![]() |
weerwolfspel #41
De spelregels van het befaamde weerwolfspel
Traditioneel speelt dit spel zich af in een klein dorpje in de Middeleeuwen wat geteisterd wordt door duivelse wezens: weerwolven. De setting is echter al vaak veranderd (eens was zelfs er de legendarische tijdmachine). Users die mee willen spelen kunnen zich voor het spel begint (en nadat een nieuw spel is aangekondigd) inschrijven en zij krijgen (random) een rol toegewezen. In totaal spelen er 20 users mee. Hier onder bevinden zich dan vier weerwolven, een Tovenaar, een Heks, een Ziener, een Leerling, een verrader en een aantal simpele dorpelingen (over al deze functies later meer). Niet iedereen werkt tegen de wolven, maar ook dit wordt verderop uitgelegd. Iedereen weet van zichzelf welke rol/functie hij vervult, maar de weerwolven komen ’s nachts bij elkaar om te moorden en naar de maan te huilen en weten zo ook elkaars identiteit. Het doel van het spel is simpel: de dorpelingen (en de andere “good guys”) proberen alle weerwolven te doden, de weerwolven juist zo snel mogelijk iedereen op willen eten (met uitzondering van hun mede-weerwolven natuurlijk). Het spel begint met een eerste stemronde voor de dorpelingen. Tijdens de dorpsvergadering, ‘s avonds in de herberg, worden levensdraden doorgeknipt. Alle dorpelingen zitten rond de tafel (of achter hun pc) en bespreken wie er opgehangen moet worden. Hun dorp wordt al tijden ’s nachts geteisterd door terroriserende, moordende weerwolven, die overdag veranderen in onschuldig uitziende dorpsbewoners. Er moet iets aan gedaan worden. Er moet iets veranderen! De dorpelingen nemen het heft in eigen hand. Elke deelnemer stuurt een persoonlijk bericht aan de Spelleider met daarop de naam van degene die volgens hem moet worden opgehangen. De user met de meeste stemmen wordt gelyncht, sterft, en ligt dan helaas uit het spel. De Spelleider maakt bekend wie welk lot is toegevallen door middel van een verslag van de gebeurtenis en vertelt ook welke rol de overledene vervulde. ’s Nachts is de tijd van de weerwolven. In het licht van de maan veranderen zij van gedaante en sluipen zij door het dorp, waar zij samen een slachtoffer maken. In overleg kiezen de weerwolven hun menselijke maaltijd en dit melden zij in een gezamenlijk bericht aan de Spelleider. Deze maakt vervolgens weer bekend wat voor tragedie er ’s nachts heeft plaatsgevonden… Als de avond valt komen de dorpelingen weer bij elkaar met een kroes bier in de herberg, om de verschrikkelijke voorvallen van voorgaande nacht te bespreken. Natuurlijk is er dan weer een stemronde, een nacht waarin de weerwolven toeslaan, et cetera. Alle functies naast de gewone wolven en dorpelingen op een rijtje: Verrader Functie tijdens hangrondes: De Verrader stemt als gewone dorpeling, maar zal dus altijd op een andere dorpeling stemmen. Hij probeert andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken. Functie tijdens eetrondes: geen. Positie: wolven Kennis: de verrader weet wie de wolven zijn. Heks Functie tijdens hangrondes: De heks stemt als gewone dorpeling, maar probeert andere dorpelingen weg te stemmen. Dit kan mislukken omdat de heks de identiteit van de wolven niet kent. Functie tijdens eetrondes: De heks stuurt één naam naar de spelleider. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst. Kiest de heks de leerling, de verrader of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen toch niks tijdens eetrondes). Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want deze zijn immuun tegen de heks’ krachten. Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoon's speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. (bescherming van tovenaar vervalt, wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing). De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad. Positie: wolven Kennis: alleen de eigen functie. Leerling Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de Tovenaar, Ziener of Heks wordt gedood zal de speciale functie van de Leerling in werking treden. De Leerling wordt gepromoveerd naar Tovenaarsleerling, Leerling-ziener of Leerling-heks (afhankelijk van wie er als eerste sterft). De leerling krijgt dan dezelfde gave en functie. Er is maar één leerling, dus alleen de persoon die als eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande drie dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen. Het leuke van de leerling is dat ie in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als ie leerling-heks wordt gaat hij bijvoorbeeld voor de wolven werken. Positie: dorpelingen (aanvankelijk, dit kan veranderen mocht de Leerling Leerling-heks worden) Kennis: alleen de eigen functie Tovenaar De Tovenaar beschermt elke nacht één van de dorpsbewoners tegen de weerwolven, waarbij hij natuurlijk niet zichzelf mag beschermen. De naam van zijn beschermeling stuurt de Tovenaar in een pm naar de Spelleider. Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Wolfsbane De Wolfsbane kan de eerste keer dat hij door de wolven wordt uitgekozen niet worden opgegeten (helaas is hij niet immuun voor dood door ophanging). Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Ziener De Ziener kan in de nacht van de eetrondes een bericht sturen naar de Spelleider om te vragen wat een bepaald persoons functie/rol is en deze kennis gebruiken om te stemmen. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de gevraagde persoon/personen. De geliefden De geliefden zijn, zoals de naam het al zegt, geliefden. Als één van de twee sterft, sterft de ander van verdriet ook. Het doel is dus om samen het spel te overleven. De geliefden mogen met elkaar overleggen en al hun kennis delen, dit mag uiteraard niet met de anderen. Positie: ze gaan altijd voor elkaar, ongeacht aan welke kant ze staan Kennis: de eigen functies en alle overige beschikbare kennis. Cupido Deze koppelaar moet bij het begin van het spel twee namen opgeven en dit worden dan de geliefden. Op die manier kan de spelleider niet expres een wolf en een dorpeling samenzetten (of juist niet), maar hangt het echt af van het toeval. Want de cupido weet dus niet de functies. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de geliefden De jager De jager is vooral een doorn in het oog van de wolven. Hij mag iemand afschieten zodra hij dood gaat, of dat nou in de eet of hangronde is. Zolang de jager erin zit loop je het risico om te worden neer geschoten als je iemand te verdacht maakt of jezelf verdacht maakt. Hij weet alleen zijn eigen functie. Hij kan dus per ongeluk in het voordeel van de wolven schieten. Positie: Dorpelingen Kennis: Alleen de eigen functie Een paar regels om goed spelverloop te bevorderen Onderling overleg is niet toegestaan! (behalve natuurlijk tussen de weerwolven en geliefdes) De wolven winnen het spel als op een bepaald moment zij in de meerderheid zijn. Een meerderheid van wolven resulteert namelijk in het feit dat er na een stemronde altijd een niet-weerwolf wordt opgehangen. De dorpelingen winnen als alle weerwolven opgehangen zijn. Iedere deelnemer, behalve de weerwolven, moet stemmen. Na 3 rondes achter elkaar niet te hebben gestemd krijg je een waarschuwing van de Spelleider. Als je 4 rondes niet hebt gestemd krijg je een zogenaamde 'rode kaart' en mag je het volgende spel niet meedoen. De Ziener houdt zijn extra kennis voor zichzelf, maar mag zich natuurlijk wel gedragen naar zijn kennis zonder dit expliciet te zeggen. Per ronde mag de Ziener slechts van één user de functie opvragen. De Spelleider mag niks loslaten over het verloop van het stemmen (wie en wie wat heeft gestemd moet maar achteraf blijken). De Tovenaar mag per nacht één user beschermen tegen de weerwolven. De weerwolven moeten elke nacht in overleg met elkaar proberen een dorpeling op te eten. Bluffen is toegestaan, zelfs gewenst. Laat je fantasie de vrije loop, post je weerwolftheorieën, complottheorieën en bluf waar je wilt in deze spuisels. Het spel heeft elke keer twee stemrondes. Eén van de dorpsbewoners en één van de weerwolven. Per ronde is er een deadline waarvoor gestemd moet worden welke duidelijk door de Spelleider genoemd wordt, dit is meestal 24 uur. Als je niet vóór de deadline hebt gestemd is je stem ongeldig en vervalt deze. Bij gelijkspel stemmen de weerwolven ook en hebben zij dus de beslissende stem. Zij horen ook tussen wie het gelijkspel is. Als je dood bent ben je ook echt dood. Het is dan dus niet de bedoeling om nog theorieën te gaan spuien. De wolven eten -meestal- niet voor niks iemand op. ******************************************** 01. sterrenmeisje 02. 03. 04. 05. 06. 07. 08. 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. spelleiders: - - |
mooie timing
|
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. 04. 05. 06. 07. 08. 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. spelleiders: - - Ik heb m'n keuze gemaakt. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. 04. 05. 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. spelleiders: - - |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. spelleiders: - - |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. 17. 18. Pixeldansje 19. 20. 21. 22. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. 20. 21. 22. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. 20. 21. 22. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. 20. 21. 22. Pippeloen |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. Biertank 52 (want 5+2=7) 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. 20. 21. 22. Pippeloen |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. 10. 11. 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. Thx voor PM DP! |
Citaat:
|
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. Biertank 52 (want 5+2=7) 08. Lisaaah 09. 10. 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. 20. 21. 22. Pippeloen |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. 05. Eye of Sauron 06. 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. 10. 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. Graag even checken of je de laatste lijst gekopieerd hebt!! |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. 10. 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. Graag even checken of je de laatste lijst gekopieerd hebt!! |
Even een bericht voor de Spelleiders (naamzoek :p). Ik ga zo naar Engeland fietsen (voor wie mij niet gelooft, klik hier) en ben pas zondag terug. Ik denk dat ik dus een of twee stemrondes mis. Dat men het even weet :)
|
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. Mr Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. 10. 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. |
Citaat:
edit: snel lijst aangepast hoor soija |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. mr .Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09.Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. |
Citaat:
01. sterrenmeisje 02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. Mr Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. |
Citaat:
|
Godver.
01. sterrenmeisje 02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. Mr Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. Death-tears 15. 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. mr .Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09.Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. Death-tears 15. 16. Darkiekurd 17. Tink* 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. Ik zou eventueel ook wel spelleider willen proberen, hangt er vanaf. ;x |
Ik moet wel ff opmerken dat Biertank 52 de vorige keer 7X niet gestemd heeft, dus hij mag eigenlijk niet meedoen. Maar dat laat ik verder over aan de nieuwe spelleider(s).
owja, voor het wachtwoord kan je Vlindertje pm-en want die zit het vaakste op het forum. |
7 Keer?! :eek: Ik vergeet het wel eens, maar 7 keer?!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. Mr Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. 13. Kazet Nagorra 14. Death-tears 15. Minke 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. |
Citaat:
|
oke racing dutch, ga je nu weer het topic volspammen met je puberale gejammer? Ik verzoek je vriendelijk hier onmiddelijk mee te stoppen.
vriendelijk dank. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. Mr Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. Martino87 13. Kazet Nagorra 14. Death-tears 15. Minke 16. Darkiekurd 17. 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Spelleiders: 1. 2. *o* |
Wie worden eigenlijk de spelleiders? :p
|
Citaat:
De nieuwe spelleiders mogen beslissen wat ze met mij doen. Het zou zonde zijn, maar mocht ik er uit geknikkerd worden, ben ik gewoon weer van de partij met het tweede spel. :cool: |
Heb je anders geen zin om weer te spelleideren?
|
Citaat:
Met Saw was het eerst hartstikke gaaf en het werd ook ontvangen als één van de meest gave thema's ooit, maar aan het eind van het verhaal, was het bijzonder lastig om er nog iets uit te drukken. Het niveau zakte dan ook iets in. Zoals nu ben ik at the moment nog compleet inspiratieloos voor een thema, dus dan zal eerst iemand anders zich SL-kandidaat moeten stellen en mij PM'en met het thema, dan zou ik er nog even over na kunnen denken wat ik doe. :) Edit: dat was toen ook zo met het "Griekse mythologie" thema. Werd ook heel goed ontvangen. Blijkbaar zit het met mijn schrijfkunsten wel goed. Opeens weet je het: je wordt schrijver!11!!1 |
Ik dacht eigenlijk dat Dark Phoenix en Daboman het nieuwe spel zouden leiden, maar DP heeft zich gewoon bij de deelnemers gezet en Daboman is volgens mij van de aardbodem verdwenen... Misschien is hij in de twilight zone gezogen?
Ik ben iig niet beschikbaar voor spelleiderschap, heb daar veel te weinig tijd voor ivm stage. Als ideetje wil ik wel een maffia-thema opperen, met Lucky Luciano als godfather en de rest als maffiosi van LL's familie. |
Ik heb zat inspiratie en alles :o maar heb t komende we(e)k(en) even te druk om actief deel te namen aan het ww spel dus ik pas deze ronde (<-- En als iedereen die er even geen tijd in kan steken het zo zou doen krijgen we geen gezeik meer zoals het vorige spel)
|
Als iemand een leuk thema heeft, wil ik best proberen spelleider te zijn met iemand anders. :)
|
maffia is een goed idee. Of de koude oorlog :p.
Ik heb het nooit gespeeld dus het lijkt me niet zo handig dat ik spelleider wordt :p. |
Doe maar het thema: natuurkunde. Maar ik wil geen spelleider zijn.
|
Ik zou mee kunnen doen..
|
Als dorpeling of spelleider?
Kijk, ik wil ook best wel spelleider zijn, maar dan wil ik wel minstens een ander persoon erbij die me kan helpen en die ervaring heeft met spelleiden. |
Citaat:
En mensen die nog nooit hebben meegespeeld moeten geen spelleider zijn. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
om te voorkomen dat dit topic volgespamd wordt met deze discussie open ik zo wel een topic op onzin, tenzij jullie in één post kort en bondig kunnen uitleggen waarom wat je voorkeur heeft en niet oneindig op elkaar gaat zitten reageren. mijn voorkeur gaat uit naar een spel zonder verhaal. wat het ook voor de mensen die nu willen sl-en makkelijker maakt. bovendien zou biertank dan wel kunnen sl-en, want om eerlijk te zijn vind ik dat hij dit spel echt niet mee mag doen. waar zijn anders de regels voor? de functies kunnen mij niet zo veel schelen, dat kunnen we ook voor de volgende ronde bewaren en dan kunnen mensen zich specifiek op dat soort spel inschrijven. |
Citaat:
Ik heb het spel wel redelijk vaak gedaan, maar nog nooit geleid. Ik heb het niet zo heel druk nu, maar ik weet niet of ik er wel zo'n zin in heb :o edit: Citaat:
|
Nou missy en Biertank voor spelleider? Met tips en inspiratie van trophus!?!
IK ben het eigenlijk met SterrenMeisje eens, om één van de twee spellen oldskool te spelen! Met voorkeur het eerste spel, zodsat nieuwelingen er makkelijker in komen! Het is makkelijker, loopt beter en is objectiever omdat er geen hints kunnen worden opgemaakt uit de verhalen! Dan is het ook makkelijker voor spelleiders zonder inspiratie. |
Er kunnen sowieso nooit hints worden opgemaakt uit verhalen.
Mgoed, ik vind oldskool best. Al had ik dan liever korte oldskool verhalen gehad, in de Middeleeuwen met burgers en een burgemeester. |
01. sterrenmeisje
02. Dark Phoenix 03. Flowtje 04. x-spekkie-x 05. Eye of Sauron 06. Mr Soija 07. Biertank 52 08. Lisaaah 09. Racing Dutch 10. LL 11. waves 12. Martino87 13. Kazet Nagorra 14. Death-tears 15. Minke 16. Darkiekurd 17. Rubykuby 18. Pixeldansje 19. Femic 20. 21. 22. Pippeloen Ik ken het niet helemaal maar ik kom er wel in. |
Citaat:
maar zolang mensen actief posten en leuk theorien op "tafel" gooien, vind ik een verhaal niet eens nodig. en wat doen we met de functies? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.