Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Seksualiteit (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Wil je meedoen aan een onderzoek over seksualiteit? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1651475)

Uutrecht 06-12-2007 13:22

Wil je meedoen aan een onderzoek over seksualiteit?

Hallo forummers!

Wij zijn Fleur en Dieuwertje, onderzoekers aan de Universiteit Utrecht. Wij zijn bezig met een groot onderzoek naar relaties en seks onder jongeren. Jongeren die seks hebben krijgen namelijk ook te maken met de minder leuke kanten van seks, zoals bijvoorbeeld ongewenste zwangerschappen en soa’s. Deze vragenlijst is een eerste stap om seksuele voorlichting beter op jullie af te stemmen.

Wij zijn op zoek naar 18 en 19 jarigen die onze vragenlijst in willen vullen. In de vragenlijst vragen we jullie te beoordelen hoe jij jezelf op dit moment ziet als je denkt aan hoe je bent als seksueel persoon. Met seksueel persoon bedoelen we: jij als jongen of meisje met al je verliefdheden, fantasieën, gevoelens, ideeën over voorbehoedsmiddelen en seksueel gedrag.

Deelname aan deze vragenlijst is helemaal vrijwillig. Wanneer je nare seksuele ervaringen hebt meegemaakt, dan kan het zijn dat het invullen van de vragenlijst vervelend is. Als je denkt dat het voor jou vervelend is om de vragenlijst in te vullen dan raden we je aan niet mee te doen.

Belangrijk is natuurlijk ook dat jullie anoniem blijven, dat betekent dat je nergens op de vragenlijst je naam hoeft in te vullen, en dat niemand van buiten het onderzoeksteam jullie antwoorden leest.

Om jullie te bedanken voor jullie deelname verloten we een cd-bon ter waarde van 15 euro onder de deelnemers.

Wij zouden jullie deelname heel fijn vinden! Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 10 minuutjes.

De vragenlijst kun je vinden via: www.fss.uu.nl/psy/seks&relatiewijzer

Alvast hartstikke bedankt voor je medewerking!

Groetjes Fleur en Dieuwertje

Dakus 06-12-2007 14:00

Nee

Nona 06-12-2007 14:09

Citaat:

Dakus schreef: (Bericht 26555358)
Nee

Jij mag ook helemaal niet. Graag alleen reageren als je echt iets te vertellen hebt.

Grappig, die briefjes zag ik net nog in de Langeveld kantine liggen. :D

Qimm 06-12-2007 14:17

Waarom is het alleen voor 18-19 jarigen :(

Magican 06-12-2007 16:19

Citaat:

Dakus schreef: (Bericht 26555358)
Nee

In ieder geval niet vrijwillig. Geef me geld ofzo.

Stefenootje 06-12-2007 17:50

Ingevuld :)

Tink* 06-12-2007 18:07

Citaat:

Stefenootje schreef: (Bericht 26557248)

Uutrecht 06-12-2007 18:48

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26555422)
Grappig, die briefjes zag ik net nog in de Langeveld kantine liggen. :D

Haha! :D

We hebben in het Langeveld, Educatorium en bij de HU overal posters opgehangen en flyers neergelegd, in de hoop wat respondenten te vinden. Grappig dat je die gezien hebt. :)

Uutrecht 06-12-2007 18:52

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 26555478)
Waarom is het alleen voor 18-19 jarigen :(

Sorry, waarschijnlijk niet-18-of-19-jarige! ;)

Alleen 18 en 19 jarigen mogen meedoen omdat de vragenlijst die we nu online hebben staan deel uitmaakt van een groter onderzoek, waaraan 1500 middelbare scholieren deelgenomen hebben. Iedereen onder de 18 dient echter 3 toestemmingspapieren in te leveren om mee te kunnen doen aan het onderzoek (zelf, vader en moeder).

Aangezien wij in januari weer met een grootschalig onderzoek beginnen dat we via middelbare scholen afnemen, doen we eerst een kleinere test, om te achterhalen of we daadwerkelijk datgene meten wat we willen meten. We kunnen dit niet via middelbare scholen doen, dus moet het via het internet. En aangezien we geen toestemmingspapieren kunnen gebruiken, kunnen we alleen 18 en 19 jarigen laten deelnemen.

Waarom bijvoorbeeld 20 of 21 jarigen niet mee kunnen doen.. Goede vraag, we moesten ergens een grens trekken, en hebben het maar letterlijk op "tieners" gehouden. Maar goed, die grens is natuurlijk een beetje willekeurig.

:)

Uutrecht 06-12-2007 18:53

Citaat:

Stefenootje schreef: (Bericht 26557248)

Super! Heel erg bedankt! _O_

(en ook bedankt alle anderen voor het invullen!)

Mushu 06-12-2007 20:47

ingevuld

Mushu 06-12-2007 20:52

Ik vraag me wel af hoe jullie die bon gaan verloten omdat jullie geen mailadressen ofzo hebben.

Tranxene 06-12-2007 21:24

Citaat:

Mushu schreef: (Bericht 26558805)
Ik vraag me wel af hoe jullie die bon gaan verloten omdat jullie geen mailadressen ofzo hebben.

Dat is gewoon een lokkertje ;)

Maaike 06-12-2007 21:39

Citaat:

Mushu schreef: (Bericht 26558757)
ingevuld

+
Citaat:

Mushu schreef: (Bericht 26558805)

Dit ja. :)

Kazet Nagorra 06-12-2007 22:54

Citaat:

Uutrecht schreef: (Bericht 26557836)
om te achterhalen of we daadwerkelijk datgene meten wat we willen meten.

Huh?

Nona 06-12-2007 22:59

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26559962)
Huh?

Bepalen van de validiteit van de test lieverd. De meeste mensen snappen deze omschrijving wat beter, jij zou hem ook moeten snappen.

Mephisto 06-12-2007 23:03

Ik las over het 18 + 19 jarigen gedeelte heen, dus dit was een vragenlijst van 1 vraag :D

en kruimel, wat doe jij in het langeveldgebouw?

Uutrecht 06-12-2007 23:04

Citaat:

Tranxene schreef: (Bericht 26559131)
Dat is gewoon een lokkertje ;)

Haha, nee hoor, de mp3 speler die we in ons vorige onderzoek verloot hebben, heb ik persoonlijk langsgebracht. ;) Het is wel een grote blunder! :o

Mushu: je hebt dus helemaal gelijk! Helaas kwamen we hier zelf ook zojuist pas achter.. Het onderzoek is eigenlijk bedoeld om afgenomen te worden onder middelbare scholieren. Zij vullen dan klassikaal een toestemmingsformulier in, dat gescheiden gehouden wordt van de internetvragenlijst. Op die manieren kunnen we de privacy waarborgen en toch de cd-bon verloten.

We hebben er alleen helemaal niet bij stilgestaan dat dit niet kan wanneer mensen het puur via internet invullen. Onze verontschuldigingen voor deze blunder!

Helaas staat het ook op de eerste pagina van de vragenlijst, en dat kunnen we niet weghalen, want als we aan de vragenlijst gaan sleutelen, zijn we onze data kwijt. Voor degenen die de vragenlijst ingevuld hebben: het spijt ons dat we jullie iets beloofd hebben, en jullie nu niet mee kunnen laten loten voor de cd-bon. In ieder geval heel erg bedankt voor het invullen!

Bedankt dat jullie ons wezen op deze fout. Nu kunnen we hiermee rekening houden in ons volgende onderzoek, waarin we waarschijnlijk een i-pod nano verloten. Het zou natuurlijk helemaal zuur zijn wanneer je denkt mee te loten voor een i-pod, en dan erachter komt dat dat helemaal niet kan. En als jullie op de middelbare school of ROC zitten, komen we misschien langs en maken jullie daar alsnog kans op. :D

Uutrecht 06-12-2007 23:13

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26559962)
Huh?

De validiteit van het onderzoek inderdaad. :) Je kunt namelijk wel iets vragen, maar als de vraag niet goed is, krijg je ook niet de juiste antwoorden. In dit onderzoek testen we of we de juiste vragen stellen. Zo ja, dan stellen we ze weer, maar dan in een veel groter onderzoek.

We hebben nu vragen opgesteld, waarmee we hopen te meten waarom mensen al dan niet condooms kopen, gebruiken etc. We gaan er van uit dat, wanneer we inspelen op deze redenen, en in de interventie tips hierover geven, dat mensen meer geneigd zullen zijn condooms te kopen, bij zich te dragen en uiteindelijk te gebruiken. Het hele idee achter het onderzoek is om SOA's en ongewenste zwangerschap te voorkomen.

We starten in januari met een groot onderzoek waarin we deze redenen willen verwerken. De interventie zoals we die nu hebben, werkt, en is gebaseerd op drie jaar onderzoek. We willen de eerdere interventie verder verfijnen door rekening te houden met de moeilijkheden die jongeren tegenhouden condooms te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat het moeilijk is ze te kopen, omdat je partner er niet van houdt of omdat ze te duur zijn. Als we weten wat er speelt, dan kunnen we beter kijken wat we eraan kunnen doen.

Nu maar hopen dat we de juiste vragen stellen dan. ;)

Secret Agent 07-12-2007 08:21

Citaat:

Mushu schreef: (Bericht 26558757)
ingevuld

Uutrecht 07-12-2007 09:09

Bedankt secret agent! :)

Nona 07-12-2007 11:55

Citaat:

Mephisto schreef: (Bericht 26560010)
en kruimel, wat doe jij in het langeveldgebouw?

College, werkgroepen, koffie drinken, ouwehoeren, docenten opzoeken, zeiken over het bordje bovenaan de trap, bij de portier bedelen om sleutels van computerrooms, eten, gisteren zelfs flauwgevallen klasgenoten stukjes dextro voeren. Wat doe ik er niet?

remy476 07-12-2007 11:57

omg ik win niet *huil huil huil*

Kazet Nagorra 07-12-2007 14:55

Citaat:

Uutrecht schreef: (Bericht 26560070)
De validiteit van het onderzoek inderdaad. :) Je kunt namelijk wel iets vragen, maar als de vraag niet goed is, krijg je ook niet de juiste antwoorden. In dit onderzoek testen we of we de juiste vragen stellen. Zo ja, dan stellen we ze weer, maar dan in een veel groter onderzoek.

We hebben nu vragen opgesteld, waarmee we hopen te meten waarom mensen al dan niet condooms kopen, gebruiken etc. We gaan er van uit dat, wanneer we inspelen op deze redenen, en in de interventie tips hierover geven, dat mensen meer geneigd zullen zijn condooms te kopen, bij zich te dragen en uiteindelijk te gebruiken. Het hele idee achter het onderzoek is om SOA's en ongewenste zwangerschap te voorkomen.

We starten in januari met een groot onderzoek waarin we deze redenen willen verwerken. De interventie zoals we die nu hebben, werkt, en is gebaseerd op drie jaar onderzoek. We willen de eerdere interventie verder verfijnen door rekening te houden met de moeilijkheden die jongeren tegenhouden condooms te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat het moeilijk is ze te kopen, omdat je partner er niet van houdt of omdat ze te duur zijn. Als we weten wat er speelt, dan kunnen we beter kijken wat we eraan kunnen doen.

Nu maar hopen dat we de juiste vragen stellen dan. ;)

Ik denk dat je eerder problemen krijgt met de representativiteit van je steekproef. Ik weet niet waar je deze enquête allemaal nog meer gepost hebt, maar hier komen bijna alleen maar hoger opgeleiden.

Mephisto 07-12-2007 17:27

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 26562487)
College, werkgroepen, koffie drinken, ouwehoeren, docenten opzoeken, zeiken over het bordje bovenaan de trap, bij de portier bedelen om sleutels van computerrooms, eten, gisteren zelfs flauwgevallen klasgenoten stukjes dextro voeren. Wat doe ik er niet?

mmkay, welke buslijn neem je dan normaliter?

duivelaartje 07-12-2007 20:14

Ik heb 'm stiekem toch ingevuld omdat ik biiijna 18 ben. :p

Mephisto 07-12-2007 20:15

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 26566382)
Ik heb 'm stiekem toch ingevuld omdat ik biiijna 18 ben. :p

schattig klein meisje :P

duivelaartje 07-12-2007 20:16

Citaat:

Mephisto schreef: (Bericht 26566386)
schattig klein meisje :P

Klein? Puh, ik steek echt wel boven je uit. :cool:

tuttebel 07-12-2007 22:02

ingevuld!

Uutrecht 08-12-2007 12:13

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26564249)
Ik denk dat je eerder problemen krijgt met de representativiteit van je steekproef. Ik weet niet waar je deze enquête allemaal nog meer gepost hebt, maar hier komen bijna alleen maar hoger opgeleiden.

Daar hebben we inderdaad rekening mee gehouden; vandaar dat we hem ook afnemen op ROC's (mbo). Verder hebben we nog gepost op het forum van tmf, yes, en fancy. Het probleem ligt niet in opleidingsniveau (dat is juist heel erg mooi verdeeld, we gebruiken het programma netq, dat vanzelf statistische analyses uitvoert en we dus a la minute grafieken en diagrammen kunnen bekijken). Het is wel zo dat het overgrote meerendeel autochtoon is, terwijl zij juist niet echt de doelgroep voor de interventie vormen. En verder, door fancy en yes, is 2/5e vrouw. ;) Dat proberen we op te lossen door de meer mannelijke ROC studies te benaderen.

Nona 08-12-2007 13:22

Citaat:

Mephisto schreef: (Bericht 26565544)
mmkay, welke buslijn neem je dan normaliter?

12(s), soms 11. Maar ontopic is verder cool. :)

zoef de haas 08-12-2007 15:07

doet niet?

Uutrecht 08-12-2007 19:10

Citaat:

zoef de haas schreef: (Bericht 26570145)
doet niet?

Ik kreeg zojuist een mail van het programma dat "onze voorraad respondenten uitgeput is". :|

Waarschijnlijk ligt het aan de licentie. Die geldt waarschijnlijk voor meerdere onderzoeken, en deze dient geupdate te worden. Ik heb een mail gestuurd naar de projectleider, hopelijk dat hij het programma snel kan upgraden. :s

shining 09-12-2007 13:31

Uutrecht 09-12-2007 17:20

Citaat:

shining schreef: (Bericht 26577250)

:eek:

O wow, hij doet het weer? Bedankt!

:y

shining 09-12-2007 18:11

Citaat:

Uutrecht schreef: (Bericht 26579635)
:eek:

O wow, hij doet het weer? Bedankt!

:y

Blijkbaar ;).

Ani. 09-12-2007 19:01

heb m ook ingevuld :)

Ming-Xia 09-12-2007 20:30

Ingevuld, maar ik vond de antwoorden niet altijd bij de vraag passen.

Isnogood 09-12-2007 21:32

Gedaan

Sidhe 09-12-2007 23:11

Waarom niet. Ingevuld (y)

Uutrecht 10-12-2007 09:07

Dankjewel allemaal!

Ming-xia: kun je misschien een voorbeeld geven? Dit is namelijk het hele doel van het onderzoek; om te testen of de antwoorden bij de vragen passen. Ik hoor graag wat er vreemd over kwam!

Ming-Xia 10-12-2007 18:48

Citaat:

Uutrecht schreef: (Bericht 26583922)
Dankjewel allemaal!

Ming-xia: kun je misschien een voorbeeld geven? Dit is namelijk het hele doel van het onderzoek; om te testen of de antwoorden bij de vragen passen. Ik hoor graag wat er vreemd over kwam!

Nou, ik kan de vragen niet meer terug zien, maar er stond geloof ik een vraag in over hoe vaak je iets gedaan hebt. Maar er wordt nergens gevraagd of je een vast relatie hebt of niet, want dat maakt nogal een verschil in het beantwoorden van de vraag. Ik bedoel, er stond iets over "onder de kleren voelen" bijvoorbeeld, maar als je een relatie hebt, moet je bij al die dingen 'heel vaak' o.i.d. invullen, maar wat heb je dan aan die antwoorden?

Perfectly Still 11-12-2007 20:45

Ingevuld..

Uutrecht 12-12-2007 06:36

Citaat:

Ming-Xia schreef: (Bericht 26588688)
Nou, ik kan de vragen niet meer terug zien, maar er stond geloof ik een vraag in over hoe vaak je iets gedaan hebt. Maar er wordt nergens gevraagd of je een vast relatie hebt of niet, want dat maakt nogal een verschil in het beantwoorden van de vraag. Ik bedoel, er stond iets over "onder de kleren voelen" bijvoorbeeld, maar als je een relatie hebt, moet je bij al die dingen 'heel vaak' o.i.d. invullen, maar wat heb je dan aan die antwoorden?

Klopt inderdaad. We hebben niet naar relatiestatus gevraagd omdat het weinig/ niet van toepassing is op wat we willen meten, maar dat heeft zeker invloed op het aantal keren dat je iets doet of gedaan hebt. :y Wat we hebben aan die antwoorden, in combinatie met enkele andere vragen, is hoe mensen zichzelf zien op sexueel en romantisch vlak (bijvoorbeeld intiem, avontuurlijk), hoe zich dat verhoudt tot hun seksuele ervaring en tot hun condoomgebruik.

drukknoopje 14-12-2007 13:55

Ik ben te oud:(

Maxic 16-12-2007 00:45

Citaat:

tuttebel schreef: (Bericht 26567129)
ingevuld!

Poeperd 18-12-2007 22:04

Ingevuld hoor :) Testjes zijn leuk, ook al win je er niks mee :p

Leeuwtje 20-12-2007 11:10

Ingevuld. :)

forever 21-12-2007 09:01

Ook ingevuld :)

tergemble 21-12-2007 23:06

er ontbreekt 1 mogelijke antwoord bij

Val je voor jongens/meisjes/alleibei

namelijk: op niemand (of op mezelf)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.