnen, banaan en/of geraspte kaas, heerlijk. |
Ik heb vandaag voor het eerst zelf zuurkoolstamppot met rozijnen en ananas gemaakt(y).
|
Citaat:
-gehakt -bruine bonen -aardappelpuree -appelmoes -oven -ovenschaal Gehakt rul onderin de ovenschaal, dan de bruine bonen, dan de appelmoes en de aardappelpuree erbovenop. Nog wat paneermeel erover (hoeft niet per sé) en ongeveer 20 minuten in de oven. Heel erg lekker en handig voor als je geen zin hebt om te koken ofzo. |
Citaat:
|
uhh, behalve die snert =s
|
Snert :D (y) waaaah lekker.
En stamppotten ja (y) |
ik ga van de week mn 1e pan erwtensoep weer klaarmaken :)
Maar ik denk dat ik het anders doe dan jullie. ik heb het van mn moeder geleerd en die kookt niet zoveel Nederlands. Of nouja, :P ze maakt wel Nederlandse gerechten, maar ze geeft er een andere draai aan --> Ik doe er drumsticks, rijst en uiteraard worst en spek. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15. |