Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Ontbijt (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1642335)

Glamour_Maai 06-11-2007 16:23

Ontbijt

Ik doe momenteel stage als opvoeder in een rusthuis. Ik heb de 'taak' gekregen om te starten met een heuse ontbijttafel.

De situatie nu is: ze zitten met z'n zessen rond de tafel, krijgen hun plateau met plastieken bordje met boterhammen (reeds klaargemaakt) op en drinken hun koffie uit een plastiekbekertje.
Ik zou er wat willen van maken dat alles veel huiselijker gebeurt. Dus ik wil ze laten eten uit echte borden en echte kopjes. Wil ook het brood enzo in mandjes doen, en ik wil alles op het moment zelf ook klaarmaken, naar de zin van de bewoners.

Nu moet ik morgen met de keuken alles gaan bespreken wat zoals ga nodig hebben, aangezien dat op voorhand moet besteld worden... Mijn vraagje was daarom: Wat is er allemaal nodig voor een 'huiselijk' ontbijt? Brood, Jam, Boter, Chocopasta...

Iemand nog leuke ideetjes?
Thx!

Yana 06-11-2007 16:28

Ligt eraan hoe luxe je het wil maken.

Brood, eventueel knackebröt of beschuit, boter, chocoladepasta, pindakaas, hagelslag, jam, kaas, (vlees?), eitjes, koffie/thee/melk/karnemelk/jus d'orange, ontbijtkoek :confused:

Lilium 06-11-2007 16:39

Ik mis bij jou nog het hartige beleg: vlees en kaas. En misschien eens iets anders te drinken dan koffie? Thee, sinaasappelsap, (warme) melk.

goeltje 06-11-2007 19:15

Een speculaasje! Klinkt heel stom, maar bij mij doet dat hem wel!

Bloem 06-11-2007 19:40

Ik denk dat dat meer in de sfeer zit, dus inderdaad in de gedekte tafel met bestek en bekers voor de koffie / glazen voor het sap dan in een uitgebreid assortiment aan produkten.

Calyx 06-11-2007 19:56

Wat genoemd is, verder servetjes en verse producten dat mis ik nog. Dus ook fruit enz. En gekookt eitje
Kaas op schaaltje en eventueel vleeswaren op een schaaltje.
En gewoon ook beleg pindakaas, chocopasta, hagelsslag, honing enz.
Broodmandjes met veel broodsoorten van crackers tot croissantjes.
Koffie, thee, sapjes en zuivel.

-poeh typen gaat nog niet zo snel:n-

goeltje 06-11-2007 20:02

Een groot bord havermoutpap? :p
Versgeperst fruitsap ^^ Of is dat weer teveel luxe dan?
Misschien inderdaad een vers stuk fruit, of een kommetje fruitsalade ofzo. Of een banaan voor op de boterham ^^ Stukjes appel in de yoghurt? Geen idee ^^

Glamour_Maai 06-11-2007 20:28

Alvast bedankt voor alle leuke ideetjes(y)
Ik moet natuurlijk met bepaalde zaklen rekening houden: bepaalde soorten fruit zijn te hard om te bijten met hun valse tanden:p, eieren mogen wegens salmonellaredenen niet worden gegeten daar enzovoort...

Ik zie wel wat er va komt en breng dan wel een verslagje.
Als er nog ideeën zijn: aarzel vooral niet om ze te posten!!

goeltje 06-11-2007 20:37

Fruitpap? :p (Vind ik eerlijk gezegd ontzettend lekker :$)

~lienepien~ 06-11-2007 21:23

Citaat:

Bloem schreef: (Bericht 26339099)
Ik denk dat dat meer in de sfeer zit, dus inderdaad in de gedekte tafel met bestek en bekers voor de koffie / glazen voor het sap dan in een uitgebreid assortiment aan produkten.

Dat.
En een tafelkleed, servetjes, een fruitschaal op tafel maakt dat het er meteen wat aangekleder uitziet.
Voor zes mensen brood smeren op het moment zelf is best veel werk...
(of misschien niet heel veel, maar het kost relatief veel tijd)

~lienepien~ 06-11-2007 21:24

En voor een uitgebreider assortiment: krentenbollen!

Daantje_0705 06-11-2007 21:43

Brood, ontbijtkoek, beschuitjes, crackers, cornflakes of muesli/cruesli, zoet en hartig beleg, melk, thee, koffie, vruchtensap :)

Glamour_Maai 08-11-2007 17:44

Vandaag de eerste keer ontbijttafel.

Op de tafel lag een mooi tafelkleedje, iedereen kreeg een gekleurde servet die gevouwd was in een bepaalde vorm.
Aan iedere zitplaats stond een kopje met ondertas, een mes, een lepeltje en een bordje.
Ik had een wit brood en een bruin brood. Als beleg had ik: choco, soorten confituur, speculoos en peperkoek.

Eénmaal in de week krijgen ze versgeperst fruitsap en éénmaal in de week krijgen ze koffiekoeken in plaats van brood.

De bewoners waren heel erg blij en ze vonden het supergezellig! Bedankt voor de tips dus:D(y)

Er staan hier nog enkele leuke ideeën op die ik jammer genoeg niet kan gebruiken doordat ik in een rusthuis werk en sommigen dus niet goed meer kunnen bijten, anderen zoutarm dieet hebben of diabetes.

drukknoopje 08-11-2007 18:12

Citaat:

Glamour_Maai schreef: (Bericht 26351984)
een kopje met ondertas

:confused:

maria 08-11-2007 18:53

schotel is dat toch?

ikkuh15 08-11-2007 21:52

Wat leuk om dat zo te gaan doen! :)

Wij eten ook met een groep van 9 en dat is ook wel huiselijk, wij hebben gewoon; servetjes, thee/koffie, heel blad vol met zoet beleg (jam, sandwichspread, hagelslag, vlokken, bebogeen, chocopasta, pindakaas...) en kaas en vlees. En dan af en toe in de week krentebollen/bolletjes/suikerbrood.
Denk dat 't sowieso al verschilt als alles gewoon op tafel staat en met normale borden + glazen en servetjes enzo...

Calyx 08-11-2007 22:02

Citaat:

ikkuh15 schreef: (Bericht 26354292)
Wat leuk om dat zo te gaan doen! :)

Wij eten ook met een groep van 9 en dat is ook wel huiselijk, wij hebben gewoon; servetjes, thee/koffie, heel blad vol met zoet beleg (jam, sandwichspread, hagelslag, vlokken, bebogeen, chocopasta, pindakaas...) en kaas en vlees. En dan af en toe in de week krentebollen/bolletjes/suikerbrood.
Denk dat 't sowieso al verschilt als alles gewoon op tafel staat en met normale borden + glazen en servetjes enzo...

Suikerbrood *O*

Breg 08-11-2007 22:21

Citaat:

Glamour_Maai schreef: (Bericht 26351984)
Vandaag de eerste keer ontbijttafel.

Op de tafel lag een mooi tafelkleedje, iedereen kreeg een gekleurde servet die gevouwd was in een bepaalde vorm.
Aan iedere zitplaats stond een kopje met ondertas, een mes, een lepeltje en een bordje.
Ik had een wit brood en een bruin brood. Als beleg had ik: choco, soorten confituur, speculoos en peperkoek.

Eénmaal in de week krijgen ze versgeperst fruitsap en éénmaal in de week krijgen ze koffiekoeken in plaats van brood.

De bewoners waren heel erg blij en ze vonden het supergezellig! Bedankt voor de tips dus:D(y)

Er staan hier nog enkele leuke ideeën op die ik jammer genoeg niet kan gebruiken doordat ik in een rusthuis werk en sommigen dus niet goed meer kunnen bijten, anderen zoutarm dieet hebben of diabetes.

Heel leuk, ik heb zelf ook in een verzorgingshuis met zwaar demente bewoners gewerkt, en er werd daar wel geprobeerd om voor een huiselijke sfeer te zorgen. Ik zou misschien alleen wat hartig beleg zoals kaas toevoegen en misschien af en toe beschuit?
Waar ik werkte werd altijd veel beschuit gegeten, en het is lang houdbaar.

martijn1985 09-11-2007 08:54

Citaat:

drukknoopje schreef: (Bericht 26352200)
:confused:

vlaams, net zoals speculoos....wij zouden idd een schoteltje zeggen (en speculaas uiteraard)

remy476 09-11-2007 11:12

ram uitgebreid zoals met kerst ofzo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.