![]() |
Het grote help-mede-forummers-aan-nieuwe-ingrediënten topic!
Als ik het woord gierst laat vallen (niet dat dat vaak voorkomt) kijkt mijn gesprekspartner negen van de tien keer fronsend en vol ongeloof mijn kant op. ''Wat is dat?'' is een veel gehoorde zin als ik kook, omdat ik blijkbaar vreemde ingrediënten gebruik. Welnu, ik zou dat graag ook een keer zeggen, ik zou graag ook eens iets nieuws eten. Niet zozeer recepten, als wel ingrediënten dus.
Wat zijn de ''bijzondere'' dingen die jij graag gebruikt en waarom? Waar koop je het? De kans is natuurlijk dat mensen in die dit subforum bezoeken meer ingrediënten kennen dan de gemiddelde een-beetje-van-maggie kok. Toch lijkt het me leuk om te kijken of we elkaar aan nieuwe dingen kunnen helpen. :) |
TS maakt een klein beginnetje.
Gierst Lekker luchtig ipv rijst/couscous. Als je het na koken in de staafmixer fijnmaakt ook prima te gebruiken als basis voor koekjes. Te koop bij reformwinkels e.d. Seitan In tegenstelling tot tofu meteen smaakvolle vleesvervanger. Zelfs vleesfanaten vinden het meestal goed te doen. Te vergelijken met zuurvlees (al is me dat verteld en weet ik het niet uit eigen ervaring). Geloof ik te koop bij reformwinkels, maar mijn vader maakt het meestal zelf. Gemalen geelwortel Dit is het kruidje wat kerrie de gele kleur geeft, maar heeft van zichzelf vrijwel geen smaak. Puur kleurstof dus, heel leuk door de rijst. |
Ik wil eigenlijk al een tijdje weten watvoor en waar je verschillende soorten kruiden om bijvoorbeeld couscous mee te kruiden kunt krijgen, in kleine porties en buiten de kant en klare kruidenmixen met meer E-nummers dan kruiden om. So help me out!
(Misschien niet helemaal ontopic, maar ik vind het hier wel passen) |
Ik eet vaak in het weekend met opa een pistolet zuurkool ofzo (hij propt er dan een blikje knakworsten bij, maar dat terzijde) en dan maak ik altijd een sausje erbij.
Volgens mij heet het: Kahuna Sauce. Je maakt het zo: Doe gelijke delen ketchup en bruine suiker in een pan. Voeg 1 eetlepel mosterd toe. Laten sidderen op een vuurtje tot de suiker helemaal gesmolten is en de mosterd en ketchup helemaal gemengd zijn. |
Citaat:
Dat koop je gewoon bij de albert heijn (daarvoor kocht ik het wel 'ns op de markt). Over E-nummers weet ik het niet, ik heb het niet in huis nu. Edit: ook bij de toko :) |
Citaat:
|
Zelfs de AH heeft een semi-uitgebreide kruidenafdeling hoor.
|
Tikam of Garam massala: te koop als kruidenpasta (bij de oosterse producten) of als poeder (ik weet niet of het in de normale supermarkten te koop is, ik heb het uit Engeland :p). Lekker kruidig Indiaas poeder waarmee je overheerlijke roerbakschotels kunt maken. Goed te combineren met bv. bloemkool. sperziebonen, paksoi enz. (En dan natuurlijk met knoflook, ui, paprika enz. erbij, hmm.)
|
Quinoa, ook een graanachtig iets als vervanging van bijvoorbeeld rijst.
|
Citaat:
|
Koop je dat gewoon bij de Albert Heijn bv?
|
Oja en dan natuurlijk ook spelt. Ik weet niet of je dat in Nederland kunt kopen (vast wel bij natuurvoedingswinkels). Is een grove graansoort, grote korrels, maar wel lekker. Nadeel is dat het lang moet koken (45 minuten ofzo).
|
qua kruiden, kurkurma (zelfde als geelwortel?), een zelfgemaakte mix voor "shoarma" (ofwel seiten) van djintan, garam masala, cayenne peper, en zoet paprika poeder.
En allerlei curry pasta's van patak's zoals Tikka (met yoghurt er bij jumm), of een met knoflook, paprika, noem het op, er zijn er oneindig veel. En..... voor couscous gebruik ik een doosje "couscouskruiden" uit de toko, echt super lekker, maar weet niet wat er allemaal inzit. |
Ha IcedEarth, dat bedoelde ik idd. :) Ik weet dat AH ook wel een boel kruiden heeft maar ik werd daar niet echt wijs uit. In ieder geval zal ik in dit culinair ontwikkelde dorp eens opzoek gaan naar een toko en de markt vereren met een bezoekje. :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Misschien niet zo exotisch als alles wat tot nu toe genoemd is :o maar ik eet graag Tarly :) Kennen veel mensen wel maar bijna niemand die het (regelmatig) eet. Je kan er veel mee en het is net even iets anders dan rijst op pasta :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Hier staat ook nog wat informatie :) Je kunt het bij de meeste supermarkten wel gewoon kopen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Klik |
Citaat:
|
Citaat:
het enige wat ik zo snel hier kan bedenken is karwijzaad, maakt iedere kool eetbaar (y). |
Is polenta (maisbloem) een ingrediënt dat jullie gebruiken of niet? Wij gebruikten het wel eens ipv pasta...
|
Als wij thuis polenta eten, is het in de vorm van gebakken plakjes/koekjes.
|
Ik zie dat bulgur (bulghur/boulghour/whatever) nog niet genoemd is:
een soort granen, lijkt qua structuur wat op couscous:) |
Spirulina, Chlorella, Green Juice.
|
Citaat:
@ Black Soul: bulger is inderdaad ook lekker. Vooral als je het eerst kookt en dan in bolletjes in de oven afbakt en er saus (ik had een keer pruimensaus) over doet. |
Citaat:
Spirulina en Chlorella kun je vrijwel overal bij doen, is een poeder. |
Citaat:
Citaat:
|
Klik
Het is trouwens een kuur, is het enige wat niet klopt aan dat artikel (beweert dat je het je hele leven mag eten en dat is niet aan te raden). |
Ik krijg bij je link alleen een Rapidshare-site?? En als ik het goed begrijp zijn wat je noemt dus geen ingredienten, maar voedingssupplement-achtige dingen?
|
Och, van Armoed moet je ook pompoenzaden en ananas eten om van pijn tijdens de seks af te komen.
|
Citaat:
|
maar ondertussen heb ik nog geen idee van wat het nou is ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu alleen WinZip nog :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40. |