![]() |
advertentie rechten en plichten
Hallo! ik moet een opdracht maken en kom nietuit deze situatie. ik weet dat het in mijn les is besproken maar toch twijfel ik. hier de situatie van de client in mijn opdracht:
Meneer hangt een advertentie op bij een supermarkt voor extra inkomsten. (gouden ketting) hij vraagt er 400 voor. Meneer is een vluchteling die door de pardon regeling in nederland is komen te wonen. Zijn vrouw wist hier niks van af, toen meneer thuis kwam zei mevrouw dat hij dit beter niet kon doen vanwege de herinneringen aan de ketting uit zijn oude land (namelijk geerfd) De volgende dag haalt hij de advertentie weg uit de supermarkt, maar die dag komt er wel een reactie van een geinteresseerde dat diegene morgen middag langs wilt komen. Wat ik dus dacht te herinneren wat het antwoord was: dat meneer niet kan zeggen dat hij het niet meer verkoopt omdat hij immers een aanbod heeftgedaan en er een reactie uit is gekomen. als de geinteresseerde het wilt kopen kan hij (volgens het recht) gewoon de ketting kopen. Wel kun je er sociale redenen bij gooien maar het gaat om het juridische. wie o wie *O* kan mij helpen? |
"Vooropgesteld moet worden dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn" HR 10 april 1981, NJ 1981, 532 (Hofland/Hennis)
Aldus de Hoge Raad. De advertentie is zelf dus geen aanbod, dat door aanvaarding leidt tot een koopovereenkomst. Hij hoeft de ketting in beginsel niet te verkopen. |
haha bij een advertentie in een supermarkt kan niemand je dwingen het product echt te verkopen.wat een kwats.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij heeft katje gelijk, ik wilde hetzelfde stukje citeren :P
|
Niet dat het relevant is voor deze situatie hoor, maar als iemand zou zegt "ik geef je vijfhonderd voor je auto" en de ander zegt "oké", is dat dan wel bindend?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01. |