Citaat:
metroidminded schreef:
(Bericht 26557639)
Heb zo'n gevoel dat bij die overnames de originele studio's toch nog wel redelijk wat vrijheid behouden
|
Mja, maar laten we een typische EA benadering, die bij The Sims, en Neverwinter Nights eens naast elkaar liggen.
NWN was open. Door bestanden te vervangen en de speciale optie voor hakpacks invoegen (pakken met zelfgemaakt gamemateriaal) is een enorme uitbreiding van het spel ontstaan.
Daarnaast was elke uitbreiding die uitkwam, twee in totaal, een hele nieuwe campagne, en de prijs van de paketten naar verhouding laag.
The Sims daarentegen moet je voor een simpele bugfix en een paar nieuwe meubels al een uitbreidingspakket van tientallen euro's kopen. Elke nieuw cheapassed concept (huisdieren, jottem) kost je een nieuwe uitbreidingsset, en ik geloof dat er uiteindelijk voor The Sims 1 een stuk of negen a tien uitbreidingssets op de markt zijn gebracht.
Daarnaast staan de spellen qua niveau en bijbehorend niveau voor ontwikkeling van nieuwe spullen kilometers van elkaar. Iemand kan met Paint voor het grafisch simpele Sims bestaande kleding enigsinds aanpassen, maar het echte werk staat in geen verhouding tot hoe simpel de gameplay is.
Dat terwijl NWN vrij uitgebreide dingen kent, figuren, 3D en de optie rond te kijken, verschillende resoluties, nieuwe objecten en vijanden. Dat is een veel hoger technisch niveau, en toch is ontwikkelen relatief simpel. Scripts die spelmodules voorzien van effecten en gebeurtenissen draaien bijvoorbeeld op een versimpelde vorm van Java die makkelijk te leren is. Met gratis programma's als 3D Max kun je al aardige modellen maken, terwijl iedereen met een grafisch programma en de plugin van Bioware textures kan maken.
Dat zijn twee hele andere benaderingen van je spelersgemeenschap. EA wil dat beperken, en ziet de gemeenschap als iets om geld uit te persen.
Bioware patcht zeer uitgebreid, soms zelfs op aanvraag (De Timestop bug) en in de regel kostenloos. Daaruit is af te leiden dat men de spelers ziet als een gemeenschap van fans, die in de eerste plaats tevreden gehouden moet worden, zodat ze daardoor misschien nieuwe Bioware spellen aanschaffen.
Overname door EA zou het einde van die mentaliteit kunnen betekenen, waardoor een stuk klantvriendelijkheid en spelplezier voor altijd verloren gaat.