![]() |
Hoelang blijft de Sinterklaasmythe nog voortbestaan?
In deze tijd van informatietechnologie komen kinderen steeds meer in aanraking met informatie die niet voor hen bedoeld zijn. Ook kleine kinderen surfen op internet. Op internet zelf staan steeds vaker foto's en filmpjes en ook die kunnen leiden tot de 'ontmaskering'.
Daarbij stuit ik op de volgende vraag: hoelang duurt het nog voordat we onze kinderen niet meer met deze leugen opvoeden? |
Het is maar de vraag of het een leugen is. Achter de Sinterklaas die wij kennen, en die ieder jaar weer door meer of minder geïnteresseerde en getalenteerde mensen voor de kinderen wordt gespeeld, staat niemand minder dan Sint Nicolaas. En die Sint Nicolaas was een hoogstaand man, die door de tijden heen is uitgegroeid tot een - mag je toch wel zeggen - respectabel heilige. Tientallen patronaten bewijzen dat. Ik bedoel: hoe je verder ook over hem mag denken, overal ter werled zijn er nog mensen die hun ziel en zaligheid aan hem verbinden. In Oost-Europa neemt hij de tweede plaats in na Maria!
Wanneer Sinterklaas is ontmaskerd, kan direct worden overgegaan op de schitterende traditie van Sint Nicolaas. Gelovig of niet, het verhalengoed rond deze bisschop van Myra, die zou hebben geleefd van ca. 270 tot ca. 340 na Christus, heeft het nog steeds in zich om de mensen te raken. Want ook in zijn eigen tijd stond hij al bekend als gulle gever. En geven als eerste gebaar om een geven-en-krijgen-beweging te stimuleren is een belangrijke stap in het proces van de sociale cohesie. Dat inzien is van groter belang dan blijven hangen achter de gedachte dat het allemaal gelogen was... |
Het zijn toch alleen de kleine kindjes die erin geloven en tot hun 6e jaar kunnen kinderen niet lezen en/of schrijven, dus het zal wel meevallen. Ik vind het een traditie die in ere gehouden moet worden!
|
Wat Laura_86 al zegt, lang niet alle kinderen kunnen voor hun 6e al lezen. Laat staan dat ze weten hoe ze met google om moeten gaan.
Voor kinderen zit een groot deel van de spanning al in 'voorpret'. Verlanglijstjes maken, liedjes zingen in de klas, tekeningen maken enz. Dan is het niet per se nodig om in Sinterklaas te geloven. |
Hopelijk niet lang. Ik vind het nogal vreemd om je kind/kinderen voor te liegen. Sinterklaas kan ook een leuk feest zijn zonder dat je kinderen erin geloven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik hoop zelf dat het nog heel lang duurt. Ik denk ook dat kleuters er sowieso nog prima in kunnen geloven; die zie ik echt niet alleen achter een pc kruipen om op 'sinterklaas' te googelen en zo ineens te lezen dat hij niet bestaat; die zijn daar helemaal niet mee bezig. |
Zolang de intertoys, bart smit of blokker bestaat, zal het geloof in sinterklaas niet uitsterven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mja, men neemt altijd maar aan dat het geloof in Sinterklaas van kinderen als er tegenbewijs geleverd wordt zo weg is, maar dat is helemaal niet zo. Kinderen herkennen regelmatig familieleden in zwarte Pieten of zien als ze op schoot zitten dat de baard van Sinterklaas met touwtjes achter zijn oren zit, en toch blijven ze geloven. Geloof verdwijnt heus niet zomaar.
|
Citaat:
En ook de Sint die bij mijn opa en oma kwam was altijd vreselijk; een losse baard met elastiekjes, een bezem als staf, echt overduidelijk de buurman :P Maar geen enkel gelovig kind werd er door aan het twijfelen gebracht. |
Imho het lijk van de ECHTE sint opgraven en met touwtjes laten bewegen vanuit een helicopter oid
dat is t geen mythe meer :y:y:y |
Ik weet nog toen ik acht was en rondliep met de twijfel of Sinterklaas echt bestond (mijn ouders zeiden van wel). Ik wilde toen heel graag op internet zoeken om te zien of dat wel waar was. De steeds groter wordende informatiecultuur zal wel effect hebben op het 'geloven'. Maar tot 6/7 jaar gelooft een kind het wel.
Mwah, de commercie houd de Sinterklaasmythe sterk, maar er is meer aan sinterklaas dan alleen cadeautjes uit Bart Shit. Niet zoals die verdomde rip-off, de kerstman. |
Citaat:
Ik heb vroeger op een meisje gepast, toen ze 9 was merkte ik dat ze echt héél erg aan het twijfelen was een het bestaan van de Sint, ze leek telkens te willen horen dat hij gewoon niet bestond, maar haar ouders bedachten iedere keer weer iets nieuws om haar maar te laten geloven (ze had heel goed door dat haar ouders zelf de cadeautjes kochten, dus werd haar verteld dat Sinterklaas dat aan ouders vroeg en vervolgens geld naar ze overmaakten :| ). Dat ging me allemaal écht te ver. Zodra een kind gaat twijfelen, moet je het gewoon uitleggen, niet door blijven gaan, dat is alleen maar frustrerend voor zo'n kind. |
Citaat:
|
Zolang religie blijft bestaan denk ik.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50. |