Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Psychiatrie: Geloof in god zit "tussen de oren" (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1633409)

Science Japan 07-10-2007 20:25

Psychiatrie: Geloof in god zit "tussen de oren"

http://www.sciam.com/media/inline/43...533B90D7_1.jpg

Psychiaters ontkrachten het geloof en religieuze gevoelens met nieuw onderzoek dat aantoont dat de spirituele empathieën van nonnen, boeddhisten, moslims en anders gelovigen veroorzaakt worden door de hersenen.

Bron: http://www.psychiatrie.nu/religie.html
Engelse bron: http://www.sciam.com/article.cfm?cha...3B90D7&ref=rss

Science Japan 07-10-2007 20:28

Ik verwacht niet dat ze "geloven" nu al als ziekte/schizofreen kunnen benoemen, ze hebben het geprobeerd met Homosexualiteit. Door politieke weerstand waren ze echter genoodzaakt om "de ziekte" weer uit de DSM te schrappen.

If you talk to God, you are praying;
If God talks to you, you have schizophrenia.

--Thomas S. Szasz, The Second Sin,
Anchor/Doubleday, Garden City, NY. 1973, Page 113.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:29

Leuk en aardig, maar ik denk niet dat dit gelovigen doet bekeren. :)

En voor ongelovigen bevestigt dit wat we al wisten.

Denk trouwens dat dit meer op Religie hoort.

Science Japan 07-10-2007 20:30

De psychiatrie kan nu controleren in welke mate geloven normaal is, en in welke mate het om een ziekte gaat.

Science Japan 07-10-2007 20:32

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127413)
Leuk en aardig, maar ik denk niet dat dit gelovigen doet bekeren. :)

Daar gaat het niet om. Het hebben van wanen, waaronder met dit "bewijs" het geloof in God valt, wordt als gevaarlijk beschouwd.

Met dit bewijs kunnen de psychiatrie en overheden aansturen op een situatie waarin mensen die acties uitvoeren ten behoeve van hun geloof als ziek worden aangeduid. De psychiatrie betreed hiermee de tot noch toe onaantastbare wereld van de "religie" en kan ook daar sociale controle gaan uitoefenen.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:33

Citaat:

Science Japan schreef: (Bericht 26127449)
Daar gaat het niet om. Het hebben van wanen, waaronder met dit "bewijs" het geloof in God valt, wordt als gevaarlijk beschouwd.

Met dit bewijs kunnen de psychiatrie en overheden aansturen op een situatie waarin mensen die acties uitvoeren ten behoeve van hun geloof als ziek worden aangeduid. De psychiatrie betreed hiermee de tot noch toe onaantastbare wereld van de "religie" en kan ook daar sociale controle gaan uitoefenen.

Ja dat lijkt me een goed streven, ware het niet dat het totaal onhaalbaar is vanwege het grote aantal gelovigen in de samenleving.

Science Japan 07-10-2007 20:34

Belangrijke personen binnen de vele religies zullen minder aanzien hebben doordat zij de psychiatrie tegenover zich hebben staan die stellen dat zij aan wanen lijden, daarmee kan de ondergang van het geloof in gang worden gezet.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:35

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127462)
Ja dat lijkt me een goed streven, ware het niet dat het totaal onhaalbaar is vanwege het grote aantal gelovigen in de samenleving.

Kenjirro 07-10-2007 20:36

Kun je eens uitleggen wat het plaatje precies betekent?

Science Japan 07-10-2007 20:38

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127491)

Nee, ik ben geen psychiater of psychiatrisch onderzoeker dus ik weet niet wat het plaatje inhoud.

Gauloises 07-10-2007 20:38

Niet geloven zit ook tussen je oren.

:eek:

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:38

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127491)

Komt er op neer dat sterk gelovigen meer hersenactiviteit hebben in een bepaald deel van de hersenen.

Kenjirro 07-10-2007 20:42

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127508)
Komt er op neer dat sterk gelovigen meer hersenactiviteit hebben in een bepaald deel van de hersenen.

In hoeverre kun je nu generaliseren? Nog belangrijker, hoe kun je dit fenomeen aan geloof relateren?

Promillage 07-10-2007 20:42

Ja, welk deel van de hersens dan?:D

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:43

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127536)
In hoeverre kun je nu generaliseren? Nog belangrijker, hoe kun je dit fenomeen aan geloof relateren?

Lees het artikel zou ik zeggen?

Kenjirro 07-10-2007 20:45

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127549)

Nou jij hebt de resultaten van dit artikel als waar bestempeld, dan neem ik aan dat je er kritisch naar gekeken hebt?

Ieke 07-10-2007 20:46

Citaat:

Science Japan schreef: (Bericht 26127426)
De psychiatrie kan nu controleren in welke mate geloven normaal is, en in welke mate het om een ziekte gaat.

Dat is heel erg kort door de bocht. Dit soort plaatjes worden met functionele MRI gemaakt en die is voorzichtig gezegt onnaukeurig en hoe het precies werkt helemaal. Komt bij dat de hersenen zeer bijzonder zijn qua werking, veel aanpassingsvermogen hebben en bovendoen snappen we amper hoe ze werken.
Functionele MRI is leuk en we kunnen er heel veel van leren, maar echt snappen hoe het werkt? Bij lange na niet en er diagnoses aan ophangen is nog helemaal toekomstmuziek.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:46

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127567)
Nou jij hebt de resultaten van dit artikel als waar bestempeld, dan neem ik aan dat je er kritisch naar gekeken hebt?

Dat hoef ik niet te doen, het komt uit Scientific American dus het is sowieso peer-reviewed.

Gauloises 07-10-2007 20:48

Zit niet alles waar jeje als mens mee bevat tussen je oren en vind er dan niet normaal gesproken altijd bepaalde hersenactiviteit plaats.

:|

Kenjirro 07-10-2007 20:50

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127577)
Dat hoef ik niet te doen, het komt uit Scientific American dus het is sowieso peer-reviewed.

Je snapt natuurlijk wel dat artikelen in een wetenschappelijk tijdschrift elkaar dikwijls tegenspreken?

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:53

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127609)
Je snapt natuurlijk wel dat artikelen in een wetenschappelijk tijdschrift elkaar dikwijls tegenspreken?

Nee, dat valt wel mee.

Science Japan 07-10-2007 20:54

Citaat:

Ieke schreef: (Bericht 26127574)
Dat is heel erg kort door de bocht. Dit soort plaatjes worden met functionele MRI gemaakt en die is voorzichtig gezegt onnaukeurig en hoe het precies werkt helemaal. Komt bij dat de hersenen zeer bijzonder zijn qua werking, veel aanpassingsvermogen hebben en bovendoen snappen we amper hoe ze werken.
Functionele MRI is leuk en we kunnen er heel veel van leren, maar echt snappen hoe het werkt? Bij lange na niet en er diagnoses aan ophangen is nog helemaal toekomstmuziek.

Daar schrikt de psychiatrie niet voor terug zoals je kunt zien bij het diagnosticeren van tal van andere vermeende psychiatrische stoornissen die niet bewezen zijn maar desondanks in sommige gevallen onder dwang behandeld worden!

Geloof betekend met de opkomende Islam en andere religies een steeds grotere bedreiging voor de samenleving dus wordt het mogelijk wenselijk geacht om sociale controle te kunnen uitoefenen bij die groep mensen die handelen op basis van religieuze idealen. Door het bewijs te leveren dat gelovige mensen een hersenaandoening hebben kun je controleren wat wel en niet is toegestaan of "normaal" is en kun je mensen die mogelijk een bedreiging vormen door hun geloof gemakkelijker onschadelijk maken.

Dit klinkt mogelijk een beetje conspiracy achtig maar het is niet zo bedoeld. Het is de natuur van de psychiatrie.

Kenjirro 07-10-2007 20:54

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127632)
Nee, dat valt wel mee.

Het valt niet mee en dat weet je. Trouwens je moet altijd kritisch zijn, maar dat ben je nu niet omdat jouw gevoel zegt dat het waar is. Maw je bent nu heel irrationeel bezig.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:55

Het zal weer eens niet de islam zijn.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:55

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127648)
Het valt niet mee en dat weet je. Trouwens je moet altijd kritisch zijn, maar dat ben je nu niet omdat jouw gevoel zegt dat het waar is. Maw je bent nu heel irrationeel bezig.

Waar heb ik dan gezegd dat wat precies waar is, en wat is daar irrationeel aan?

Kenjirro 07-10-2007 20:55

@Science Japan:

Kenjirro 07-10-2007 20:56

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127655)
Waar heb ik dan gezegd dat wat precies waar is, en wat is daar irrationeel aan?

Je bestempeld het onderzoek als waar, zonder er kritisch naar gekeken te hebben. Als je dat wel had gedaan, had je mijn vragen kunnen beantwoorden. Maw. je kijkt niet kritisch en neemt iets als waar aan op basis van jouw gevoel.

Kazet Nagorra 07-10-2007 20:58

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127669)
Je bestempeld het onderzoek als waar, zonder er kritisch naar gekeken te hebben. Als je dat wel had gedaan, had je mijn vragen kunnen beantwoorden. Maw. je kijkt niet kritisch en neemt iets als waar aan op basis van jouw gevoel.

De onderzoekers hebben ontdekt dat er bij sterk gelovigen meer hersenactiviteit is in bepaalde delen van de hersenen. Dat is 'waar'. Daar kun je natuurlijk legio conclusies aan verbinden, ik concludeer er niet veel uit zoals je al hebt kunnen lezen. :)

Kenjirro 07-10-2007 21:01

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127693)
De onderzoekers hebben ontdekt dat er bij sterk gelovigen meer hersenactiviteit is in bepaalde delen van de hersenen. Dat is 'waar'. Daar kun je natuurlijk legio conclusies aan verbinden, ik concludeer er niet veel uit zoals je al hebt kunnen lezen. :)

Maar hoe kon men een direkt verband vinden tussen hersenactiviteit en geloof? Waren alle andere factoren eruit gefilterd? En geldt dit voor alle sterk gelovigen, of alleen diegene die aan het onderzoek mee hadden gedaan?

Kazet Nagorra 07-10-2007 21:02

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127549)

Kenjirro 07-10-2007 21:04

Citaat:

Je bestempeld het onderzoek als waar, zonder er kritisch naar gekeken te hebben. Als je dat wel had gedaan, had je mijn vragen kunnen beantwoorden.

Gauloises 07-10-2007 21:04

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127712)
Maar hoe kon men een direkt verband vinden tussen hersenactiviteit en geloof? Waren alle andere factoren eruit gefilterd? En geldt dit voor alle sterk gelovigen, of alleen diegene die aan het onderzoek mee hadden gedaan?

Goed zo, dat moet jeje altijd afvragen, maar je moet ookweer niet zover gaan dat je alles weg relativeerd.

Kazet Nagorra 07-10-2007 21:07

Zo raar is het nu ook weer niet om enige betrouwbaarheid te hechten aan een peer reviewed tijdschrijft, hoor. Beetje hypocriet van je. Ik ga heus niet door het vuur voor deze onderzoeksresultaten, maar ik zie weinig reden om er aan te twijfelen.

Kenjirro 07-10-2007 21:13

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127773)
Zo raar is het nu ook weer niet om enige betrouwbaarheid te hechten aan een peer reviewed tijdschrijft, hoor. Beetje hypocriet van je. Ik ga heus niet door het vuur voor deze onderzoeksresultaten, maar ik zie weinig reden om er aan te twijfelen.

Oh, dus als iets peer reviewed is, moeten we het maar als waar bestempelen en er niet kritisch naar kijken? Als we dat zouden doen, dan zouden er zelfs ufo's bestaan.

Kazet Nagorra 07-10-2007 21:15

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127853)
Oh, dus als iets peer reviewed is, moeten we het maar als waar bestempelen en er niet kritisch naar kijken? Als we dat zouden doen, dan zouden er zelfs ufo's bestaan.

Dat zeg ik niet. Leg me nu eens niet de hele tijd woorden in de mond.

Kazet Nagorra 07-10-2007 21:16

Goh hij is al verbannen, van wie zou het een UC geweest zijn? :D

Kenjirro 07-10-2007 21:16

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127872)
Dat zeg ik niet. Leg me nu eens niet de hele tijd woorden in de mond.

Sorry. Leg mij dan uit, waarom je deze vragen niet hoeft te beantwoorden, om dit onderzoek als waar te zien?

Kenjirro 07-10-2007 21:18

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127882)
Goh hij is al verbannen, van wie zou het een UC geweest zijn? :D

Ben ik ook wel benieuwd naar ja, vooral omdat ze er zo snel achtergekomen zijn :confused:

Kazet Nagorra 07-10-2007 21:19

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 26127890)
Sorry. Leg mij dan uit, waarom je deze vragen niet hoeft te beantwoorden, om dit onderzoek als waar te zien?

Ik zie het onderzoek helemaal niet als "waar". Het is nu eenmaal zo, dat als iets in een peer reviewed tijdschrift verschijnt, de ruwe onderzoeksresultaten meestal behoorlijk betrouwbaar zijn. Welke conclusie je vervolgens verbindt aan de ruwe onderzoeksresultaten, dat is een tweede.

Kenjirro 07-10-2007 21:21

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127908)
Ik zie het onderzoek helemaal niet als "waar". Het is nu eenmaal zo, dat als iets in een peer reviewed tijdschrift verschijnt, de ruwe onderzoeksresultaten meestal behoorlijk betrouwbaar zijn. Welke conclusie je vervolgens verbindt aan de ruwe onderzoeksresultaten, dat is een tweede.

Oke, duidelijk. Dus de conclusie van dit onderzoek kan onwaar zijn, helemaal als ze niet aan een aantal eisen voldoen.

Ieke 07-10-2007 21:21

Citaat:

Science Japan schreef: (Bericht 26127644)
Daar schrikt de psychiatrie niet voor terug zoals je kunt zien bij het diagnosticeren van tal van andere vermeende psychiatrische stoornissen die niet bewezen zijn maar desondanks in sommige gevallen onder dwang behandeld worden!

Geloof betekend met de opkomende Islam en andere religies een steeds grotere bedreiging voor de samenleving dus wordt het mogelijk wenselijk geacht om sociale controle te kunnen uitoefenen bij die groep mensen die handelen op basis van religieuze idealen. Door het bewijs te leveren dat gelovige mensen een hersenaandoening hebben kun je controleren wat wel en niet is toegestaan of "normaal" is en kun je mensen die mogelijk een bedreiging vormen door hun geloof gemakkelijker onschadelijk maken.

Dit klinkt mogelijk een beetje conspiracy achtig maar het is niet zo bedoeld. Het is de natuur van de psychiatrie.

Dwang behandeling hier in Nederland met psychiatrische aandoeningen? :D En daarbij, wat voor behandeling wil je in godsnaam geven?

Maar ik denk dat je weinig kan met het gegeven dat bepaalde delen van de hersenen meer activiteit vertonen bij gelovigen.

Eric Berger 07-10-2007 23:42

Wat een onzin. Of je gelooft in iets of je gelooft het niet. Dat heeft niks met je hersens te maken. Dat ligt aan je opvoeding (ben je van jongs af aan religieus opgevoed of niet?), aan je intelligentie (neem je alles aan van anderen of ben je in staat zelf kritisch te denken) etc.

Louis Armstrong 08-10-2007 07:48

Citaat:

Science Japan schreef: (Bericht 26127449)

Jaaa meer sociale controle, want dat is echt wenselijk.

Ennehhh gaat dit dan ook op voor de wanen van het katholieke, protestante, joodse, en noem al die "wanen" maar op?

martijn1985 08-10-2007 10:04

Citaat:

Eric Berger schreef: (Bericht 26128919)
Wat een onzin. Of je gelooft in iets of je gelooft het niet. Dat heeft niks met je hersens te maken. Dat ligt aan je opvoeding (ben je van jongs af aan religieus opgevoed of niet?), aan je intelligentie (neem je alles aan van anderen of ben je in staat zelf kritisch te denken) etc.

Want je opvoeding en intelligentie hebben natuurlijk niets te maken met je hersenen....

Anyway, dat bij gelovigen twee gebiedjes in beide hersenhelften wat sterker zijn ontwikkeld betekent natuurlijk niet dat geloven een pathologisch probleem is.

Overigens hebben 'ze' helemaal niet geprobeerd om homoseksualiteit al s ziek te bestempelen. Homoseksualiteit stond tot en met de DSM-III geclassificeerd als een seksuele stoornis. In de DSM-IV is er het inzicht gekomen dat het geen stoornis is, maar een andere seksuele voorkeur (ik kan er nog wel verder over uitweiden, maar ik wil hier ff het punt maken dat het geen complottheorie is).

samoth 08-10-2007 10:06

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26127508)

Lijkt me nogal logisch als je in contact staat met God. Hoe weten ze dat die activiteit uitsluitend wordt opgeroepen door de hersenen zelf?

Droomvlucht 08-10-2007 10:18

Als ik dit:

http://www.psychiatrie.nu/tom-cruise...ychiatrie.html

artikel op diezelfde site zie staan, vraag ik me af hoe neutraal deze website en de inhoud ervan zijn.

Kenjirro 08-10-2007 10:21

Haha :D

T_ID 08-10-2007 10:34

Uiteraard zit geloof in een religie, net als andere wanen en illusies, tussen de oren.

En nu een portie slotje graag.

Kazet Nagorra 08-10-2007 10:37

Citaat:

samoth schreef: (Bericht 26129718)
Lijkt me nogal logisch als je in contact staat met God. Hoe weten ze dat die activiteit uitsluitend wordt opgeroepen door de hersenen zelf?

Er zal natuurlijk nooit een metafysische verklaring gezocht worden.

Chimera 08-10-2007 12:47

Citaat:

Promillage schreef: (Bericht 26127546)
Ja, welk deel van de hersens dan?:D

Het deel verantwoordelijk voor 'fantasie', 'ontkenning' en 'hypocrysie' ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.