Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Kort vraagje (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1635153)

drukknoopje 13-10-2007 22:22

Kort vraagje

Als je twee punten van je rijbewijs kwijt bent, kun je dan nog wel een verklaring van goed gedrag krijgen bij je gemeente? en ik wil heel graag géén preek van mensen over hoe niet-slim het is om punten van je rijbewijs kwijt te raken. Dat weet ik zelf ook wel.

BVD

Droomvlucht 13-10-2007 22:43

Je rijbewijs staat zover ik weet los daarvan.

Daarnaast gaat het voor zover ik weet vaak om strafrechtelijke dingen. Dus wellicht dat een invordering van je rijbewijs een ander verhaal zou zijn.

Daantje_0705 13-10-2007 22:59

Ik denk dat dat er vanaf hangt waar je een verklaring van goed gedrag voor nodig hebt (die kan je ook nodig hebben als je mensen gaat vervoeren, dan lijkt het me misschien wel meetellen maar als het gaat om het omgaan met gevoelige informatie lijkt me dit geen bezwaar).

Poggy 13-10-2007 23:06

U krijgt de VOG als uit het VOG-onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam heeft staan. Heeft u wel een strafblad, dan wordt beoordeeld of uw strafbare gedrag uit het verleden relevant is ten opzichte van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd.

x-spekkie-x 14-10-2007 08:14

Een punt kwijtraken op je rijbewijs kán een strafbaar feit zijn, afhankelijk van de overtreding.

Uiteraard kunnen de misdrijven van de Wegenverkeerswetgeving ook punten kosten. Denk hierbij aan rijden onder invloed, het verlaten van de plaats van het ongeval na een aanrijding enz.

nare man 14-10-2007 17:27

Eigenlijk is het geen verklaring van goed gedrag, maar een verklaring omtrent het gedrag (VOG). Op zichzelf staan die punten daar natuurlijk niet op, maar als je die punten kwijt bent geraakt omdat je een verkeersovertreding hebt begaan die eveneens een strafbaar feit oplevert, dan zal die daar in beginsel wel op terechtkomen.

drukknoopje 14-10-2007 18:18

Oké, dan even wat concreter. Ik ben mijn eerste punt kwijt geraakt door een ongeluk (auto van rechts niet gezien -> botsing, mijn schuld dus) en de tweede door een snelheidsovertreding van >30 km in een zone 60.
Kan iemand hier wat mee?

BVD

~LiefEngeltje~ 15-10-2007 16:12

Citaat:

drukknoopje schreef: (Bericht 26174314)
Oké, dan even wat concreter. Ik ben mijn eerste punt kwijt geraakt door een ongeluk (auto van rechts niet gezien -> botsing, mijn schuld dus) en de tweede door een snelheidsovertreding van >30 km in een zone 60.
Kan iemand hier wat mee?

BVD

ik wist niet dat je punten kwijt kon raken als je schuld hebt aan een botsing :eek:

drukknoopje 15-10-2007 17:41

Citaat:

~LiefEngeltje~ schreef: (Bericht 26180891)
ik wist niet dat je punten kwijt kon raken als je schuld hebt aan een botsing :eek:

Dat wist ik ook niet:( maar het is me wel gebeurt...

drukknoopje 23-10-2007 07:26

Up... Iemand die het zeker weet?

~LiefEngeltje~ 23-10-2007 08:53

Citaat:

drukknoopje schreef: (Bericht 26181773)
Dat wist ik ook niet:( maar het is me wel gebeurt...

klote zeg (n)

ik wist dat niet, maar vind het wel belachelijk,
iedereen van jong tot oud kan een botsing veroorzaken :|

T_ID 23-10-2007 14:44

Citaat:

~LiefEngeltje~ schreef: (Bericht 26237490)
ik wist dat niet, maar vind het wel belachelijk,
iedereen van jong tot oud kan een botsing veroorzaken :|

De eerste paar jaar na het behalen van het rijbewijs ontstaat er echter wel een categorie typische doodrijders (meestal gekenmerkt door extra grote uitlaten, spoilers en andere dingen die het doen lijken alsof alsof hun auto geen tweedehands wrak is) die viermaal zoveel kans heeft om een ongeluk te veroorzaken, voor mannen zelfs zesmaal meer.

20% van de ernstige ongevallen wordt veroorzaakt door jonge bestuurders, terwijl die slechts 8% van de totale bezitters van een rijbewijs vormen. Aldus onderzoek hierover.

En ja, het veroorzaken van een botsing kost punten. Een botsing met letsel of de dood als gevolg zelfs twee geloof ik. De TS heeft drie punten en zal het rijbewijs dus geschorst zien en moet een proef bij het CBR afleggen om te voorkomen dat het rijbewijs geheel en al ongeldig verklaard zal worden.

Als je een goed bestuurder bent boeit dat verder niets. Ik ga nu het vierde jaar in, en heb nog nul boetes en nul punten op mijn rijbewijs gehad. Welgeteld één aanrijding gehad in al die tijd, maar toen stond ik stil, waarna er iemand langs mijn auto schuurde.

Krummeltje 23-10-2007 16:05

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26239898)
De TS heeft drie punten en zal het rijbewijs dus geschorst zien en moet een proef bij het CBR afleggen om te voorkomen dat het rijbewijs geheel en al ongeldig verklaard zal worden.

Nee, de TS heeft twee punten en het gaat om de Verklaring Omtrent Gedrag...

T_ID 23-10-2007 17:20

Citaat:

Krummeltje schreef: (Bericht 26240503)
Nee, de TS heeft twee punten en het gaat om de Verklaring Omtrent Gedrag...

Verkeerd gelezen. Ik dacht dat het ging om een snelheidsovertreding plus een aanrijding met letsel.

drukknoopje 23-10-2007 21:26

Juist, Krummeltje. Iemand die het weet?

Daantje_0705 23-10-2007 21:30

Waarom vraag je het niet gewoon na bij de gemeente? Dan weet je het zeker.

Al Murphy 24-10-2007 11:35

Citaat:

drukknoopje schreef: (Bericht 26242830)
Juist, Krummeltje. Iemand die het weet?

Geen zorgen om maken. Zo'n erkeersovertredingen worden op dat formulier niet vermeld.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.