![]() |
[SK] Naamgeving halogeenalkanen
heejj
kheb vraagje, wat als je bij halogeenalkanen een dubbele binding hebt?? hoe is de naamgeving dan?? :s je hebt bv: Cl H | | H - C = C - Cl | | H Cl zonder die dubbele binding zou de naam zijn: 1,1,2-trichloorethaan. is het dan: 1,1,2-trichloor-1-etheen ????:confused: heellppp |
je, mijn spaties worden ni weergegeve blijkbaar... zonder da voorbeeld dan, zelfde vraag ^^
|
Code:
Cl H omdat er maar één plaats is waar de dubbele binding kan zitten... (1,1,2-trichloor-1-etheen is op zich dus niet fout) |
tnx tnx tnx!!!! :D
|
Ik bedenk me nu trouwens iets.
Volgens mij is de structuurformule dan: Code:
Cl Cl |
Citaat:
Wat je bedoelt is hoe de naamgeving bij alkenen verloopt. Dat is precies hetzelfde als bij alkanen, alleen krijg je in plaats van de naamsuitgang -aan de naamsuitgang -een. Laten we het bovenstaande voorbeeld eens bekijken: je hebt hier te maken met een keten van 2 C-atomen met 1 dubbele binding tussen die atomen, dus de naam moet in ieder geval eindigen op etheen. We nummeren de koolstofatomen bij de naamgeving altijd zo laag mogelijk. We krijgen dan 1,1,2-trichlooretheen als naam omdat er aan het eerste C-atoom 2 Cl-atomen zijn gekoppeld, en 1 Cl-atoom aan het tweede C-atoom gekoppeld zit. Merk tevens op dat er niet meer dan 4 elektronenparen om een C-atoom kunnen zitten, daar koolstof vierwaardig is. |
let wel op dat de dubbele binding altijd het laagste plaatsnummer krijg (indien van toepassing)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06. |