![]() |
Mag ik spijbelen?
Hallo, ik had een vraag over de leerplicht.
Ik ben 18 en zit in de 6e van het VWO. Ik spijbel regelmatig en daarom begin ik problemen te krijgen met school. Mijn vraag is of bijvoorbeeld de leerplicht ambtenaar mij een boete kan geven. Er staat nergens duidelijk geschreven hoe dit zit voor leerlingen ouder dan 18 die nog geen diploma hebben. Dus ben ik verplicht alle lessen aanwezig te zijn en kan de school sancties nemen indien ik dat niet ben, of is het toegestaan lesuren afwezig te zijn? Elmar |
Ik vond 't oud nieuwsbericht, misschien heb je er iets aan:
DEN HAAG Er komt een leerwerkplicht voor jongeren tot 23 jaar. Laagopgeleide jongeren die niet werken of leren, krijgen in eerste instantie een boete van 340 euro. Weigeren ze medewerking, dan kan de boete oplopen tot 2250 euro. Dat heeft het demissionaire kabinet vrijdag besloten op voorstel van CDA-minister Van der Hoeven (Onderwijs). De maatregel is geen plicht vanuit het rijk. Gemeenten krijgen de vrijheid de plicht op te leggen. Het kabinet wil hiermee voorkomen dat jongeren buiten de boot vallen. Voor jongeren tot 18 jaar wordt vanaf het schooljaar 2007-2008 een zogenoemde kwalificatieplicht ingevoerd. Jongeren worden verplicht een diploma te halen op minimaal havo-, vwo- of mbo-2-niveau. Ook kunnen gemeenten voor werklozen tot 23 jaar een informatie- en meldingsplicht invoeren. Jongeren die niet werken, niet leren, geen uitkering ontvangen en niet staan ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (ongeveer 31 duizend jongeren) kunnen dan beter worden opgespoord. Het kabinet trekt hier in 2007 vijftig miljoen euro voor uit en vanaf 2008 elk jaar 130 miljoen euro. |
En weet je ook wanneer dat ingaat ??
Aangezien me broertje een van die jongere is :) |
Als je 18 bent, dan mag je toch zelf ziek-briefjes schrijven?
Ik meldde me altijd ziek als ik geen zin meer had. :o |
Je school kan hoe dan ook maatregelen nemen, je staat daar ingeschreven en hebt je daarmee verplicht je aan hun regels te houden. Van de wettelijke mogelijkheden heb ik geen verstand.
|
Ik schreef net als Miracle gewoon m'n eigen briefjes en dat werd ook geaccepteerd.
|
oke ik mag ook wel mezelf ziekmelden maar is er geen regeling dat je genoeg uren op school moet zijn? Me moeder loopt de hele tijd te zeuren dat alss ik niet genoeg uren op school ben ik niet over kan ook al zijn men cijfers wel goed. weet iemand of dit klopt of hangt dit weer af van de school waarop je zit?
alvast bedankt |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en of de wet voor je broetje geldt hangt er nog vanaf. Wat is zijn geboortedatum en welk niveau doet hij? |
De hoeveelheid uren die je op school door moet brengen ligt inderdaad aan de regels van je school.
Ik mag op het HBO per vak maximaal een keer afwezig zijn, per blok. Ben ik er vaker niet, dan zak ik voor dat vak. Dat heeft niets met de wet te maken en alles met wat de school acceptabel en belangrijk vindt. |
Citaat:
|
Ik denk niet dat de leerplichtambtenaar je iets kan maken, wel kan de school je natuurlijk eruit kicken.
|
oke thx
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@nilssiej
Dan is hij vast ook verantwoordelijk genoeg om zelf te bepalen of hij lessen zinvol vind of niet eh? Beetje jammer als je school er in de 6e nog moeilijk over doet trouwens als het er wel naar uit ziet dat je het gaat halen. Kon ze bji mij werkelijk vrij weinig schelen of ik er was |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
iedereen heeft het morele recht tot spijbelen (y).
|
Citaat:
ben blij. |
Hij is 18.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, hij vraagt of het in zijn geval illegaal is. En dan is het dus onzin om te antwoorden dat dat zo is als je je antwoord baseert op een wet die niet van toepassing is in dit concrete geval.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoewel ik erg dankbaar ben voor de leerplicht en de mogelijkheid om naar school te kunnen gaan. Betekent dat niet dat ik al mijn lessen nodig heb. De mensen die zeiden dat ik beter van school af kon gaan om gewoon thuis te studeren is ook niet echt reeel. School is niet alleen belangrijk voor educatieve ontwikkeling maar ook voor sociale ontwikkeling. Deze reactie is zo laat omdat ik nadat ik mijn antwoord gevonden had niet meer naar deze topic heb gekeken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kan wel 18 zijn en dus bij de wet volwassen zijn, maar dat houdt nog niet in dat je je niet aan de regels van de school hoeft te houden.
Jij mag daar naar school, omdat de school van je verwacht dat jij je netjes aan de regels zult houden. Als je volwassen bij de wet bent, betekent dat nog niet dat je alle regels mag overtreden. Die regels hebben een functie. Dat zou net zoiets zijn als dat ik ga roken in een openbaar gebouw met het argument dat ik volwassen ben en dus kan doen wat ik wil. Aan regels heb je je gewoon te houden, hoe oud je ook bent. Maar goed, dat zal misschien wel vaker gezegd zijn. En over de strafmaat heb ik eigenlijk niets te zeggen, omdat ik daar geen idee van heb. |
Hoi Elmar enzo,
Ik stuur jullie een berichtje omdat ik iedereen wil waarschuwen voor de gevolgen van spijbelen :s. Ik heb zelf namelijk veel gespijbeld omdat ik dacht dat da stoer was en al mijn 'vriende' da ook deden. Ik wilde da stiekem meestal nie, maar wilde ook geen mietje gevonden worde...Nu heb ik spijt :facepalm:want heb me school nie gehaald. Kijk dus uit met spijbelen want je bent uiteindlijk zelf de zak! Laterzzzz |
De school kan besluiten dat je niet mee mag doen aan het examen.
|
Dit topic is al 2,5 jaar oud. Het is niet de bedoeling zulke oude topics te uppen. De TS (topicstarter) heeft er niet zoveel meer aan.
Slotje dus! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21. |