Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Literair werkstuk Nederlands (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1636205)

fizzle-fluffy 17-10-2007 15:20

Literair werkstuk Nederlands

Heeft iemand suggesties voor een onderwerp voor mijn literaire werkstuk voor Nederlands? Ik moet 3 literaire, nederlandse boeken lezen over hetzelfde onderwerp of van de zelfde schrijver, en deze vergelijken. En ik krijg de knoop over het onderwerp maar niet doorgehakt.

Ik dacht aan lesbische relaties, en dat ik dan 3 boeken lees waarvan:
-1 over twee vrouwen in Nederland (heb ik al gelezen :cool:)
-1 over twee vrouwen in een ver land waar dit niet geaccepteerd is
-1 over twee vrouwen in een ver verleden waar dit niet geaccepteerd is

Misschien heeft iemand suggesties voor boeken over dat laatste onderwerp?
Het lukt me allemaal niet alleen! :'(

Ik wilde eerst intelligentie doen, maar het is echt onmogelijk om daar boeken over te vinden. Of in elk geval heel erg moeilijk. Ik vond niet de boeken die ik bedoelde.

Katje 17-10-2007 17:58

Je kunt het onderwerp iets verbreden, in de richting van verboden liefdes oid. Dan kan ik je 'Mijn tante Coleta' aanraden van R.J. Peskens. Het onderwerp laat zich raden ;)

Krynn 18-10-2007 15:43

Als je 't nou over twee mannen deed...over homoliefde is in het verleden een stuk meer geschreven dan lesbische liefde.

Of anders doe je 3 boeken over liefde van mensen voor anderen van hetzelfde geslacht die allemaal in deze/afgelopen eeuw spelen?

Multilot 18-10-2007 20:27

Als je als thema 'relaties' neemt, kun je kiezen uit veel meer boeken, ook literaire boeken van Nederlandse schrijvers. Deze zijn in jouw thema denk ik vrij lastig te vinden.
Als je titels nodig hebt, kan ik je er wel wat geven die goed leesbaar zijn.

fizzle-fluffy 20-10-2007 13:07

Maar als je onderwerp te breed is, is het moeilijker om de boeken te vergelijken he...

fizzle-fluffy 20-10-2007 13:09

Citaat:

Katje schreef: (Bericht 26198417)
Je kunt het onderwerp iets verbreden, in de richting van verboden liefdes oid. Dan kan ik je 'Mijn tante Coleta' aanraden van R.J. Peskens. Het onderwerp laat zich raden ;)

verboden of beter sociaal niet - geaccepteerde liefdes is wel een goed idee ja. (y)
Alleen jammer dat Twee Vrouwen daar dan een beetje buiten valt, van hun wordt op zich wel geaccepteerd dat ze lesbisch zijn. Maar homosexualiteit op zich dan weer niet.
Ik vind het wel een goed idee!
iemand nog een suggestie? dan heb ik namelijk met Twee Vrouwen en Mijn Tante Coleta nog 1 boek nodig. :)

fizzle-fluffy 22-10-2007 10:46

Ik ga straks die mijn tante Coleta uit de bieb halen. Dankjewel voor de tip!
Nu heb ik nog maar 1 boek nodig, iemand suggesties? <3

fizzle-fluffy 29-10-2007 18:52

Ik zit te denken aan een relatie tussen twee mensen met een enorm leeftijdsverschil (17 en 32 ofzo), of van verschillende religies (maar dan kan het beter een oud boek zijn).

Roosje 30-10-2007 18:21

Er is een heel mooi boek over een meisje dat verliefd wordt op haar broer. Over verboden relaties gesproken. Het heet Ik en mijn broer, als ik het goed heb. De schrijver ben ik alleen vergeten.
Edit: Oh en het is een kinderboek. Maar het is hoe dan ook de moeite waard om te lezen!
Edit2: Het is van Katarina von Bredow. (:

Lotte 30-10-2007 18:39

Vingervlug is een enorme aanrader als het gaat om lesbische relaties in het verleden maar of het echt een honderd procent match is met je onderwerp is de vraag.

Katje 01-11-2007 13:08

Citaat:

Roosje schreef: (Bericht 26289608)
Er is een heel mooi boek over een meisje dat verliefd wordt op haar broer. Over verboden relaties gesproken. Het heet Ik en mijn broer, als ik het goed heb. De schrijver ben ik alleen vergeten.
Edit: Oh en het is een kinderboek. Maar het is hoe dan ook de moeite waard om te lezen!
Edit2: Het is van Katarina von Bredow. (:

Oja, dat heb ik ook gelezen. Goed boek wel. Maar dat is toch geen literatuur, dus die mag je niet op je lijst zetten. (Toch?)

Nienna* 13-11-2007 20:36

Rico's vleugels - Rascha Peper.

Gaat over pedofilie, prachtig boek. Het verbaast me dat nog niemand het heeft genoemd.

Edit: Ik zie net Roosjes' post en er is ook een boek over een jongen die verliefd wordt op een meisje met een geestelijke (?) handicap of zoiets. Als ik me niet vergis, heet het "De brug". Ik vond het heel mooi, toen ik jonger was (en nog steeds).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.