Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Het grote help-mede-forummers-aan-nieuwe-ingrediënten topic! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1642379)

Quis 06-11-2007 18:20

Het grote help-mede-forummers-aan-nieuwe-ingrediënten topic!

Als ik het woord gierst laat vallen (niet dat dat vaak voorkomt) kijkt mijn gesprekspartner negen van de tien keer fronsend en vol ongeloof mijn kant op. ''Wat is dat?'' is een veel gehoorde zin als ik kook, omdat ik blijkbaar vreemde ingrediënten gebruik. Welnu, ik zou dat graag ook een keer zeggen, ik zou graag ook eens iets nieuws eten. Niet zozeer recepten, als wel ingrediënten dus.

Wat zijn de ''bijzondere'' dingen die jij graag gebruikt en waarom?
Waar koop je het?

De kans is natuurlijk dat mensen in die dit subforum bezoeken meer ingrediënten kennen dan de gemiddelde een-beetje-van-maggie kok. Toch lijkt het me leuk om te kijken of we elkaar aan nieuwe dingen kunnen helpen. :)

Quis 06-11-2007 18:25

TS maakt een klein beginnetje.
Gierst Lekker luchtig ipv rijst/couscous. Als je het na koken in de staafmixer fijnmaakt ook prima te gebruiken als basis voor koekjes. Te koop bij reformwinkels e.d.
Seitan In tegenstelling tot tofu meteen smaakvolle vleesvervanger. Zelfs vleesfanaten vinden het meestal goed te doen. Te vergelijken met zuurvlees (al is me dat verteld en weet ik het niet uit eigen ervaring). Geloof ik te koop bij reformwinkels, maar mijn vader maakt het meestal zelf.
Gemalen geelwortel Dit is het kruidje wat kerrie de gele kleur geeft, maar heeft van zichzelf vrijwel geen smaak. Puur kleurstof dus, heel leuk door de rijst.

Bloem 06-11-2007 19:37

Ik wil eigenlijk al een tijdje weten watvoor en waar je verschillende soorten kruiden om bijvoorbeeld couscous mee te kruiden kunt krijgen, in kleine porties en buiten de kant en klare kruidenmixen met meer E-nummers dan kruiden om. So help me out!

(Misschien niet helemaal ontopic, maar ik vind het hier wel passen)

Calyx 06-11-2007 19:45

Ik eet vaak in het weekend met opa een pistolet zuurkool ofzo (hij propt er dan een blikje knakworsten bij, maar dat terzijde) en dan maak ik altijd een sausje erbij.
Volgens mij heet het: Kahuna Sauce.
Je maakt het zo: Doe gelijke delen ketchup en bruine suiker in een pan. Voeg 1 eetlepel mosterd toe. Laten sidderen op een vuurtje tot de suiker helemaal gesmolten is en de mosterd en ketchup helemaal gemengd zijn.

Calyx 06-11-2007 19:50

Citaat:

Bloem schreef: (Bericht 26339062)
Ik wil eigenlijk al een tijdje weten watvoor en waar je verschillende soorten kruiden om bijvoorbeeld couscous mee te kruiden kunt krijgen, in kleine porties en buiten de kant en klare kruidenmixen met meer E-nummers dan kruiden om. So help me out!

Ras El Hanout heet het volgens mij.
Dat koop je gewoon bij de albert heijn (daarvoor kocht ik het wel 'ns op de markt).
Over E-nummers weet ik het niet, ik heb het niet in huis nu.
Edit: ook bij de toko :)

martijn1985 07-11-2007 08:16

Citaat:

Bloem schreef: (Bericht 26339062)

Er zijn wel winkels die gewoon allerlei losse kruiden verkopen, vaak bij toko's, maar ook wel speciaalzaken. In Groningen staat op de markt altijd een kraam met heel veel soorten gemalen kruiden.

Paranoide 07-11-2007 15:04

Zelfs de AH heeft een semi-uitgebreide kruidenafdeling hoor.

indigo 07-11-2007 18:18

Tikam of Garam massala: te koop als kruidenpasta (bij de oosterse producten) of als poeder (ik weet niet of het in de normale supermarkten te koop is, ik heb het uit Engeland :p). Lekker kruidig Indiaas poeder waarmee je overheerlijke roerbakschotels kunt maken. Goed te combineren met bv. bloemkool. sperziebonen, paksoi enz. (En dan natuurlijk met knoflook, ui, paprika enz. erbij, hmm.)

Moenbloem 07-11-2007 21:15

Quinoa, ook een graanachtig iets als vervanging van bijvoorbeeld rijst.

Quis 07-11-2007 22:08

Citaat:

Moenbloem schreef: (Bericht 26346497)
Quinoa, ook een graanachtig iets als vervanging van bijvoorbeeld rijst.

Oeh ja, helemaal vergeten. Lekker lekker.

Calyx 08-11-2007 07:32

Koop je dat gewoon bij de Albert Heijn bv?

indigo 08-11-2007 08:58

Oja en dan natuurlijk ook spelt. Ik weet niet of je dat in Nederland kunt kopen (vast wel bij natuurvoedingswinkels). Is een grove graansoort, grote korrels, maar wel lekker. Nadeel is dat het lang moet koken (45 minuten ofzo).

IcedEarth 08-11-2007 10:39

qua kruiden, kurkurma (zelfde als geelwortel?), een zelfgemaakte mix voor "shoarma" (ofwel seiten) van djintan, garam masala, cayenne peper, en zoet paprika poeder.
En allerlei curry pasta's van patak's zoals Tikka (met yoghurt er bij jumm), of een met knoflook, paprika, noem het op, er zijn er oneindig veel.
En..... voor couscous gebruik ik een doosje "couscouskruiden" uit de toko, echt super lekker, maar weet niet wat er allemaal inzit.

Bloem 08-11-2007 11:43

Ha IcedEarth, dat bedoelde ik idd. :) Ik weet dat AH ook wel een boel kruiden heeft maar ik werd daar niet echt wijs uit. In ieder geval zal ik in dit culinair ontwikkelde dorp eens opzoek gaan naar een toko en de markt vereren met een bezoekje. :cool:

=zwart wit= 08-11-2007 19:22

Citaat:

Quis schreef: (Bericht 26347170)
Oeh ja, helemaal vergeten. Lekker lekker.

hoe maak je dat klaar dat het lekker is dan? :o

Quis 08-11-2007 21:20

Citaat:

=zwart wit= schreef: (Bericht 26352924)
hoe maak je dat klaar dat het lekker is dan? :o

Ik kook het gewoon en dan vind ik het lekker. Veel mensen zullen het daarentegen smaakloos/flauw/droog vinden. Er is vast veel mee te doen, net als met couscous. :)

Daantje_0705 08-11-2007 21:34

Misschien niet zo exotisch als alles wat tot nu toe genoemd is :o maar ik eet graag Tarly :) Kennen veel mensen wel maar bijna niemand die het (regelmatig) eet. Je kan er veel mee en het is net even iets anders dan rijst op pasta :)

Quis 08-11-2007 21:35

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 26354170)
Misschien niet zo exotisch als alles wat tot nu toe genoemd is :o maar ik eet graag Tarly :) Kennen veel mensen wel maar bijna niemand die het (regelmatig) eet. Je kan er veel mee en het is net even iets anders dan rijst op pasta :)

Ik heb er nog nooit van gehoord. :D Wat is het?

Daantje_0705 08-11-2007 21:51

Citaat:

Quis schreef: (Bericht 26354179)
Ik heb er nog nooit van gehoord. :D Wat is het?

Het zijn een soort graankorrels, lijkt een beetje op zilvervliesrijst maar dan steviger. Je kookt het gewoon net zoals rijst of pasta en je kan het ook op een soortgelijke manier eten (met saus of gewoon met geroerbakte groenten en vlees ofzo).

Hier staat ook nog wat informatie :) Je kunt het bij de meeste supermarkten wel gewoon kopen.

Quis 08-11-2007 21:58

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 26354286)
Het zijn een soort graankorrels, lijkt een beetje op zilvervliesrijst maar dan steviger. Je kookt het gewoon net zoals rijst of pasta en je kan het ook op een soortgelijke manier eten (met saus of gewoon met geroerbakte groenten en vlees ofzo).

Hier staat ook nog wat informatie :) Je kunt het bij de meeste supermarkten wel gewoon kopen.

Ik geloof dat je gewoon (gebroken) tarwe bedoelt en dat Honig het Tarly noemt! (die korreltjes die op de verpakking staan heb ik iig vaak gegeten)

Miracle 09-11-2007 07:31

Citaat:

indigo schreef: (Bericht 26348748)
Oja en dan natuurlijk ook spelt. Ik weet niet of je dat in Nederland kunt kopen (vast wel bij natuurvoedingswinkels). Is een grove graansoort, grote korrels, maar wel lekker. Nadeel is dat het lang moet koken (45 minuten ofzo).

Bedoel je spelt korrels? Kun je dat zo koken en eten dan?

indigo 11-11-2007 10:28

Citaat:

Miracle schreef: (Bericht 26355913)
Bedoel je spelt korrels? Kun je dat zo koken en eten dan?

Jup :). Kooktijd is dus wel wat lang.
Klik

Krummeltje 12-11-2007 00:17

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 26354170)

Jaaaaaaaaaa lekker :D

=zwart wit= 12-11-2007 17:38

Citaat:

Quis schreef: (Bericht 26354100)
Ik kook het gewoon en dan vind ik het lekker. Veel mensen zullen het daarentegen smaakloos/flauw/droog vinden. Er is vast veel mee te doen, net als met couscous. :)

gierst vind ik lekkerder. voordeel van die granen is dat je er even goed sambal met tomaat als rozijnen met kaneel door kan gooien, bij wijze van spreken dan.
het enige wat ik zo snel hier kan bedenken is karwijzaad, maakt iedere kool eetbaar (y).

maria 13-11-2007 11:19

Is polenta (maisbloem) een ingrediënt dat jullie gebruiken of niet? Wij gebruikten het wel eens ipv pasta...

goeltje 14-11-2007 12:38

Als wij thuis polenta eten, is het in de vorm van gebakken plakjes/koekjes.

Black Soul 15-11-2007 10:49

Ik zie dat bulgur (bulghur/boulghour/whatever) nog niet genoemd is:
een soort granen, lijkt qua structuur wat op couscous:)

Armoed 17-11-2007 11:08

Spirulina, Chlorella, Green Juice.

Quis 17-11-2007 11:37

Citaat:

Armoed schreef: (Bericht 26413583)
Spirulina, Chlorella, Green Juice.

Leg je ook even uit wat het is en hoe je het kan gebruiken?:)

@ Black Soul: bulger is inderdaad ook lekker. Vooral als je het eerst kookt en dan in bolletjes in de oven afbakt en er saus (ik had een keer pruimensaus) over doet.

Armoed 17-11-2007 14:28

Citaat:

Leg je ook even uit wat het is en hoe je het kan gebruiken?
Green Juice is sap waar alle belangrijke dingen van groene groentes inzitten (denk: spinazie), maar het smaakt niet ranzig. Kun je gebruiken als verdunner.

Spirulina en Chlorella kun je vrijwel overal bij doen, is een poeder.

indigo 17-11-2007 16:26

Citaat:

Armoed schreef: (Bericht 26414553)
Green Juice is sap waar alle belangrijke dingen van groene groentes inzitten (denk: spinazie), maar het smaakt niet ranzig. Kun je gebruiken als verdunner.

Verdunner voor wat?

Citaat:

Spirulina en Chlorella kun je vrijwel overal bij doen, is een poeder.
Wat voegt het dan toe? Kortom: wat is het? Poeder is alleen de vorm, niet waar het van gemaakt is of hoe het smaakt of waar je het in kan gebruiken.

Armoed 17-11-2007 17:01

Klik

Het is trouwens een kuur, is het enige wat niet klopt aan dat artikel (beweert dat je het je hele leven mag eten en dat is niet aan te raden).

indigo 17-11-2007 17:20

Ik krijg bij je link alleen een Rapidshare-site?? En als ik het goed begrijp zijn wat je noemt dus geen ingredienten, maar voedingssupplement-achtige dingen?

Bloem 17-11-2007 18:11

Och, van Armoed moet je ook pompoenzaden en ananas eten om van pijn tijdens de seks af te komen.

Armoed 17-11-2007 18:31

Citaat:

Och, van Armoed moet je ook pompoenzaden en ananas eten om van pijn tijdens de seks af te komen.
Ignorance at its fullest.

Calyx 18-11-2007 17:28

maar ondertussen heb ik nog geen idee van wat het nou is ?

Armoed 19-11-2007 19:58

Citaat:

maar ondertussen heb ik nog geen idee van wat het nou is ?
Omdat vrouwen niet weten hoe rapidshare werkt.

Krummeltje 20-11-2007 10:28

Citaat:

Armoed schreef: (Bericht 26431699)
Omdat vrouwen niet weten hoe rapidshare werkt.

Offtopic: Klikken op 'free' en wachten tot het bestand downloadt.

Armoed 20-11-2007 13:22

Nu alleen WinZip nog :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.