![]() |
Psychiatrie: Geloof in god zit "tussen de oren"
http://www.sciam.com/media/inline/43...533B90D7_1.jpg
Psychiaters ontkrachten het geloof en religieuze gevoelens met nieuw onderzoek dat aantoont dat de spirituele empathieën van nonnen, boeddhisten, moslims en anders gelovigen veroorzaakt worden door de hersenen. Bron: http://www.psychiatrie.nu/religie.html Engelse bron: http://www.sciam.com/article.cfm?cha...3B90D7&ref=rss |
Ik verwacht niet dat ze "geloven" nu al als ziekte/schizofreen kunnen benoemen, ze hebben het geprobeerd met Homosexualiteit. Door politieke weerstand waren ze echter genoodzaakt om "de ziekte" weer uit de DSM te schrappen.
If you talk to God, you are praying; If God talks to you, you have schizophrenia. --Thomas S. Szasz, The Second Sin, Anchor/Doubleday, Garden City, NY. 1973, Page 113. |
Leuk en aardig, maar ik denk niet dat dit gelovigen doet bekeren. :)
En voor ongelovigen bevestigt dit wat we al wisten. Denk trouwens dat dit meer op Religie hoort. |
De psychiatrie kan nu controleren in welke mate geloven normaal is, en in welke mate het om een ziekte gaat.
|
Citaat:
Daar gaat het niet om. Het hebben van wanen, waaronder met dit "bewijs" het geloof in God valt, wordt als gevaarlijk beschouwd. Met dit bewijs kunnen de psychiatrie en overheden aansturen op een situatie waarin mensen die acties uitvoeren ten behoeve van hun geloof als ziek worden aangeduid. De psychiatrie betreed hiermee de tot noch toe onaantastbare wereld van de "religie" en kan ook daar sociale controle gaan uitoefenen. |
Citaat:
|
Belangrijke personen binnen de vele religies zullen minder aanzien hebben doordat zij de psychiatrie tegenover zich hebben staan die stellen dat zij aan wanen lijden, daarmee kan de ondergang van het geloof in gang worden gezet.
|
Citaat:
|
Kun je eens uitleggen wat het plaatje precies betekent?
|
Citaat:
|
Niet geloven zit ook tussen je oren.
:eek: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, welk deel van de hersens dan?:D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Functionele MRI is leuk en we kunnen er heel veel van leren, maar echt snappen hoe het werkt? Bij lange na niet en er diagnoses aan ophangen is nog helemaal toekomstmuziek. |
Citaat:
|
Zit niet alles waar jeje als mens mee bevat tussen je oren en vind er dan niet normaal gesproken altijd bepaalde hersenactiviteit plaats.
:| |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Geloof betekend met de opkomende Islam en andere religies een steeds grotere bedreiging voor de samenleving dus wordt het mogelijk wenselijk geacht om sociale controle te kunnen uitoefenen bij die groep mensen die handelen op basis van religieuze idealen. Door het bewijs te leveren dat gelovige mensen een hersenaandoening hebben kun je controleren wat wel en niet is toegestaan of "normaal" is en kun je mensen die mogelijk een bedreiging vormen door hun geloof gemakkelijker onschadelijk maken. Dit klinkt mogelijk een beetje conspiracy achtig maar het is niet zo bedoeld. Het is de natuur van de psychiatrie. |
Citaat:
|
Het zal weer eens niet de islam zijn.
|
Citaat:
|
@Science Japan:
In hoeverre kun je nu generaliseren? Nog belangrijker, hoe kun je dit fenomeen aan geloof relateren? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zo raar is het nu ook weer niet om enige betrouwbaarheid te hechten aan een peer reviewed tijdschrijft, hoor. Beetje hypocriet van je. Ik ga heus niet door het vuur voor deze onderzoeksresultaten, maar ik zie weinig reden om er aan te twijfelen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Goh hij is al verbannen, van wie zou het een UC geweest zijn? :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik denk dat je weinig kan met het gegeven dat bepaalde delen van de hersenen meer activiteit vertonen bij gelovigen. |
Wat een onzin. Of je gelooft in iets of je gelooft het niet. Dat heeft niks met je hersens te maken. Dat ligt aan je opvoeding (ben je van jongs af aan religieus opgevoed of niet?), aan je intelligentie (neem je alles aan van anderen of ben je in staat zelf kritisch te denken) etc.
|
Citaat:
Jaaa meer sociale controle, want dat is echt wenselijk. Ennehhh gaat dit dan ook op voor de wanen van het katholieke, protestante, joodse, en noem al die "wanen" maar op? |
Citaat:
Anyway, dat bij gelovigen twee gebiedjes in beide hersenhelften wat sterker zijn ontwikkeld betekent natuurlijk niet dat geloven een pathologisch probleem is. Overigens hebben 'ze' helemaal niet geprobeerd om homoseksualiteit al s ziek te bestempelen. Homoseksualiteit stond tot en met de DSM-III geclassificeerd als een seksuele stoornis. In de DSM-IV is er het inzicht gekomen dat het geen stoornis is, maar een andere seksuele voorkeur (ik kan er nog wel verder over uitweiden, maar ik wil hier ff het punt maken dat het geen complottheorie is). |
Citaat:
|
Als ik dit:
http://www.psychiatrie.nu/tom-cruise...ychiatrie.html artikel op diezelfde site zie staan, vraag ik me af hoe neutraal deze website en de inhoud ervan zijn. |
Haha :D
|
Uiteraard zit geloof in een religie, net als andere wanen en illusies, tussen de oren.
En nu een portie slotje graag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42. |