![]() |
Paradox?
Telkens als iemand het met me eens is krijg ik het gevoel dat ik fout zit. Weet iemand waar dit door kan komen?
|
Als je denkt dat jíj alléén gelijk kan hebben altijd, moet je het dus fout hebben als iemand het met jou eens is.
Is de gedachte die mij te binnen schiet |
Stukje omgekeerde psychologie denk ik. De mens heeft vaak een beetje een kritische neiging als het om anderen gaat denk ik, en als iemand het eens is met je, dan ben je daarover ook kritisch, en ben je dus automatisch ook over je eigen standpunt kritisch.
Zie je wel vaker, dat soort dingen. Voorbeeld: vroeger fietste ik eens op met iemand. Ik zat wat te grappen over een docente, om een beetje een gesprek te hebben, en omdat iedereen dat deed, niet omdat ik werkelijk zo negatief onder de indruk was van die docente. Terwijl er anders vaak ook niet zo goed over die docente werd gepraat, deed ie nu ineens kritisch tegen mij. Hij vond dat dan te ver gaan of zo. Hij ziet alleen niet dat hij normaal ook zo doet. Als een ander het doet, dan zie je het beter, zonder soms werkelijk te weten dat je je er zelf ook schuldig aan maakt. |
Citaat:
Sim-pel. |
Citaat:
|
Als iemand 'a' zegt, zeg jij 'b'. En als weer iemand anders weer 'b' zegt, zeg jij 'a'. Zoiets? Ik herken het. Nu zou je dat kunnen zien als het willen relativeren/nuanceren.
Wat je in de beginpost zegt herken ik dan weer niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
misschien omdat je er niet vanuit gaat dat anderen jouw beweegredenen/motivatie of vooral nuance ook zien? dat ze dus alsnog heel goed iets anders kunnen bedoelen dan wat jij in wezen wilt zeggen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het was ook niet grappig bedoelt.
Eerst willen jullie dat ik waarheid post en nu dat ik grappige dingen post? |
Alsof het een het ander uitsluit?
|
Grappige dingen die waar zijn?
Heb je wel eens goed naar de maatschappij gekeken? Tenzij je van extreem zwarte humor houdt is er niets grappigs en waars. |
Dat komt doordat ze sarcastisch zijn. :)
|
Citaat:
Heb je dan geen twijfels of je het misschien fout hebt? |
Nee, als mensen het over het algemeen met me oneens zijn dan versterkt dat juist het gevoel dat ik het bij het juiste eind hebt.
|
In algemeen Nederlands noemt men dat ook wel het bord-voor-je-kop syndroom.
|
Ik heb speciale x-ray ogen waardoor ik door borden heen kan kijken en ook informatie kan ontvangen door borden dus ik denk niet dat het dat is.
|
|
Citaat:
Tis een mogelijkheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je hebt mijn MSN al, je bent alleen geblokkeerd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil iets met je bespreken. groetjes johan_O__O__O__O_ |
Nee, laat me met rust.
|
Tja, gelijk hebben is voor veel mensen alleen interessant als iedereen het met je oneens is. Duh.
|
Citaat:
|
Citaat:
ps je staat op negeerlijst dus ik lees je posts niet meer. |
Citaat:
|
Dit werd bijna een leuk topic. :) Ik sluit me aan bij Piloff en Bloem.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08. |