![]() |
[SK] pH-waarden
hoi
kan er iemand mij de PH-waarden van deze stoffen geven? -HCL -sinaasappelsap -melk -keukenzout -ammoniak -azijn -ontstopper bedankt :D |
-HCl: geeft opgelost in water zoutzuur met pH < 7
-sinaasappelsap: bevat citroenzuur en heeft dus ook een pH < 7 -melk: is neutraal, dus heeft een pH = 7 -keukenzout: geeft opgelost in water een neutrale oplossing met pH = 7 -ammoniak: geeft opgelost in water ammonia met pH > 7 -azijn: bevat azijnzuur en heeft dus een pH < 7 -ontstopper: bevat natronloog en heeft dus een pH > 7 |
Citaat:
1) pH schrijf je met kleine letter p, grote letter H, dus pH niet PH. 2) gelieve in het vervolg ook aan de tag in je topictitel te denken 3) waterstofchloride schrijf je HCl (dus met een kleine L, vermits het symbool voor chloor/chloride Cl is en niet CL) 4) je verdiept je best eventjes in de theorie, want van sommige stoffen kan je eigenlijk geen pH berekenen (bv. die HCl, daarvoor heb je namelijk nog een concentratie nodig) Die concentratie aan hydroxoniumionen kan je bepalen uit de concentratie van je zuur (of eventueel via de concentratie hydroxideionen maar met rekening te houden met de rekenregel pOH + pH = 14, waar pOH analoog aan pH gedefiniëerd is, maar dan met concentratie aan hydroxideionen). Voor fruitsap ga je ook geen eenduidige waarde krijgen, het beste is daar wat te gokken (je weet normaal al of het boven of onder de 7 ligt, als je aan de smaak denkt). Hetzelfde advies voor melk. Voor de meest frequente stoffen kan je echter waarden van de evenwichtsconstante opzoeken (in je handboek en ik vermoed dat dergelijke wwarden ook wel in je BINAS staan), reactie opstellen en pH berekenen als je een gegeven concentratie hebt. Aan het type stoffen te zien, zal er in je handboek wel een stukje over staan. Stoffen als azijnzuur (verdund geeft dit azijn zoals in de keuken), waterstofchloride, ammoniak zijn best frequente stofjes. |
ILUsion, in Nederland schrijft men het grondtal g van een logaritme zo: glog.
|
Citaat:
Maar hier hebben we net zozeer dubbele notaties voor secanten, cosecanten, sinussen-hyperbolici e.d. Ook dankzij een gedeeltelijk Franse invloed (tg voor tangens, al verkies ik de Engelse tan etc.) Maar daarom ook dat ik het expliciet vermeld, de meeste mensen zien dan wel dat het om een tientallige logaritme gaat en niet om een neperiaanse. Ik veronderstel dan ook dat de meeste mensen zo slim zijn om zoiets te zien, sowieso ga ik mijn schrijfwijze niet aanpassen daaraan (reden: zie hierboven). |
Citaat:
Dat zou dan ook pH <7 kunnen zijn... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat snapte ik... Was ook alleen maar om aan te geven dat die opdracht van haar niet klopt, omdat "ontstopper" op zich geen vastgestelde stof oid is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De hele opgave is bij voorbaat dus al fout en misleidend (tenzij niet de hele opgave overgepakt werd; als er bv. staat 'bij standaardomstandigheden' dan is het weer wel bepaald, vermits dat voor een oplossing gaat om een oplossing van 1M (1 mol / liter) ). Kortom, klagen bij de leerkracht lijkt me aangewezen (al vrees ik dat een docent chemie die dergelijke fouten maakt, gewoon geen chemie kent, vermits pH-metingen toch best basisleerstof zijn die ook in het middelbaar gegeven wordt. Overigens lijkt het me sterk dat een leerkracht chemie geen formule zou geven voor pH-berekeningen tenzij je de hele stof nog niet gezien hebt en als voorbereidende opdracht gewoon een pH-interval moet zoeken waarbinnen de stof ligt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05. |