![]() |
Aardbeving in Zuid-Oost Limburg
Rond 7:40 was er een aardbeving in Zuid-Oost Limburg. Nog niet bekend waar het epi centrum is. Ik kan je iig wel vertellen dat ik er wakker van werd :D more 2 come :)
Bron: 8 uur journaal |
Citaat:
4,9 op de schaal van richter was-ie :o.. Bron: RTL nieuws 8:30 :P |
Ach .. dat gebeurt wel vaker in Limburg :)
|
Citaat:
|
Nog geen 2 jaar geleden was er toch ook pas een sterke? Misschien dat die zuidelijker lag, maar goed.
|
Citaat:
5,5 was een zware in Roermond maar dat is ook alweer een hele tijd geleden. Toen was er echt behoorlijk wat schade. Niet alleen aan de huizen en gebouwen ed. maar ook emotionele schade. Het probleem bij een aardbeving vind ik dat je het niet kunt voorspellen op korte termijn. Dat is gewoon bijzonder vervelend. Bovendien doet het sommige, oudere mensen denken aan de oorlog, die daar (nog steeds) een trauma aan overgehouden hebben. |
Citaat:
Dit lijkt me trouwens veel erger :eek: |
Citaat:
Citaat:
|
Een aardbeving?
Heb hier anders in Maastricht er nix van gemerkt ... Het epicentrum lag trouwens in Duitsland , vlakbij Kerkrade. |
Limburg:confused:
Ik werd vannochtend wakker omdat mn bed stond te schudden en ik heb geen sexueel gefrustreerde vriend ofzo dus dat was het niet. En op de radio hoorde ik dat het op meerdere plekken in ned. was :confused: |
*zucht*
Maak ik de vierde aardbeving in mijn leven wéér slapend mee... Waarom word ik er nou nooit wakker van? :( |
Citaat:
straks valt er een keer een stuk dak op je kop en dan zeg je dat je liever aan het slapen was? :p |
Ik was toevallig wakker en dacht dat er weer een grote vrachtwagen door de straat reed (daardoor gaat onze flat van 4 hoog meestal trillen :s) - maar het bleef maar gaan en ik hoorde geen vrachtwagen dus ging er even uit om te kijken of er iets langs reed. Niets dus, maar ik dacht geen moment aan een aardbeving.
|
Citaat:
|
Citaat:
Die van Roermond waar ik het eerder over hadwas dus in '92. In die tijd was de radio van me vader kapot. Na die aardbeving deed-ie het ineens weer :D |
Ze hebben het vooral in Belgsich Zuid-Limburg gevoeld, maar ook in Brussel heeft men het gevoeld.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een vriendin van mij heeft em ook gevoeld hier in almere. Ik natuulijk weer niet :/
|
Citaat:
|
Jah was vet eng man! Ik zat aan tafel te eten want ik moest gaan werken..gaat ineens me bord heen en weer maar dat geluid dat erbij komt :confused:
Ik had het eigenlijk nog nooit meegemaakt dus ik dacht: het zal allemaal wel. Maar op het station had iedereen het erover duz..mjah er is me niks ernstigs overkomen ofzo duz niks aan het handje :cool: |
Heb deze aarbeving niet gevoeld, maar ik ben dan ook 250 km verderop verhuisd ;)
Wel die van 1992 heb ik heel duidelijk gevoeld. De boeken vielen uit de boekenkast toen... Nahja,.. misschien probeerde het continent Afrika ons wakker te schudden dat we meer geld moeten geven aan zuidelijk afrika alvorens ze daar massaal sterven door o.a. honger. (even serieus: het is omdat Afrika tegen Europa aan drukt. De Alpen zullen wel weer wat hoger komen en wij (Europa) steeds meer aardbevingen krijgen) |
Citaat:
REIE |
Ik ben vandaag terug gekomen uit Spanje. (vakantie)
Tijdens de aardbeving zat ik ongeveer in Luxemburg en ik voelde de aardbeving heel licht maar ik dacht dat ik gek was geworden van al dat zitten in de bus maar blijkbaar was het dus toch een aardbeving???? |
Jongens toch we hebben weer eens een aardbevingetje gehad :rolleyes:
kvraag me af wat die mensen in Japan hiervan zouden zeggen... ( gemiddelde (lichte) aardbevingen per dag : 3 a 4 ) |
Citaat:
Wat een beargumentatie zeg! |
Citaat:
Ja, dit is erg, maar niet te voorkomen zo'n aardbeving. Hier in Den Haag had ik er geen last van. |
Het episch centrum was volgens mijn weten in Alsdorf, net bij mij een kwartier op de brommer. Hier was het wel flink schudden geblazen, en d8 dat een vrachtwagen ons huis was binnengestomt of zoiets. Maar er was niks aan de hand.
Op de camping waar ik werk, dachten een paar mensen dat er andere aan hun caravan zaten te schudden, en eentje schreeuwde over de camping tegen haar man, Wat ben jij daar allemaal op de WC aan het doen :D :p |
fijne krant De Standaard :D
http://www.standaard.be/algemeen/kaa...ving220702.pdf jaja de feldbissbreuk, het blijft een schatje :D 4.9 is helemaal ni zo fel hoor dys. BY THE WAY: Charles Richter definieerde een aardbeving met magnitude 3 als een aardbeving die de naald van de seismograaf 1 millimeter deed uitwijken op een afstand van 100 kilometer van het epicentrum. De schaal telt in logaritmische eenheden, wat wil zeggen dat een magnitude van 4 bereikt wordt als de uitwijking van de seismograaf tien maal zo groot is als bij magnitude 3. Magnitude 5 is nog eens tien maal sterker en zo verder. De schaal van Richter telt dus in tienvouden. Een aardbeving van 7,5 is daardoor ongeveer 500 keer sterker dan een van 5,1. Terwijl de schaal van Richter de energie van een aardbeving beschrijft, geeft de schaal van Mercalli de intensiteit weer, die een betere maat is voor de schade. Een krachtige aardbeving op grote diepte kan een relatief geringe intensiteit hebben aan het aardoppervlak, maar verspreid over een groot oppervlak. Anderzijds kan een zwakke aardbeving een hoge intensiteit bereiken als ze op geringe diepte ontstaat. De intensiteit volgens Mercalli is afhankelijk van de plaats van waarneming, de magnitude of energie volgens de schaal van Richter is dat niet. Het cijfer van de intensiteit kan variëren van 1 tot 12 en wordt vastgelegd aan de hand van een rondvraag na de aardbeving. **die schaal van Mercalli is totaal nutteloos geworden sinds de techniek is gevorderd. vb: land 1 en land 2 worden getroffen door Richter 6 => Land 1 veel schade, Land 2 ni zo veel schade: hangt af van: hoe de gebouwen en infrastructuur aangepast zijn aan aardbevingen de ondergrond (welke gesteente en de vochtigheid en zo meer) wat er zich aan het aardoppervlak bevindt (gewoon bos, of een woonwijk) (het schijnt dat verzekeringmaatschappijen daar nog wel rekening mee houden, maar dat is wel normaal natuurlijk) |
Schokkend...:D
Ach, wat stelt 4.9 nou helemaal voor... |
eigenlijk best wel nep
de eerste dag van de vakantie van me vriend in limburg is er een aardbeving :D |
zeggen ze op het nieuws dat zo'n aardbeving een keer in de 50 jaar voorkomt... lol volgens mij en ik weet het zeker was er in 1992 ook al een aardbeving... roermond? 5,7 op de schaal v R. ofsow...
|
Citaat:
Die van '92 heb ik wel bewust meegemaakt, maar toen woonde ik ook maar 15 kilometer van het epicentrum.... ;) |
Citaat:
|
Citaat:
ooo de kapster whaha jah erg die vertelde duz dat ze uit haar bed was gevallen... tzzz geloof je het zelf ik zat er bij zo van jah right :D maar jah .... heb er niks van gemerkt hier in venlo |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26. |