Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Natuurkunde in het vakkenpakket? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1643651)

Evil-milkshake 11-11-2007 00:10

Natuurkunde in het vakkenpakket?

Hoi allemaal, ik moet binnenkort mijn vakkenpakket samenstellen. Ik ga het N&G-profiel doen. Uiteindelijk wil ik dolgraag eindigen met iets als geneeskunde of een scheikundige studie. Nu heb je voor Geneeskunde natuurkunde1 nodig. Maar ik vind natuurkunde echt heel erg moeilijk en heb er meestal hele lage cijfers voor. Vakken als biologie en scheikunde willen aardig lukken, wiskunde nog ook wel. Wat denken jullie? Moet ik gewoon natuurkunde kiezen en gewoon even door de zure appel heen bijten (met de kans dat ik gewoon een bespottelijk laag eindcijfer krijg) of moet ik het vak NIET kiezen, waarmee ik een studie als geneeskunde wel uitsluit?

Help :'(

Lyne 11-11-2007 00:18

Hoe slecht ben je erin? Als je denkt dat je die andere vakken echt kan halen, dan zou ik het gewoon proberen. Maar ik was zowel matig in na, sk en wi, daarom was het voor mij echt riskant. Heb het uiteindelijk wel gehaald, maar met veel pijn en moeite.

Maar als je een 4 of een 5 kan halen voor natuurkunde en de rest voldoende zou ik het gewoon doen. Tis alleen wel dat je moet loten, dus je moet wel een hoog eindcijfer hebben. Nou ja, dat is gunstiger.

rensd 11-11-2007 00:51

Je zou het ook andersom kunnen bekijken: Bij geneeskunde vereisen ze niet voor niets natuurkunde1 in het vakkenpakket. Als je daar dan slecht in bent, zou je dan geneeskunde ook wel aankunnen denk je?

Anika 11-11-2007 09:53

Ik vond natuurkunde in de bovenbouw eigenlijk een stuk makkelijker dan in de onderbouw, maar dat ligt misschien aan mij.

Je kunt het altijd proberen en er nog een extra vak bijnemen, als het niet lukt kun je natuurkunde dan gewoon laten vallen. Als dat mag van de school tenminste.

Evil-milkshake 11-11-2007 12:49

Citaat:

rensd schreef: (Bericht 26366920)
Je zou het ook andersom kunnen bekijken: Bij geneeskunde vereisen ze niet voor niets natuurkunde1 in het vakkenpakket. Als je daar dan slecht in bent, zou je dan geneeskunde ook wel aankunnen denk je?

Ja, dat kan ja. Maar ik ben best goed in scheikunde en wiskunde en biologie, als ik één vak niet goed kan laat ik me daardoor niet afschrikken.
Aan de andere kant vind ik het wel heel vreemd dat je natuurkunde1 voor zo een studie nodig moet hebben :o

***ailá*** 11-11-2007 13:32

Citaat:

rensd schreef: (Bericht 26366920)

Dat klopt niet helemaal. Ik was ook slecht in natuurkunde en ben nu tweedejaars geneeskunde. Natuurkunde is idd een vereiste voor geneeskunde omdat het deel uitmaakt van je basiskennis. Zonder dat zou ik het ook bespottelijk vinden om gnk te studeren. Het is namelijk natuurlijk zo dat veel processen in het lichaam ook de natuurkundige wetten volgen ;) Dus enige basiskennis is wel vereist. Ik vind het ook te gek voor woorden dat ze er een keuzevak van hebben gemaakt, maarja mijn mening.

Ik weet wel uit mijn eigen ervaring dat echt harde natuurkunde niet terugkomt bij geneeskunde. Dit geldt ook enigzins voor wiskunde. Hoewel je wel statistiek moet begrijpen om wetenschappelijke artikelen te kunnen lezen.

Het is echt toegespitst op het menselijk lichaam. Het enige vak waar je echt gwn goed in moet zijn op de middelbare school is biologie. Ben je dat niet, dan kan je het vergeten. Verder ook scheikunde, hoewel veel minder dan biologie. Dus als ik jou was zou ik er gwn voor gaan. Bovendien is het niet slecht om die natuurkunde te doen toch? Als het echt neit gaat kun je altijd laten vallen. Zorg dus voor voldoende uren zodat je het mogelijk kan laten vallen --> kies een extra vak waar je goed in bent/wat je leuk vindt.

Evil-milkshake 11-11-2007 15:42

Citaat:

Het is echt toegespitst op het menselijk lichaam. Het enige vak waar je echt gwn goed in moet zijn op de middelbare school is biologie. Ben je dat niet, dan kan je het vergeten. Verder ook scheikunde, hoewel veel minder dan biologie. Dus als ik jou was zou ik er gwn voor gaan. Bovendien is het niet slecht om die natuurkunde te doen toch? Als het echt neit gaat kun je altijd laten vallen. Zorg dus voor voldoende uren zodat je het mogelijk kan laten vallen --> kies een extra vak waar je goed in bent/wat je leuk vindt.
Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad dat ik natuurkunde1 er gewoon bij neem. Who cares als het slecht uitpakt (behalve ik natuurlijk, de sarcasme alleen al :rolleyes: ) maar dan weet ik wel dat ik het geprobeerd heb....

dutch gamer 11-11-2007 17:27

Is er nog wel een natuurkunde 1 nu de 2e fase vernieuwd is? Overigens is bovenbouw natuurkunde al iets wiskundiger dan onderbouw natuurkunde, dus als je goed bent in wiskunde moet natuurkunde ook wel meevallen.

Evil-milkshake 12-11-2007 01:22

Citaat:

dutch gamer schreef: (Bericht 26370423)
Is er nog wel een natuurkunde 1 nu de 2e fase vernieuwd is? Overigens is bovenbouw natuurkunde al iets wiskundiger dan onderbouw natuurkunde, dus als je goed bent in wiskunde moet natuurkunde ook wel meevallen.

Er is wel natuurkunde1 gebleven, maar tegenwoordig mag een N&G-leerling natuurkunde1 vervangen door aardrijksunde of WiskundeD. Een soort van zusje van wiskundeB denk ik :|.

Lethe 12-11-2007 10:58

Als jij graag geneeskunde wilt gaan studeren, zou ik absoluut voor N&G gaan als ik jou was. Misschien wordt het zwaar, maar als je goed je best doet en desnoods bijles in natuurkunde neemt moet het lukken ;)

sdekivit 16-11-2007 22:18

Citaat:

***ailá*** schreef: (Bericht 26368679)
Ik weet wel uit mijn eigen ervaring dat echt harde natuurkunde niet terugkomt bij geneeskunde. Dit geldt ook enigzins voor wiskunde. Hoewel je wel statistiek moet begrijpen om wetenschappelijke artikelen te kunnen lezen.

Het is echt toegespitst op het menselijk lichaam. Het enige vak waar je echt gwn goed in moet zijn op de middelbare school is biologie. Ben je dat niet, dan kan je het vergeten. Verder ook scheikunde, hoewel veel minder dan biologie

ook goed zijn in biologie dat is niet eens een vereiste, want het meeste wordt toch eerst herhaald (ja alleen ineens veel termen bij anatomie enzo). Daarbij krijg je bij geneeskunde geen zwamvakken als ecologie en plantkunde.

Evil-milkshake 17-11-2007 09:16

Gelukkig kan men aangenomen worden met natuurkunde1 :o Want 1,2 zou ik echt niet kunnen uithouden :|

***ailá*** 17-11-2007 22:12

Citaat:

sdekivit schreef: (Bericht 26411814)
ook goed zijn in biologie dat is niet eens een vereiste, want het meeste wordt toch eerst herhaald (ja alleen ineens veel termen bij anatomie enzo). Daarbij krijg je bij geneeskunde geen zwamvakken als ecologie en plantkunde.

ja, het wordt wel herhaald. Maar dat was bij mij alleen in het 1e jaar (en dan ook niet het hele jaar) Nu krijg ik gwn alleen maar nieuwe dingen en als je niet snel bent in dat oppikken, dan krijg je een probleem.

Bijvoorbeeld, toen ik op de middelbare zat was er een meisje in mn klas die dus ook bio 1,2 had. Vond ze best een leuk vak. Maar ze was er niet goed in. Moest hard werken voor een 6 en het duurde echt een hele tijd voor ze nou begreep hoe het allemaal ging op DNA niveau (transcriptie, translatie etc.)

Nou, als je dat hebt bij geneeskunde dan zijn ze al 3 onderwerpen verder voor jij het 1e door hebt. Lijkt me niet handig. Enige handigheid in biologie is wel vereist hoor ;)
Studeer jij ook geneeskunde?

sdekivit 18-11-2007 19:36

ik ben afgelopen jaar geslaagd voor de bachelor biomedische wetenschappen en doe nu de master drug innovation in utrecht.

Kazet Nagorra 19-11-2007 14:34

Gewoon wel natuurkunde doen en wat harder werken.

T_ID 19-11-2007 15:06

Ach, gewoon erbij nemen. Kijk, hadden we het nu over een echte uitdaging, zoals een taal, dan kon je nog twijfelen, maar exacte vakken als natuurkunde zijn uiteraard een pretvak dat je zonder inspanning erbij kunt doen.

Kazet Nagorra 19-11-2007 15:22

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26428771)
Ach, gewoon erbij nemen. Kijk, hadden we het nu over een echte uitdaging, zoals een taal, dan kon je nog twijfelen, maar exacte vakken als natuurkunde zijn uiteraard een pretvak dat je zonder inspanning erbij kunt doen.

Juist...

T_ID 19-11-2007 15:31

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26428866)
Juist...

Hap. Hier kon je ook de klok op gelijk zetten. :p

Evil-milkshake 19-11-2007 17:24

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26428922)

Ik had echt zo een hele lap tekst verwacht van KN over hoeveel moeilijker exacte vakken wel niet zouden zijn :D

Ontopic:

Ik neem natuurkunde er gewoon bij en een beetje bijles :o

Kazet Nagorra 20-11-2007 21:55

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 26428922)

Flauw hoor. :p

Krummeltje 20-11-2007 22:46

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26441067)
Flauw hoor. :p

Oeh, het heeft humor :eek:

***ailá*** 21-11-2007 22:09

Citaat:

Evil-milkshake schreef: (Bericht 26430158)
Ik had echt zo een hele lap tekst verwacht van KN over hoeveel moeilijker exacte vakken wel niet zouden zijn :D

Ontopic:

Ik neem natuurkunde er gewoon bij en een beetje bijles :o

Vind ik een goeie keuze (y)
Misschien heb je die bijles niet eens nodig

Evil-milkshake 22-11-2007 00:07

Citaat:

***ailá*** schreef: (Bericht 26448357)
Vind ik een goeie keuze (y)
Misschien heb je die bijles niet eens nodig

Naja, ik denk het wel :bloos: Heb vaak gespijbeld bij natuurkunde en snap gewoon 70% niet. Evenredigheidsconstanten veerconstanten etc.

***ailá*** 22-11-2007 02:04

niet meer spijbelen ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.