![]() |
Hoofddoeken wat vinden jullie?
Dag Allemaal,
Ik wil jullie hier een aantal krantenkopjes laten lezen. Ik zou graag weten wat jullie ervan vinden aangezien ik er een paper over moet gaan schrijven. Ik zou graag zoveel meningen willen verzamelen. Het topic is tenslotte niet zomaar iets. Dus wat is jullie mening over deze stukjes tekst? DE HOOFDDOEK, EEN NODELOZE STRUIKELBLOK? De argumenten tegen het dragen van de hoofddoek bij het uitoefenen van bepaalde openbare functies (niet alleen in een juridische context, maar ook in overheidsinstellingen, scholen en universiteiten) zijn bekend: 'de mensen' willen dat niet; er is nood aan neutraliteit, of aan het niet wekken van het vermoeden van partijdigheid; als we de hoofddoek toelaten, wat gaan 'we' dan nog allemaal moeten toelaten. De Raad van State heeft in een interessant arrest het ontslag van een leerkracht islamitische godsdienst geschorst, die was ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg. Let wel, niet omdat ze die tijdens haar les islamitische godsdienst droeg, want tijdens die les mocht ze van de school wel een hoofddoek dragen, maar omdat ze die weigerde af te zetten zodra ze buitenstapte, tussen haar leslokaal en de schoolpoort zeg maar. Een ontslag om dringende redenen volgde, omdat ze volgens haar directie door haar wandeling over de speelplaats de neutraliteit van het gemeenschapsonderwijs in gevaar bracht. GENT keurt verbod op hoofddoek goed, zoals voortgangers Antwerpen en Brussel al hebben gedaan! De Gentse gemeenteraad heeft zich gisteravond uitgesproken voor een verbod op de hoofddoek voor het stadspersoneel. Het voorstel dat 'uiterlijke tekenen van religieuze, politieke of levensbeschouwelijke aard' verbiedt voor het Gentse stadspersoneel, werd goedgekeurd met een wisselmeerderheid van 26 stemmen voor (Open VLD, Vlaams Belang en CD&V) en 23 tegen (SP.A, Spirit, Groen!); er was één onthouding, van CD&V-gemeenteraadslid Monica Van Kerrebroeck. |
Ik snap niet wat mensen tegen een lapje stof hebben?
Als dit stukje tekst trouwens je paper is, zou ik hem er gauw afhalen ivm fraude controle. |
Het hoofddoekje zélf interesseert me geen moer. Iedereen draagt maar lekker wat hij wil. Maar ja, hoe fatsoenlijk is het om in een humptydumpty-pak de rechtzaal te betreden? Inderdaad.
|
Hoofddoeken boeien me niet zo veel....maar helemaal ingepakt (burka) hoeft niet
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu ja, de hoofddoek staat natuurlijk voor onderdrukking en is net als de boerka uiterst vrouwonvriendelijk, maar verbieden helpt niet. |
Citaat:
Onderstaand een aantal verschillende varianten van hoofdbedekkende kleding: http://jadmadi.net/blog/wp-content/u.../11/hijab1.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb geen problemen met hoofddoeken. Van mij mag iedere vrouw of man ze dragen, of het nu uit religieuze of niet-religieuze overwegingen is, en het vrijwillig is. Aangezien je in Nederland vrij bent om te geloven wat je wel of niet wil, zie ik ook het probleem van religieuze dwang/vrouwonvriendelijkheid niet zo (dan heb ik het natuurlijk niet over de mensen waar het toch bij is opgedrongen). Ik moet wel zeggen dat ik een burqa/niqab wel een beetje onprettig vind om te zien, aangezien je het gezicht van die persoon niet kan zien. Bij een persoon met een publieke functie zou ik het dan ook niet wenselijk vinden als deze wordt gedragen.
|
Citaat:
Citaat:
|
ik vind ze achterlijk, maarja dat ben ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, dat maakt voor je punt verder niets uit. |
Citaat:
Citaat:
|
ik heb een hekel aan hoofddoeken puur persoonlijk
ik vind dat mensen in overheidsdienst geen hoofddoeken mogen dragen ik vind dat een bedrijf mag bepalen hoe werknemers zich dienen te kleden verder kan het me geen ruk schelen wat iemand op zijn hoofd doet in zijn vrije tijd |
ik kan echt niet wakker liggen van dingen als hoofddoekjes en als mensen ze op willen, wie ben ik om ze tegen te houden... ik ga toch ook niet lopen janken als een jood een keppeltje op doet of een christen een kruis om zijn nek heeft... als iemand ergens in gelooft is het zijn volste recht om er trots op te zijn...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tulband: ik weet niet of dat met religie te maken heeft. BH: gewoon handig. Sokken: blabla. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
allemaal hoofddoek af en hanekam nemen.
|
Citaat:
|
Leerkrachten en politieagenten horen neutraal te zijn. Daarom: geen hoefddoek in die functies.
Wat is hier nou het probleem? Als moslims hoofddoeken mogen dragen op hun werk, dan moeten nudisten ook het recht krijgen naakt rond te lopen. Dan moeten agenten ook de mogelijkheid hebben om een nazi armband te dragen. Rot op met die onzin. |
ja das fijn. Wanneer gaan ze dan ook die achterlijke hoofddeksels in Bunschoten Spakenbug verbieden? Dat zijn ook van die achterlijke restanten van conservatief protestanten.
|
Citaat:
Citaat:
Verder kies je er niet gewoon voor een hoofddoek te dragen, je kiest ervoor om te gehoorzamen aan de opdracht/het advies er een te dragen, omdat God dat wil. Als God het niet gewild had, droeg niemand een hoofddoek. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De hoofddoek is een symbool van onderdrukking. Net als de burka en dergelijke. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Constant een hoofddoek dragen doe je meestal niet om die redenen. Het is puur een religieus kledingstuk. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
(NB: er klopt uiteraard geen hout van die redenatie, maar dat is wel de gedachtengang die er achter zit in een doctrine met een seksfobie.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Stel dat jij wordt aangeklaagd wegens discriminatie van blanken. Gewoon, zomaar zonder dat je iets gedaan hebt, door een hystericus zoals Fethi Killi tegenover Ayaan Hirsi Ali bijvoorbeeld. Op de rechtszitting draagt de rechter een shirt waar groot voorop de befaamde spotprent uit de Yyllandes Posten staat, en achterop de tekst "Wilders als minister-president!" Je wordt veroordeeld. Zou jij je kunnen onttrekken aan het gevoel dat dat onrechtvaardig en niet objectief is? Citaat:
Of je nu direct een geweer op iemands hoofd zet of het er in ramt dat wie het niet doet zal branden in de hel maakt niet zo veel uit. |
De gelovigen kunnen kiezen wat God wil. God maakt die keuze zelf niet, dat moeten de mensen zelf doen. Dat de mens een eigen wil heeft, waaruit deze keuzes voorvloeien is naar mijn weten een wezelijk element voor het geloof in één van de abrahamistische religies.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Oftewel: Bedekken -> lelijker maken -> mannen zouden er minder op geilen -> zwakke domme vrouwen die nooit weerstand kunnen bieden worden minder verleid -> minder overspel. (NB: er klopt uiteraard geen hout van die redenatie, maar dat is wel de gedachtengang die er achter zit in een doctrine met een seksfobie.) Citaat:
Jouw ruiten worden ingegooid door een bende lonsdalers. Jouw aangifte wordt behandeld door een agent met een kaal hoofd met een jack van hardcore holland over zijn uniform aan, en vervolgens hoor je nooit meer wat van je aangifte. Kan je je dan onttrekken aan de indruk van partijdigheid? Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35. |