![]() |
[Laptop] scherm valt uit
Probleem: sinds kort valt mijn scherm om de haverklap uit. Probleem doet zich voor vanaf het opstarten. Dus ook voordat windows geladen is. 10 seconden beeld -> zwart scherm.
Opmerkelijk is wel dat mijn scherm veel sneller terug uitvalt wanneerhet contrast hoger staat. Als hij uitvalt is het scherm trouwens niet 100% zwart. Heel vaag en wanneer er geen licht op het scherm valt zie je wel wat je normaal zou moeten zien. Scherm uit- en aanzetten, en ik heb weer 'normaal' beeld voor enkele seconden. Iemand een idee waaraan het kan liggen? Volgens mij iets met de grafische kaart. Kan dat bij een laptop standaard vervangen worden? Desnoods met een externe grafische kaart en een extern scherm. Dit is kut. |
Tja, misschien zit er een kabel een beetje los ofzo? Maar eerlijk gezegd klinkt het gewoon alsof het scherm aan het overlijden is. Je grafische kaart doet het ongetwijfeld nog prima, die valt meestal ook niet echt te vervangen aangezien-ie vaak onboard zit (geïntegreerd op het moederbord). Scherm kun je vast wel laten vervangen.
|
Citaat:
Contrast = helderheid? Want niet 100% zwart is geen backlight. De backlight krijgt voeding van een inverter, zoals CCFL en TL buizen. |
Als je nog garantie hebt, gewoon terugbrengen. Dit is niet echt een probleem dat je zelf kunt oplossen.
|
Met contrast bedoelde ik inderdaad helderheid/brightness.
En het scherm doet het ondertussen al bijna helemaal niet meer. Of telkens nog voor een flits van 2 seconden of zo. Rotding. Voorlopig dan maar even met een extern scherm werken. Dat gaat prima. Om nu nog kosten te maken aan deze laptop zie ik niet zitten. Dan liever een nieuwe. |
Dat duidt op kapotte backlight ben ik bang, die flits is het laatste teken van leven (zelfde wat een TL lamp doet)
|
Kan trouwens heel goedkoop zijn, moet je wel weten welk type inverter je nodig hebt;
Ihr Notebook liefert nur ganz dunklere Hintergrundbeleuchtung? Es liegt meistens an der Elektronikplattine. Die hat als Aufgabe 12 Volt in mehrere Tausernd Volt umzuwandeln, damit die Kaltkathodenröhre Ihre volle Lichtstärke entfalten kann, stimmt die Spannung nicht, wird entweder nur mässiges Licht oder gar keins gelifert. http://cgi.ebay.de/LCD-TFT-Inverter-...ayphotohosting |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21. |