Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Feestdagen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sinterklaas is een hardere baas dan de Kerstman! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1646073)

EvilConduct 18-11-2007 19:18

Sinterklaas is een hardere baas dan de Kerstman!

Bij ons thuis hebben we altijd Sinterklaas gevierd. Ook dit jaar trekken we lootjes en gaan we naar oma toe om daar met de hele familie deze stoere feestdag vieren.

Aan kerst deden we niet echt. Ik heb het, misschien wel daardoor, altijd een suf feest gevonden met te christelijke (en gejatte!) gebruiken. Natuurlijk is de Sint ook een heilige en kan de afkomst van hem ook naar andere culturen worden terug gebracht, maar we vieren iig niet de geboorte van die waanzinnige.

Het is te debiel voor woorden dat er (zoals iemand in een ander topic al zei) in augustus al Sinterklaas dingen te vinden zijn, maar bij kerst stoort het me nog meer. Ik zie niet wat er zo gezellig is aan een soort van Coca-Cola viering met een dikzak die eerst Sinterklaas was.

Helemaal jammer vind ik het dat die viering Sinterklaas steeds verder lijkt te verdrijven.

Dat wou ik even kwijt.

Wat jullie?

QP 18-11-2007 19:45

wat bedoel je met hardere? :bloos:

EvilConduct 18-11-2007 19:46

Zie Jiskefet. :eek:

Andijvie 18-11-2007 20:36

Ik vind Sinterklaas heel erg leuk, omdat het zo anders is als andere dingen. Schoenzetten, zwarte pieten, pepernoten. Heel erg leuk. Maar ik vier sinds een paar jaar ook Kerstmis en dat is ook gewoon heel leuk, geen coca-cola feestdag en geen kerstman, maar gewoon leuk met de familie eten, cadeautjes uitpakken en spelletjes spelen.

drukknoopje 18-11-2007 21:42

Ik ben het met de TS eens dat het jammer is dat de kerst zo ongeveer al begint voordat Sinterklaas is aangekomen. Het is een typisch Nederlands feest wat zo wel een beetje in de verdrukking komt. Verder vieren wij geen kerst met cadeautjes, maar dat moet iedereen zelf weten. Als ze sinterklaas maar met rust laten!

marrel 19-11-2007 10:12

Sinterklaas is voor mij toch een beetje het feest voor kleinere kinderen, het mist een beetje magie voor mij nu ik ouder ben. Kerst vind ik veel sfeervoller en daarom hebben wij de kerstman ook maar ingeschakelt. En ach wat is er mis met een christelijk feest wat op te fleuren met een kerstboom, het is tenslotte feest en dat mag best met wat tierelantijnen.

Orpheo 19-11-2007 13:09

Citaat:

marrel schreef: (Bericht 26426633)
Sinterklaas is voor mij toch een beetje het feest voor kleinere kinderen, het mist een beetje magie voor mij nu ik ouder ben. Kerst vind ik veel sfeervoller en daarom hebben wij de kerstman ook maar ingeschakelt. En ach wat is er mis met een christelijk feest wat op te fleuren met een kerstboom, het is tenslotte feest en dat mag best met wat tierelantijnen.

ben 't helemaal met je eens. S-Klaas is vooral leuk vanwege de surprises enzo. verder vind ik 't niks. Kerst (minus de kerstman) vind ik veel fijner; lekker koken voor familie, met mn vriendin op de bank hangen en foute filmpjes kijken....

Stokslobberaar 19-11-2007 16:26

Je hebt heel veel gelijk EvilConduct, sinterklaas zou met een blinddoek om en op 1 been de kerstman met zijn pinkje nog omleggen. Maar wat de festiviteiten betreft... ik zie sinterklaas of kerstmis al lang niet meer als uiting van een gemeenschappelijke identiteit zoals dat vroeger het geval was, dus het maakt me vrij weinig uit welk feest nou leuker is. Een excuus voor een dag vrij en een feestje, je hoort mij niet klagen.

de abt van sion 19-11-2007 19:54

Citaat:

marrel schreef: (Bericht 26426633)

Maar weet je ook wat het Kerstfeest betekent?

duivelaartje 19-11-2007 20:32

Citaat:

de abt van sion schreef: (Bericht 26431654)

Dat weet iedereen wel neem ik aan. En de geboorte van Jezus is ook maar daar in December geplant en niet eens de echte geboorte-datum. Herdenkingsdag dus.

Maar ik vind het kerstfeest met de Kerstman echt onzin. Kerst is de geboorte van Christus en niet een of andere jollige dikkerd op een slee. Nou is het zeker ook een gezellige periode, met lekker eten en een mooie kerstboom, maar die kerstman voegt er bij mij niets aan toe.

Sinterklaas is wat dat betreft veel echter. Het is echt een Nederlands feest met een wat diepere betekenis dan de kerstman (die sowieso maar is verzonnen en een combinatie is tussen onze Sint en nog wat mannetjes die cadeautjes geven in de december-tijd). Maar qua gezelligheid staat Kerst natuurlijk bovenaan. :)

EvilConduct 20-11-2007 14:33

Leuke uitleg, maar dan nu de oorspronkelijke betekenis en niet de gekerstende versie aub.

Andijvie 20-11-2007 16:02

Citaat:

EvilConduct schreef: (Bericht 26436850)
Leuke uitleg, maar dan nu de oorspronkelijke betekenis en niet de gekerstende versie aub.

Wij vieren het als de geboorte van Jezus, misschien betekent het officieel wel iets anders, maar dat vieren we er niet meer mee.
(Niet dat ik de geboorte van Jezus echt vier, ik vier gewoon dat er lekker eten is en dat er cadeautjes zijn.)

duivelaartje 20-11-2007 16:39

Citaat:

EvilConduct schreef: (Bericht 26436850)

Kerst wordt over het algemeen gevierd als de geboorte van Jezus. Er is geen andere echte betekenis aan kerst geloof ik. :confused: Die kerstman is er gewoon bij verzonnen. Niet dat ik echt de geboorte van Jezus vier, meer net zoals Andijvie gezelligheid, maar ik zou niet weten welke andere betekenis er is.

(Ja, of je moet bedoelen dat men viert dat de dagen weer langer worden ofzo.)

Breg 20-11-2007 16:54

Ik zit nu in Schotland, en mis Sinterklaas wel een beetje; de sfeer, traditie en ook het snoep. Hoewel ik in Nederland hooguit 1 chocoladeletter at en misschien 1 zak kruidnootjes in de aanloop naar Sinterklaas, mis ik het wel een beetje nu ik het helemaal niet heb, het hoort gewoon bij de tijd van het jaar net als warme chocolademelk of stoofperen dat doen.

Hier draait alles om kerst, de kerstspullen liggen al maanden in de winkel, en hoewel ik in Nederland nooit veel om Kerst gaf, bevalt de vroege kerstsfeer me nu wel, bij gebrek aan beter zeg maar. Sowieso is het wel grappig om te zien hoe belangrijk Kerst voor sommigen is; mijn huisgenootje gaat een typisch Brits kerstmaal koken en zit daar nu al over in de stress omdat het 'al' over 3 weken plaats vindt...

EvilConduct 20-11-2007 18:47

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 26438007)
Kerst wordt over het algemeen gevierd als de geboorte van Jezus. Er is geen andere echte betekenis aan kerst geloof ik. :confused: Die kerstman is er gewoon bij verzonnen. Niet dat ik echt de geboorte van Jezus vier, meer net zoals Andijvie gezelligheid, maar ik zou niet weten welke andere betekenis er is.

(Ja, of je moet bedoelen dat men viert dat de dagen weer langer worden ofzo.)

Goed zo: het Joelfeest.

Andijvie 20-11-2007 18:49

Oh ja, dat vier ik natuurlijk, ik zou het haast vergeten.
(Nee dus, ik vier geen joelfeest, ik vier braaf dat er een kerstboom staat, dat het koud en donker is en dat we gezellig bij elkaar zijn om spelletjes te doen.)

duivelaartje 20-11-2007 19:32

Citaat:

EvilConduct schreef: (Bericht 26439127)
Goed zo: het Joelfeest.

Ja, Joel ja. Maar dat duurt officieel van 25 dec. t/m 5 januari (ofzo?) dus niet helemaal onze kerstperiode. :p

marrel 20-11-2007 20:06

Citaat:

de abt van sion schreef: (Bericht 26431654)

Ja, ik ben katholiek

Kryptonite 21-11-2007 08:36

Ik ben ook meer van het Sinterklaasfeest. Ik vind het behoorlijk kansloos dat we nu in Nederland opeens massaal de kerstman gaan omarmen. Als ze Sinterklaas en de Kerstman nou samen lieten smelten tot één persoon vond ik het nog tot daar aan toe, maar twee klonen in dezelfde maand vind ik gewoon teveel.
Het lijkt me voor kinderen ook verwarrend als je eerst Sinterklaas tegenkomt in de winkel en een paar weken later de kerstman.
En daarbij: Sinterklaas is gewoon zo'n leuk feest, dat ik hoop dat het nooit verdwijnt. Ik hou van het snoep, van de gezelligheid, van de gedichtjes... Het is een van de weinige zaken die nou echt nationalisme in me aanwakkert en me het idee geeft dat het mooi is Nederlander te zijn. Gelukkig zijn de verkiezingen niet in December :P

Kryptonite 21-11-2007 08:41

Citaat:

Breg schreef: (Bericht 26438119)
Hier draait alles om kerst, de kerstspullen liggen al maanden in de winkel, en hoewel ik in Nederland nooit veel om Kerst gaf, bevalt de vroege kerstsfeer me nu wel, bij gebrek aan beter zeg maar.

Ik herken dit heel erg. Toen ik eens in Duitsland was in de periode voor de kerst, raakte ik er ook helemaal mee aangestoken. Heerlijk!

In Nederland vergeet ik altijd uit te kijken naar kerst omdat ik wekenlang bezig ben met allerlei surprises :)

EvilConduct 21-11-2007 13:43

Citaat:

Kryptonite schreef: (Bericht 26442337)
Als ze Sinterklaas en de Kerstman nou samen lieten smelten tot één persoon vond ik het nog tot daar aan toe, maar twee klonen in dezelfde maand vind ik gewoon teveel.

Het is een persoon of figuur: de kerstman is slechts een slechte kopie van de Sint.

Bonga 21-11-2007 16:36

maar wat een onzin om te denken dat de traditionele heidense feesten opeens christelijk zijn omdat er een gebeurtenis uit een oud boekje aan is gekoppeld..

als je goed kijkt naar kerst en pasen is er natuurlijk weinig christelijks aan hè..

duivelaartje 21-11-2007 17:29

Citaat:

Bonga schreef: (Bericht 26445832)
maar wat een onzin om te denken dat de traditionele heidense feesten opeens christelijk zijn omdat er een gebeurtenis uit een oud boekje aan is gekoppeld..

als je goed kijkt naar kerst en pasen is er natuurlijk weinig christelijks aan hè..

He? Nee, heidense feesten zijn niet christelijk gemaakt. Er worden meerdere soorten feesten gehouden in dezelfde periode. Maar de christelijke feesten zijn gewoon het bekendst.

(Wat is dan het heidense feest bij pasen? Je bedoelt toch niet de paashaas? :s)

Kryptonite 21-11-2007 18:56

Citaat:

EvilConduct schreef: (Bericht 26444354)
Het is een persoon of figuur: de kerstman is slechts een slechte kopie van de Sint.

Je hebt helemaal gelijk.

de abt van sion 21-11-2007 21:47

Citaat:

Bonga schreef: (Bericht 26445832)

Dat is maar hoe je het bekijkt. Het woord kerst is een verbastering van het Grieks-Latijnse Christus, het woord pasen van het Hebreeuwse pascha, wat overgang of doorgang betekent.

Kerstmis herdenkt de geboorte van God als mens op aarde, met Pasen vieren we de verrijzenis of opstanding van Christus uit de doden. Beide feesten zijn bij uitstek christelijk, zou ik zeggen.

de abt van sion 21-11-2007 21:53

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 26432055)
Sinterklaas is wat dat betreft veel echter. Het is echt een Nederlands feest met een wat diepere betekenis dan de kerstman (die sowieso maar is verzonnen en een combinatie is tussen onze Sint en nog wat mannetjes die cadeautjes geven in de december-tijd). Maar qua gezelligheid staat Kerst natuurlijk bovenaan. :)

Sinterklaas gaat in ieder geval terug op een heilige, namelijk bisschop Nicolaas van Myra, die zou hebben geleefd tussen ca. 270 en ca. 340. Deze bisschop is in de loop van de eeuwen zeer populair geworden, en heeft een enorm répertoire aan patronaten gekregen. De kerstman gaat weer terug op sinterklaas. Een kopie van een kopie, zou je kunnen zeggen. Met Kerstmis heeft hij niets te maken.

EvilConduct 21-11-2007 22:12

Hier wat over de Sint: http://www.heidendom.nl/sinterklaas.html

Citaat:

de abt van sion schreef: (Bericht 26448212)
Dat is maar hoe je het bekijkt. Het woord kerst is een verbastering van het Grieks-Latijnse Christus, het woord pasen van het Hebreeuwse pascha, wat overgang of doorgang betekent.

Kerstmis herdenkt de geboorte van God als mens op aarde, met Pasen vieren we de verrijzenis of opstanding van Christus uit de doden. Beide feesten zijn bij uitstek christelijk, zou ik zeggen.

Ik denk dat hij doelt op de gebruiken.
Joel: http://www.heidendom.nl/joel.html
Ostara: http://www.heidendom.nl/ostara.html

Bonga 22-11-2007 09:40

Citaat:

EvilConduct schreef: (Bericht 26448378)
Hier wat over de Sint: http://www.heidendom.nl/sinterklaas.html

Ik denk dat hij doelt op de gebruiken.
Joel: http://www.heidendom.nl/joel.html
Ostara: http://www.heidendom.nl/ostara.html

juist.. toon mij anders maar eens aan wat er zo christelijk is aan een boom in huis:P

Andijvie 22-11-2007 16:15

Citaat:

Bonga schreef: (Bericht 26449486)
juist.. toon mij anders maar eens aan wat er zo christelijk is aan een boom in huis:P

Symbolen zijn altijd bedacht, natuurlijk, dat betekent niet dat een symbool uiteindelijk niet zo over genomen kan zijn dat het echt een eigen symbool is (in dit geval christelijk).

de abt van sion 22-11-2007 20:37

Citaat:

Bonga schreef: (Bericht 26449486)

Dat is de kerstboom inderdaad niet.

Kingofthemall 23-11-2007 08:45

Is het niet de bedoeling dat je het beiden doet? Dan hoef je ook niet te kiezen:o

tarox3ms 23-11-2007 11:30

Citaat:

Kingofthemall schreef: (Bericht 26456160)
Is het niet de bedoeling dat je het beiden doet? Dan hoef je ook niet te kiezen:o

als je ze gewoon allebei niet doet, hoef je ook nergens over te zeuren. ^^

Vice 23-11-2007 22:25

De feesten zelf vier ik allebei niet. Met kerst heb ik helemaal niks, aangezien ik niet heiden of christen ben en met Sinterklaas heb ik ook niks.

duivelaartje 23-11-2007 22:27

Hm, het blijft altijd een discussie waar kerst nou vandaan komt. Kerst is dus van Christus afgeleid, maar ook van Joel (wat ik in principe logischer vind?). De geboorte van Jezus is namelijk gewoon maar geplánd tijdens het midwinterfeest ofzo, omdat zo de geboorte tenminste werd gevierd.

De kerstboom is inderdaad niet Christelijk. Het staat gewoon leuk. ;)

Vice 23-11-2007 22:30

Ik dacht dat de Christenen daar bewust voor kozen, zodat het Heidendom langzaam zou verdwijnen. Gewoon van alles wat Heiden is, iets Christelijks maken.

Antoni 23-11-2007 23:07

Nergens in de Bijbel staat dat Jezus in december is geboren. Dat is later verzonnen zodat het 'toevallig' samenviel met zonnewendingvieringen in het heidendom.
Geen enkel herdertje gaat in de winter te nachte in 't veld liggen.

Maija 24-11-2007 13:54

Wij vieren altijd al kerstmis. Niet omdat we zo gelovig zijn, maar omdat het juist een traditie in de familie is.

Daarom vind ik Sinterklaas zo'n stom feest (1 avond, etc.) kerstmis is gewoon 1 avond plus 2 dagen.

Waarschijnlijk is het feest waarmee je bent opgegroeit altijd het leukste!

duivelaartje 24-11-2007 17:02

Citaat:

Maija schreef: (Bericht 26464178)
Wij vieren altijd al kerstmis. Niet omdat we zo gelovig zijn, maar omdat het juist een traditie in de familie is.

Daarom vind ik Sinterklaas zo'n stom feest (1 avond, etc.) kerstmis is gewoon 1 avond plus 2 dagen.

Wij zijn in Nederland (en vast nog wel een paar landen) verwend met twee Kerstdagen hoor. ;) Vroeger was kerst ook gewoon kerstavond en kerstdag.

fizzle-fluffy 25-11-2007 19:08

Ik vind sinterklaas veel leuker al word ik er wel armer van; lootjes op school, kadootjes thuis, lootjes bij schoonfamilie... aan kerstkadootjes hebben we eigenlijk nooit gedaan. Natuurlijk nemen we een boom, maar aan ons huis geen kermis. Soms leggen we iets kleins voor elkaar onder de boom en daar blijft het bij.
Mijn schoen zet ik lekker nog steeds :cool:

de abt van sion 25-11-2007 22:46

Citaat:

Het is maar één dag Kerstmis. Jij bent toch ook niet twee dagen jarig?

Uice 26-11-2007 13:06

Citaat:

Wat is dat nou voor onzin. Je mag legaal je schoen zetten zodra de Sint in Nederland is, hoor. En hij blijft een paar weken, dus zijn feest is veel langer dan Kerst.

Citaat:

Nee, waarschijnlijk is Sinterklaas altijd het leukste.

Thedutchjelle 28-11-2007 15:52

Ik ben zelf behoorlijk tegen dat 'Amerikaanse' kerstfeest. Onze tradities zijn minstens net zo goed en zelfs beter imo.

Ik kan dan ook behoorlijk pissig worden als al die kerstman zooi rond november al in de winkels ligt. En de vreselijke films die ze rond Kerst uitzenden op TV.

Ik ben niet gelovig, en Kerst is voor mij zowiezo niet zo boeiend maar mensen ga alstjeblieft niet Amerika na doen.

coopergirl 29-11-2007 18:57

ivm tijdgebrek gaan we dit jaar lootjes/ cadeautjes in het midden van de kerstboom afhandelen. Sja, uit praktisch oogpunt. Ik vind kerst een andere sfeer hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.