Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   informatica saxion of avans? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1645734)

fib 17-11-2007 13:08

informatica saxion of avans?

Mijn broertje zit nu in 5 havo. Na de havo wil hij informatica studeren. Hij woont in de uithoek van Nederland, dus hij moet op kamers. Mijn broertje is een beetje een nerd. Hij is heel sociaal, maar nog niet bezig met meisjes. Mijn broertje is niet autistisch, maar hij houdt wel van duidelijkheid en structuur apraken nakomen etc

Hij moet kiezen tussen:

- Saxion Enschede
matige school --
wonen op de campus ++

- Avans, Den Bosch
prima opleiding ++
wonen in Den Bosch --

De opleiding informatica kun je op veel hoge scholen volgen. Veel inf-studenten wonen nog thuis (want de reisafstand is kort) Vooral de studenten van Avans wonen nog thuis. Op de campus in Enschede gaat hij het ongetwijfdel erg naar zijn zin hebben. Daar is het "nerd gehalte' hoog. Maar de hoge school Saxion is weer heel matig... .

Lastige keuze... wat is het beste? Enschede of Den Bosch

dutch gamer 17-11-2007 16:27

Ik heb zelf nooit in Den Bosch gewoond, maar heb ook nooit gehoord dat het zo'n ontzettend saaie stad zou zijn hoor? Bovendien ben je vanuit Den Bosch zo in Eindhoven/Breda/Utrecht mocht het echt zo verschrikkelijk zijn.

En verder is het wel afhankelijk van waar je broerjte nu woont denk ik. Is die uithoek Friesland/Groningen dan zou ik waarschijnlijk voor Enschede gaan, maar is het bijvoorbeeld Zeeland of Limburg dan is Den Bosch natuurlijk de enige echt reisbare van deze twee.

Pater Noster 17-11-2007 19:55

Het ligt er natuurlijk aan wat je er zelf van maakt. Als jij een gemotiveerde student bent kan je makkelijk je diploma halen en zal ook de Saxion een prima hogeschool zijn. Bij studies zoals Informatica is het toch grotendeels dingen jezelf aanleren en heb je daar je school niet echt voor nodig. School is tegenwoordig meer een coach/opdrachtgever die jou op een project zet en waar je aan kan reflecteren. Ouderwets les geven gebeurt vrij weinig.

steven16v 21-11-2007 09:49

Hoezo vind jij het Saxion een slechte school?

Bijvoorbeeld de opleiding Small Business & Retail Management heeft vorig jaar een oorkonde gekregen van de beste opleiding van het land van alle Saxion scholen.

Of vind jij de school Saxion in het algemeen een slechte school?

domus 22-11-2007 23:27

Saxion is niet echt een hele slechte school. Er zijn zat scholen die slechter scoren. Persoonlijk vind ik sommige dingen daar wat onhandig geregeld, maar verder kan ik zo zeggen dat Saxion o.a. de HAN op veel gebieden voorbij streeft. Over de sfeer kan ik ook zeggen dat het best gemoedelijk daar is.

Maar om je vraag te beantwoorden. In Enschede is het redelijk makkelijk een kamer te vinden, er staan altijd wel wat kames op acasa.nl (aanbieder van de kamers op de campus). Je broertje zal er wel rekening mee moeten houden dat hij wel zal moeten hospiteren daar.

Hoe het in Den Bosch is weet ik niet, maar ik moet zeggen dat ik het nogal stereotyp vind wat je over Enschede neerzet. :p

Iduna 23-11-2007 09:52

Het beste is te kiezen voor iets waar je je (hij zich) goed bij voelt.

Moonspell 23-11-2007 20:28

Mocht hij kiezen voor ICT Beheer op Saxion te Enschede, zou ik hem dit afraden.
(Doe deze studie zelf).

Als hij al eerder programmeer ervaring heeft (of deze zelf heeft opgedaan) zou ik hem juist naar een TI opleiding sturen op het saxion. Daarbij wordt er kennis gevraagd van Java / C++, XML etc. dus erg variabel.

Misschien kan ik hem adviseren naar een TI opleiding te gaan op de Hogeschool Arnhem, zelf heb ik het idee dat het level daar hoger zal liggen en er meer kennis opgedaan kan worden.

Mocht je vragen hebben moet je maar PM :)

Perfectly Still 26-11-2007 18:25

Ik doe Social Work aan Avans in Den Bosch. Avans is een leuke school met leuke mensen, maar het is af en toe nogal een rommeltje. De roosters zijn elke week anders, dus de ene week heb je elke ochtend vrij en zit je tot half 5 op school en de andere week heb je 2 dagen vrij en hele dagen les. Ook is er af en toe onduidelijkheid over de stof of hoe dingen nou werken. Als je er eenmaal aan gewend bent valt het wel mee:p

Verder is Den Bosch wel redelijk om te wonen. Het is maar net wat je er van maakt. Een kamer is niet moeilijk te vinden in ieder geval.

fib 27-11-2007 14:24

Citaat:

Perfectly Still schreef: (Bericht 26479628)
Ik doe Social Work aan Avans in Den Bosch. Avans is een leuke school met leuke mensen, maar het is af en toe nogal een rommeltje. De roosters zijn elke week anders, dus de ene week heb je elke ochtend vrij en zit je tot half 5 op school en de andere week heb je 2 dagen vrij en hele dagen les. Ook is er af en toe onduidelijkheid over de stof of hoe dingen nou werken. Als je er eenmaal aan gewend bent valt het wel mee:p

Verder is Den Bosch wel redelijk om te wonen. Het is maar net wat je er van maakt. Een kamer is niet moeilijk te vinden in ieder geval.

ik vind avans juist helemaal geen rommeltje.... nooit problemen gehad...

Perfectly Still 27-11-2007 16:51

Citaat:

fib schreef: (Bericht 26484504)
ik vind avans juist helemaal geen rommeltje.... nooit problemen gehad...

Misschien dat dat verschilt per opleiding, maar het is bij ons de eerste periode af en toe echt onoverzichtelijk geweest. Wij hadden leraren die zelf de stof en manier van werken niet snapte.

steven16v 28-11-2007 09:27

Citaat:

Wij hadden leraren die zelf de stof en manier van werken niet snapte
Dat heb ik al zo vaak meegemaakt. Dat hoort volgens mij al bijna bij een opleiding.

coopergirl 29-11-2007 21:00

Citaat:

fib schreef: (Bericht 26414223)
Mijn broertje zit nu in 5 havo. Na de havo wil hij informatica studeren. Hij woont in de uithoek van Nederland, dus hij moet op kamers. Mijn broertje is een beetje een nerd. Hij is heel sociaal, maar nog niet bezig met meisjes. Mijn broertje is niet autistisch, maar hij houdt wel van duidelijkheid en structuur apraken nakomen etc

Hij moet kiezen tussen:

- Saxion Enschede
matige school --
wonen op de campus ++

- Avans, Den Bosch
prima opleiding ++
wonen in Den Bosch --

De opleiding informatica kun je op veel hoge scholen volgen. Veel inf-studenten wonen nog thuis (want de reisafstand is kort) Vooral de studenten van Avans wonen nog thuis. Op de campus in Enschede gaat hij het ongetwijfdel erg naar zijn zin hebben. Daar is het "nerd gehalte' hoog. Maar de hoge school Saxion is weer heel matig... .

Lastige keuze... wat is het beste? Enschede of Den Bosch

Vind je Saxion als school matig? Of op gebied van ict? Persoonlijk vind ik dat de communicatie wel eens te wensen overlaat, maar dat hoor ik ook van vrienden die op een andere hogeschool zitten..

fib 01-02-2008 09:01

:(
Citaat:

coopergirl schreef: (Bericht 26504622)
Vind je Saxion als school matig? Of op gebied van ict? Persoonlijk vind ik dat de communicatie wel eens te wensen overlaat, maar dat hoor ik ook van vrienden die op een andere hogeschool zitten..

Ik heb ervaring met beiden scholen. Over Saxion ben ik niet positief. Saxion zelf was (n) en mijn HEAO studie was ook (n). Hoe het bij Informatica heb ik zelf niet ervaren maar de cijfers uit verschillende onderzoeken geven aan dat Saxion geen toppertjes is.

http://studiekeuze123.nl/web/site/de..._nl&m=t&a=r_ba

Miracle 01-02-2008 20:08

Citaat:

fib schreef: (Bericht 26946525)
:(

Ik heb ervaring met beiden scholen. Over Saxion ben ik niet positief. Saxion zelf was (n) en mijn HEAO studie was ook (n). Hoe het bij Informatica heb ik zelf niet ervaren maar de cijfers uit verschillende onderzoeken geven aan dat Saxion geen toppertjes is.

http://studiekeuze123.nl/web/site/de..._nl&m=t&a=r_ba

Het topic is al een beetje oud hé. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.