![]() |
Terug-stuur-termijn webwinkel [nare man ;)]
Wie kan mij helpen, het gaat om het volgende:
Wij verkopen computeronderdelen (webwinkel), nu is er een klant die heeft vorige maand 1 harddisk besteld (nieuw). Na een paar dagen krijgen wij een mailtje van deze klant die beweert dat er data op de schijf staat en de schijf dus al een keer gebruikt is. Wij antwoorden daarop dat de schijf geretourneerd kan worden naar ons en kostenloos geruild wordt. (de schijf was na navraag gedaan te hebben bij onze leverancier inderdaad niet nieuw meer en al een keer retour gekomen en gerepareerd door deze leverancier) Nu krijgen wij na 2 en halve week een mailtje van de klant dat deze er nog niet aan toe was gekomen de schijf terug te sturen. Antwoord van ons: In onze voorwaarden staat (rekening houdend met de zogenoemde afkoelperiode van 7 dagen voor aankopen op internet) dat de schijf binnen 7 dagen retour moest komen bij ons, na deze termijn kunnen wij uw aanvraag niet meer in behandeling nemen. Hier was de klant het niet mee eens en zei dat wij een produkt hadden geleverd dat hij niet besteld had etc. Toen hebben we dus laten weten dat we de schijf alsnog om kunnen ruilen maar dat de klant de verzendkosten van retourneren naar ons en van de nieuwe schijf vooraf betaald. Dit leek ons een redelijke oplossing maar hier is hij het niet mee eens. Hij wil en een nieuwe schijf op korte termijn, en de verzendkosten vergoed. Nou gaat het ons niet om die 6,20 verzendkosten, maar gewoon om "wie er in zijn recht staat " Weet iemand hier meer van? Mogen wij stellen dat een verkeerd geleverd produkt (wat niet aan de buitenkant te zien is) binnen 7 dagen retour bij ons moet zijn? Of is het wettelijk anders geregeld? |
Volgens de wet moet het recht de koop zonder opgave van redenen te ontbinden binnen zeven werkdagen na ontvangst van de goederen worden uitgeoefend. Een beding waarbij de schijf binnen zeven dagen al binnen moet zijn, is dus nietig wegens strijd met de wet.
Ontbinding brengt wederzijdse ongedaanmakingsverplichtingen met zich mee. De verkoper en de koper moeten dus ieder teruggeven wat ze ontvangen hebben. De wet schrijft uitdrukkelijk voor dat de verkoper binnen dertig dagen het geld moet teruggeven, maar er wordt geen uitdrukkelijk termijn gesteld waarbinnen de koper het spul moet retourneren. Ik zou denken dat een termijn van 2.5 weken nog wel aanvaardbaar is. Vaak moet je ook e.e.a. uitzoeken, moet je het pakket aangetekend versturen enzovoorts. |
Bedankt voor je uitleg:)
|
Sowieso staat het je wel als bedrijf als je de kosten op je neemt natuurlijk. Dat is positief voor je naam én je hebt natuurlijk ook wel een stomme fout gemaakt door een harde schijf te sturen die gebruikt is (al is dat meer iets van jullie leverancier; jij wordt er op aangekeken).
Maar goed, je was meer geďnteresseerd in het wetmatige verhaaltje :o |
ik zou bij deze kwestie iets verder kijken dan hoe zeer je in je recht staat... je verstuurd een tweedehands harddisc (tegen de afspraak in) en nu moet die man opdraaien voor de vervangingskosten.. dat is (afgezien van wat er wetmatig allemaal mag) belachelijk.
wat klantenbinding betreft trap je de bal op deze manier bovendien ook mis. |
Citaat:
En dan niet in een handleiding van een boekje op artikel 1 b van blz 283. Of weggefrommeld op jullie site op pagina 289230? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.