![]() |
hele bosjes lieveheersbeestjes
Wij hebben op onze slaapkamer echt superveel lieveheersbeestjes die allemaal op een bosje zitten in de hoek van het kozijn. Het zijn er rond de 200.
Wat is nu het beste om te doen? Ik wil ze eigenlijk niet dood maken, maar als ze straks het hele huis door vliegen, lijkt me ook geen succes. Kan ik ze gewoon uit het raam mieteren? |
Hee dat hebben wij ook! Alleen niet 200, maar wel overal in de hoeken van het plafond kleine 'bosjes' lieveheersbeestjes. Geen idee waar die nu opeens vandaan komen. Wij hebben ze allemaal voorzichtig buiten gezet en toen hadden we er geen last meer van.
|
Ze vliegen buiten ook rond (ook nu - ik kom ze iig vrij regelmatig tegen), ik zou ze dus gewoon naar buiten zetten...veel andere opties zijn er ook niet echt... ;)
|
Ik zou eerst (willen) uitzoeken waar ze vandaan komen. Als ze zich binnen jouw huis (op een andere plaats) voortplanten heeft het geen zin om ze steeds buiten te zetten. Lieve beestjes verdelgen lijkt me ook geen leuk plan:p
|
Citaat:
|
Ze zoeken nu een plaats om te overwinteren en dat doen ze vaak in kieren en spleten ed. Dus ook in hoekjes van raamkozijnen.
|
hmm dat klinkt wel logisch maar ik had eigenlijk nog nooit zoiets gezien met lieveheersbeestjes.
|
Het kan zijn dat er normaal meer doodgaan bij plotselinge nachtvorsten ofzo. En misschien zijn er door bepaalde weersomstandigheden wel meer dit jaar.
Zijn het trouwens lieveheersbeestjes met erg veel stippen of maar een paar stippen? |
Zijn gewoon overwinterende lieveheersbeesten. Tenzij je het heel warm stookt op je kamer zullen ze niet en masse gaan rondvliegen, en zo tegen maart/april je kamer weer langzaam aan verlaten :)
|
Wat een epidemie! Hier ook al :D
|
Citaat:
|
papiertje eronder schuiven en naar buiten doen -O-
|
Volgens mij zijn dat Aziatische lieveheersbeestjes. Ik dacht dat die die neiging meer hadden dan de natives.
|
Als ze idd erg veel stippen hebben (dus niet een stuk of 6, maar echt veel) zijn het idd aziatische lieveheersbeestjes. Werden gebruikt als biologische bestrijders bij biologisch geteelde produkten. Hij heeft alleen de neiging om het inheemse lieveheersbeestje te overheersen en is agressiever dan de inheemse (ze kunnen bijten) en mag daarom nu niet meer gebruikt worden. Ze komen alleen hier nog wel in de vrije natuur voor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelkle...veheersbeestje |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
p.s. Bijna alle exoten zijn agressiever dan inheemse soorten, waar ook ter wereld. Er is binnen populaties gewoon een strenge selectie op aggressieviteit. |
Bij ons op school was er ook zo'n epidemie. Lachen :D.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00. |