![]() |
Geschiedenis: Context grondwet 1917
Hello
Ik heb voor de experts hier een vraag over de grondwetswijzeging van 1917, onder het extra-parlementaire kabinet van Cor van der Linden. Enkele wijzegingen waren het invoeren van het algemeen kiesstelsel en een niet kiesstelsel van evenredige vertegenwoordiging (zoals we het nu ook kennen). Mijn vraag is: Hoe moeten deze grondwet in de historische context worden gezien. Het was gelijktijdig met de eerste wereldoorlog en er zal dus ongetwijfeld veel angst zijn geweest. Maar hoe blijkt dat in deze grondwet of wat voor invloed heeft dat gehad op deze grondwet?? Bij voorbaat dank |
Hoi, een interessante vraagstelling. Toch is er volgens mij niet een direct verband tussen de oorlog en de wijziging van de Grondwet. De thema's die in 1917 definitief geregeld werden (kiesstelsel, gelijkschakeling openbaar en bijzonder onderwijs) waren al decennia lang onderwerp van discussie. De tijd was er rijp voor om hierover in het breed samengestelde kabinet van Cort van der Linden conclusies te trekken. Wil je er veel meer van weten, dan moet je natuurlijk de literatuur induiken - die is er in overvloed!
|
Invoerring van vrouwenkiesrecht had wel een beetje te maken met WOI .. na de oorlog dacht men dat een tweede oorlog minder snel zou komen als vrouwen meebeslisten, omdat men vrouwen van nature vredelievender achtte ... bovendien hadden vrouwen in WO1-landen bewezen wat 'waard' te zijn door de maatschappij te runnen terwijl de mannen aan het front vochten
|
Citaat:
|
nederland was neutraal in WO1??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10. |