Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   ontslagperiode bij 0-urencontract (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1634292)

MisterDJ 10-10-2007 19:26

ontslagperiode bij 0-urencontract

Hallo iedereen.

Weet iemand hier of je bij een 0-urencontract ook een ontslagperiode kan hebben?
Mijn vader en ik hebben het er laatst nog naar gezocht maar niks kunnen vinden.
Dit om het volgende:

Mijn contract (fulltime) liep gister af en is niet verlengd.
Nu heeft mijn werkgever me een hulpkrachtcontract (0-uren) aangeboden, dit om toch nog een stukje kosten te dekken en tot ik nieuw werk heb.
Maar nu hebben ze het toch ook nog over een ontslagperiode, maar dit kan toch niet omdat je werkt wanneer het hun uit komt?

:confused::confused::confused:

snowflakes 10-10-2007 19:42

Goede vraag, ben benieuwd of iemand dit weet :)

off topic...
(Heb namelijk net een 0-urencontract gekregen, dus ben wel nieuwsgierig naar het antwoord;))

MisterDJ 10-10-2007 19:54

Citaat:

margreetjuuuuuh schreef: (Bericht 26148931)
Goede vraag, ben benieuwd of iemand dit weet :)

off topic...
(Heb namelijk net een 0-urencontract gekregen, dus ben wel nieuwsgierig naar het antwoord;))

Over hoe de dove de blinde helpt gesproken ;)

koekjes 10-10-2007 19:56

ik heb al de hele tijd een 0 uren contract maar volgens mij heb je altijd nog die maand opzegtermijn...

Gauloises 10-10-2007 20:29

1 maand opzegtermijn als het goed is.

Balance 10-10-2007 22:28

Citaat:

Gauloises schreef: (Bericht 26149496)
1 maand opzegtermijn als het goed is.

Hoe zit dat dan?
Als ze jou bij een 0-uren contract aan je contract proberen te houden, dan moet je je feitelijk aan die 0 uren per week houden? Wat dus gewoon betekent dat je niet werkt? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Fosca 10-10-2007 22:37

Je zou dan toch gewoon die laatste maand niet kunnen werken? Volgens mij doe je dan niks tegen de wet.

Ik dacht trouwens dat nul uren contracten niet meer mochten?

Estar 10-10-2007 22:47

Bij een 0 uren contract heb je het voordeel dat je niet hoeft te werken als je niet wilt. Je baas hoeft je ook niet te laten werken als hij daar geen zin in heeft.

Je kunt dus gewoon opstappen wanneer je wilt. Maar er zijn natuurlijk beleefdheidsnormen.

Go 10-10-2007 23:12

Daar komt bij dat je niet alleen naar het officiële contract moet kijken, maar ook moet kijken hoe de werkelijke dienstverhouding is. Anders zou het voor een werkgever wel heel aantrekkelijk zijn om zijn personeel standaard een 0-urencontract aan te bieden en om op die manier het ontslagrecht te ontduiken.

Hulk 10-10-2007 23:26

heel simpel.. als ze je niet meer nodig hebben roosteren ze je niet meer in...

andersom werkt het voor mij hetzelfde trouwens.. bij mn vorige werkgever ben ik van de een op de andere dag gestopt

Gauloises 10-10-2007 23:29

Citaat:

MisterDJ schreef: (Bericht 26148771)
Hallo iedereen.

Weet iemand hier of je bij een 0-urencontract ook een ontslagperiode kan hebben?
Mijn vader en ik hebben het er laatst nog naar gezocht maar niks kunnen vinden.
Dit om het volgende:

Mijn contract (fulltime) liep gister af en is niet verlengd.
Nu heeft mijn werkgever me een hulpkrachtcontract (0-uren) aangeboden, dit om toch nog een stukje kosten te dekken en tot ik nieuw werk heb.
Maar nu hebben ze het toch ook nog over een ontslagperiode, maar dit kan toch niet omdat je werkt wanneer het hun uit komt?

:confused::confused::confused:

Ik heb er even over nagedacht. Is je vraag nu of je naast het nul uren contract nog recht behoud op de opzegtermijn, als daar al sprake van zou zijn (was je contract voor bepaalde tijd of niet?)?

*gaapt* 10-10-2007 23:34

Het is wettelijk bepaald dat je een opzegtermijn hebt, bij een 0 uren contract stelt dat niet zo veel voor gewoon. Zelfde dat ik ook een proeftijd heb bij mijn 0 uren contract. Zoals eerder gezegd, als ze niet willen dat ik werk, roosteren ze me niet meer in en andersom ook.

luchtballon 11-10-2007 06:58

ik had 1 dag wederzijdse opzegtermijn :o
Maar dat was uitzend-cao, misschien anders

Martiño 11-10-2007 23:56

Citaat:

Fosca schreef: (Bericht 26150848)
Ik dacht trouwens dat nul uren contracten niet meer mochten?

Het nulurencontracten bestaat idd niet meer, maar een contract op oproepbasis is grotendeels hetzelfde en wordt in de volksmond vaak een nulurencontract genoemd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.