![]() |
Onmogelijke woorden
De dichters onder ons die wel eens rijm gebruiken komen ze vast wel eens tegen, de onmogelijke woorden. Woorden die nergens op lijken te rijmen of maar 1 of 2 mogelijkheden lijken te bieden. Woorden die gewoon niet klinken, niet kunnen,... Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om eens een paar van deze woorden onder de loep te nemen (ik heb dit 's nachts bedacht omdat ik niet kon slapen, dus neem het me maar niet kwalijk). En misschien hebben anderen genialere ideeën.
Zo dacht ik aan triomf. En op heks vind ik alleen maar seks (niet dat ik heks nu direct als rijmwoord zou gebruiken, maar stel nu maar eens dat je een sinterklaasgedicht wil maken voor je kleine zusje, dat is toch niks) En tsaar valt natuurlijk niet te allitereren. (oh wacht, tsunami?) Dichters, over welke woorden struikelen jullie? (Het hoeven natuurlijk niet alleen onmogelijke woorden te zijn, woorden die je moeite geven met je gedicht mogen natuurlijk ook.) En wat is dat met zijn en fijn... ieh. |
Een woord dat allitereert met Tsaar, is een bijzondere moeilijke klus. Neem desnoods de Van Daele erbij. Je vindt zeker en vast iets dat klinkt.
Anders gewoon rijmen op Tsaar is bijzonder makkelijk. "vergaar" of "bedaar". Het zijn enkele oplossingen. |
Herfst, dat is nog eens een woord.
|
heks, onderdeks, geks en voor sinterklaas kunnen ex, complex en triplex er ook wel bij ;).
inderdaad simpele woorden maken het je soms moeilijk. mij, zij, hij, daarbij, voorbij .. maar anders zit je weer aan bij, dij, pij, rij of tij. woorden die uitnodigen tot het half afmaken van rijm(werk)woorden, als lij', je kent ze wel. |
Ik zal hem maar even roepen: twaalf.
Citaat:
|
Citaat:
|
kaalv-
erven Heb ik gebruikt in een gedicht met twaalf en iets met een kapper, ik vond het wel poetisch. |
Citaat:
geweldig :') (nee serieus!). en die van whats with andy vond ik maar stom:P. |
Citaat:
"Ik pak ze alle twaalf Geloof je het niet vraag maar aan Gandaalf Of houd je niet van Lord of the rings Ik pak ze alle twaalf, whatever your sort brings" Ok dat is valsspelen want je spreekt het oorspronkelijk uit als Gandalf, maar goed :D |
Citaat:
|
Vork.
Daar rijmt alleen hork op en hork is een stom woord. Ork, ork, ork, soep eet je niet met een vork, stomme hork. |
Citaat:
:D en verder rijmt plork. en New York, maar ja moet je automatisch dát er weer bij gaan halen. |
Citaat:
En onder zijn collega's was hij ook al niet geliefd. De oude juffrouw Zomer, baas Voorjaar, meester Herfst. Ze riepen driewerf schande, juffrouw Zomer het driewerfst. - Drs. P :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Die is wel mooi, maar hij werkt maar één keertje vrees ik. Het driewerfst, ha.
|
Citaat:
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drs._P |
Citaat:
Maar dat nummer van die Trojka ken ik wel. |
Als de blaad´ren vallen in de herfst
zijn alle bejaarden op hun sterfst. |
Servië, Serviër, Serfst
Eindelijk rijmt er iets op herfst. Uit een boekje. |
En mijn wanhoopspoging:
Iets hebben op je kerfst- ok |
Op schaamte rijmt alleen geraamte :o
|
Citaat:
|
op heup rijmt ook niets
(behalve reup, dat is een ziekte die voorkomt bij rogge) en ook niet op paars geloof ik, net als in het engels op purple ook niet rijmt, en op orange (ook op silver/zilver?) |
Paars - laars - raars - kaars?
|
Schaamte
Raam / blaam te - veel |
Zilver
Veel ver- drongen |
Schoeisel
schroeisel bloeisel |
O wat heb ik last van mijn Heup
Doordat ik over daken leup |
Haha die laatste! Jullie hier zijn echt helden.
|
Citaat:
'k Heb last van me heupe en ken doarom nie meer leupe. :D |
Citaat:
el |
Voor dergelijke woorden biedt http://www.rijmwoordenboek.nl/ soms uitkomst. :) En anders een ander woord ervoor bedenken in het geval van een sinterklaasgedicht en wellicht ook in het geval van welk ander gedicht dan ook.
|
Typ eens 'schaamte' in op rijmwoordenboek.nl :P
|
Haha :D
ontopic: Het geraamte werd de blaam te veel |
nozem?
|
vozen met een nozem
is niks, dus ik loos 'm |
:D
|
Iemand lloste z'n nozem
Hij is weer vrij dus ik koos'm |
Citaat:
|
:D
|
Mooimooimooi. Nu een limerick over een man uit Alaska.
|
Er sprak eens een man uit Alaska:
'Men wil dat ik hier voor de klas ga Leuk in theorie maar 'k heb krijt-allergie; straks ga ik nog dood aan de astma.' |
Hahaha geweldig:D
|
Er was eens een man uit Alaska,
Die dacht ik kook een pan pasta, De pan viel, was heet Verbrandde zijn kleed Hij zei: 'No da moe ic ma vasta' |
@ Mutant
De zeurende sterke man Ik til drie ton, pfff Wat een triomf |
zilverschilfer.
|
Citaat:
Dan was je nu vast niet zo boos, hmm? |
Tarwe? :s
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37. |