Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   ongewoon instrument-gebruik (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=164524)

jnieuwelaar 21-07-2002 15:53

ongewoon instrument-gebruik

Hebben jullie wel eens gezien dat een band een instrument niet gebruikt zoals het eigenlijk hoort, maar wat wel een heel gaaf effect gaf.

Bij Godspeed you Black Emperor in de effenaar streken ze op een gegeven moment met strijkstokken over de bekkens heen. Dat gaf echt een angstig sfeertje, goed gevonden.

Vorige week op dynamo begon de gitarist van Peter Pan Speedrock tegen zijn gitaar te schreeuwen. Hij hield hem op een paar centimeters van zijn mond en dat gaf een microfooneffect met heel rumoerige zang. Ook goed verzonnen.

Jullie?

IEMOW-KOR 21-07-2002 16:11

Volgens mij gebruikt Sigur Ros hun gitaar als viool. dus met strijkstok

DaKonium 21-07-2002 16:21

Citaat:

jnieuwelaar schreef:
Godspeed you Black Emperor[/quote}

GyBE!!! HEERSCHENDEHEERSCH!

Vorige week op dynamo begon de gitarist van Peter Pan Speedrock tegen zijn gitaar te schreeuwen. Hij hield hem op een paar centimeters van zijn mond en dat gaf een microfooneffect met heel rumoerige zang. Ook goed verzonnen.

Jullie?
ja, pps was mooi op dynamo, ik had bijna z'n 2e drumstokje gevangen maar hij gooide net een paar biertjes te laat zeg maar :)

jnieuwelaar 21-07-2002 17:05

Citaat:

a new noise schreef:

die drummer van peter pan slaat HARD

Dat weet ik niet, niet op gelet, ze speelden sowieso hard.

Ufke 21-07-2002 17:20

Citaat:

jnieuwelaar schreef:
Dat weet ik niet, niet op gelet, ze speelden sowieso hard.
spelen altijd hard, oordopjes aangeraden :)

funest 21-07-2002 17:34

die zanger van tool zong toch ook door gitaarelementen heen op ozzfest...of zag ik da nou fout

Ufke 21-07-2002 17:38

Citaat:

a new noise schreef:
oordopjes absoluut de gexte
juist :)

ehm... op pinkpop zat er een met een strijkstrok over een contrabas te raggen...

zijn strijkstokken in ofzo?

[edit]was bij radiohead op pinkpop[/edit]

mcsun 21-07-2002 18:02

Citaat:

IEMOW-KOR schreef:
Volgens mij is Jimmy Page daarmee begonnen in 1969.

Nick McCabe van the Verve gebruikt af en toe de elementen-switch van z'n gitaar als muzikaal effect.
En valt het happen op selderij-stengels door de Super Furry Animals onder ongewoon instrument-gebruik?

Mikey Thriller 21-07-2002 21:40

Citaat:

a new noise schreef:

oordopjes absoluut de gexte

oordopjes zijn voor mietjes

Ufke 21-07-2002 21:41

Citaat:

Osiris schreef:
dan maar een mietje, ik heb geen zin om een gehoorbeschadiging op te lopen....
zo, kga slapen

McMotion 21-07-2002 22:12

Citaat:

birthmark schreef:
ik gloof dat dees van infaustus is:

dat slaat als een lul op een drumstel

:D:D

ik geloof dattie niet van infaustus is :) ik geloof dattie landelijk bekend is

hallo? 21-07-2002 22:23

Citaat:

jnieuwelaar schreef:
[B

Jullie? [/B]
Was dat niet Hermano :confused:
en zo niet.. de gitarist van Hermano deed hetzelfde :)

ganralph 21-07-2002 22:25

Citaat:

IEMOW-KOR schreef:
Citaat:

mcsun schreef:

Volgens mij is Jimmy Page daarmee begonnen in 1969.

idd; jimmy page hield ook zn gitaar voor de monitor-speaker om dmv rondzingen muziek te maken

en john bonham sloeg net zo hard met zn handen op zn drumstel als met zn stokjes (tot bloedens toe)

conclusie: LED ZEPPELIN HEERSCHT :D (y) :D

sukKelgirl12 21-07-2002 22:39

Kweenie of je dit echt tot ongewoon intrumentgebruik kunt rekenen, maar de zanger van Dimension Seven schreeuwt nog wel eens door een megafoon waar hij dan de microfoon weer voor houdt, geeft ook een erg gaaf effect (y)

Six4Eight 21-07-2002 22:44

Citaat:

Osiris schreef:

Of voor mensen met gezond verstand

mcsun 22-07-2002 09:31

Citaat:

ganralph schreef:
idd; jimmy page hield ook zn gitaar voor de monitor-speaker om dmv rondzingen muziek te maken
okee, maar dát konden de Beatles, de Kinks en de Stones al een paar jaartjes eerder.

Neemt niet weg dat

Citaat:

LED ZEPPELIN HEERSCHT :D (y) :D

jnieuwelaar 22-07-2002 11:44

Citaat:

snoop schreef:

Was dat niet Hermano :confused:
en zo niet.. de gitarist van Hermano deed hetzelfde :)

Zal hermano wel geweest zijn. Was allebei zuipmuziek.

jnieuwelaar 22-07-2002 11:44

Citaat:

Six4Eight schreef:

Of voor mensen met gezond verstand

(y) Mijn oren zijn al beschadigd, ik ga komende donderdag oordopjes laten maken.

Infaustus 22-07-2002 15:30

Citaat:

birthmark schreef:
ik gloof dat dees van infaustus is:

dat slaat als een lul op een drumstel

:D:D

nope, niet van mij:

ontopic:

nile gebruikt schedels van mensen als drumgerei
en uitgeholde beenderen als fluiten ..allemaal oude instrumenten zeg maar

maria 22-07-2002 16:36

jimmi hendrix speelde met zn tanden...toch?

jnieuwelaar 22-07-2002 16:47

Citaat:

Infaustus schreef:

nope, niet van mij:

ontopic:

nile gebruikt schedels van mensen als drumgerei
en uitgeholde beenderen als fluiten ..allemaal oude instrumenten zeg maar

Ga ik binnenkort bekijken.

Joostje 22-07-2002 21:08

Metal Machine Music

Ce-El-Wan 22-07-2002 21:29

Citaat:

jnieuwelaar schreef:

Ga ik binnenkort bekijken.

niet live dus, dan komt het allemaal uit een doosje :p

mcsun 22-07-2002 23:20

Citaat:

maria schreef:
jimmi hendrix speelde met zn tanden...toch?
true, en ook met de gitaar op z'n rug. hij stak 'm tevens in de fik maar heet dat nog instrument-gebruik?

bedenk me opeens dat Kurt Cobain het muzikaal vond om met de versterker vol open de snaren met zijn blote handen uit z'n gitaar te trekken...

Ufke 22-07-2002 23:26

Citaat:

mcsun schreef:
bedenk me opeens dat Kurt Cobain het muzikaal vond om met de versterker vol open de snaren met zijn blote handen uit z'n gitaar te trekken...
die had toch ook de hobby om tijdens een solo z'n gitaar te gaan ontstemmen?

MCH 23-07-2002 00:04

Citaat:

jnieuwelaar schreef:

(y) Mijn oren zijn al beschadigd, ik ga komende donderdag oordopjes laten maken.

Hoeveel gaat je dat kosten en heb je ook een naam van dat bedrijf of een site? Ik wil dat nl. ook graag aleen het is nogal prijzig wat me overigens niet veel uitmaakt.

jnieuwelaar 23-07-2002 06:14

Citaat:

Morgan C. Hoax schreef:

Hoeveel gaat je dat kosten en heb je ook een naam van dat bedrijf of een site? Ik wil dat nl. ook graag aleen het is nogal prijzig wat me overigens niet veel uitmaakt.

ik post het dan wel effe. Hoorde van Six4eight dat hele goeie 400 gulden kosten, maar dan neem ik maar iets mindere.

maria 23-07-2002 10:08

Citaat:

Ufke schreef:

die had toch ook de hobby om tijdens een solo z'n gitaar te gaan ontstemmen?

of chris die zn bas in de lucht gooit en hem opvangt met zn hoofd...

Ufke 23-07-2002 13:52

Citaat:

jnieuwelaar schreef:
ik post het dan wel effe. Hoorde van Six4eight dat hele goeie 400 gulden kosten, maar dan neem ik maar iets mindere.
bij de hema heb je een setje oordopjes voor €3,95

MCH 23-07-2002 14:14

Citaat:

Ufke schreef:

Die beschermen je maar tot een bepaald aantal DB. Trouwens als je hard skankt raken die dopjes bezweet en werken ze niet meer goed vind ik. Vliegen ze half uit je oor e.d.

jnieuwelaar 23-07-2002 15:58

Citaat:

Ufke schreef:

Ja, maar dan klinkt het alsof de band in een andere zaal staat te spelen en is het geluid extreem zacht. Deze oordoppen filteren de hoge en lage schadelijke tonen uit het geluid en dempen een beetje. Dus je kunt nog gewoon met je vrienden buurten.

Ufke 23-07-2002 16:01

als ik oordopjes in heb hoor ik de muziek nog gewoon goed maar dan heb ik niet dat het na een concert nog piept in m'n oren en ik kan ook gewoon buurten met vrienden...

HEMA DE GEXTE

Tiga 31-07-2002 23:28

ik heb ook gewoon goedkope oordoppies hoor
van was zijn die, dus die kan je precies naar je oor vormen...en ze zijn een beetje roze dus je ziet ze niet, en ze steken niet zo uit als die rare gele schuim doppen.
het dempt het geluid wat, het is niet dat ik het dan slechter hoor, alleen als ze gewoon heel hard spelen hoor ik het als normaal hard.

maria 01-08-2002 01:01

ik meende me ook te herinneren dat ik een keer op tv iemand op een hele aparte manier 2 gitaren tegelijk aan het bespelen was...die gitaren lagen zeg maar op een tafel en hij deed iets raars en dr kwam nog geluid uit ook, t zag er op zich wel cool uit

Master of Puppets 01-08-2002 01:26

die gast van Dead Soul Tribe bespeelde zun gitaar ook met een strijkstok ja.. en bij Tool op Ozzfest leek et alsof de microfoon op de 1 of andere manier was aangesloten op de gitaar.

MCH 01-08-2002 01:30

Citaat:

Tiga schreef:
ik heb ook gewoon goedkope oordoppies hoor
van was zijn die, dus die kan je precies naar je oor vormen...en ze zijn een beetje roze dus je ziet ze niet, en ze steken niet zo uit als die rare gele schuim doppen.
het dempt het geluid wat, het is niet dat ik het dan slechter hoor, alleen als ze gewoon heel hard spelen hoor ik het als normaal hard.

Waar heb je die dingen gehaald?

maria 01-08-2002 01:35

Citaat:

masterofpuppetz schreef:
die gast van Dead Soul Tribe bespeelde zun gitaar ook met een strijkstok ja.. en bij Tool op Ozzfest leek et alsof de microfoon op de 1 of andere manier was aangesloten op de gitaar.
volgens mij was het niet met strijkstok...ik zal noges navragen

funest 01-08-2002 11:25

Citaat:

masterofpuppetz schreef:
volgens mij zong maynard door elementen van gitaar...alleen dan werd da versterkt door da ehm kegelvormige ding dat ie ervoor hield...

Tony 01-08-2002 21:33

Citaat:

jnieuwelaar schreef:
.

dat deed de zanger van chung ook. een duitse band in het voorprogramma van ikara colt tijdje trug

konflict 01-08-2002 21:40

hm.. kheb zelf ooit 'ns met een broodmes tegen de snaren van m'n electrische gitaar getikt, reverbpedaaltje aangesloten en dat gesampled. en verder heb ik nog ooit 't openmaken van een blikje cola gesampled... en m'n synthesizer aangesloten op de gitaarversterker maar dat was niet zo'n groot succes.

japie 03-08-2002 13:15

[QUOTE]Ufke schreef:

juist :)

ehm... op pinkpop zat er een met een strijkstrok over een contrabas te raggen...

zijn strijkstokken in ofzo?

Da's niet zo gek hoor, dat er op een contrabas getreken wordt. Kot zelfs vaak voor, dus dat is eigenlijk heel normaal.

independancy wanted 03-08-2002 13:21

Frank Zappa is wat dit betreft toch wel de muziekkunstenaar bij uitstek dacht ik zo. Om een voorbeeldje te noemen: bij mijn weten is hij de enige die tijdens een van zijn optredens 'de fiets' bespeelde. :)

86dagreed 03-08-2002 14:57

Iemand schreef hier over dimension 7, megafoon.

Dat doen wel zo veel bands:

One Minute Silence
Muse
etc.

eehm, Cubanate, die industrial band, had een magentron en wastrommel in het drumstel zitten. Dat was toch wel heel apart.

Die Dj van HED (PE), die gebruikt zijn draaitafel ook nite geheel normaal vind ik, zal die man niet zo snel een lp uitlenen...

Die bassist van Korn heeft ook een aparte manier van bassen trouwens.

funest 03-08-2002 16:34

Citaat:

hoezo?

-Archangel- 03-08-2002 17:13

Citaat:

86dagreed schreef:

Hij slapt gewoon....

funest 04-08-2002 00:15

jah, niks speciaals aan

acid-star 04-08-2002 19:10

De zanger van Sigur Ros gebruikt een strijkstok bij zijn gitaar, en SOnic youth slaat nog wel eens met drumstokjes op hun gitaren... Geeft erg fijn geluid. Iets minder leuk voor je gitaar alleen *aai*

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.