![]() |
[SK] Wie kan mij de reactievergelijking geven?
Wie kan mij de reactievergelijking geven van het volgende;
Wanneer je een stukje calcium in water doet, treedt een heftige reactie op waarbij een oplossing van calciumhydroxide en waterstofgas ontstaan. |
Je hebt voor de reactie de stof water en calcium die je samenbrengt. Dit resulteert (na de pijl dus) in calciumhydroxide en waterstof (in gasvorm).
Water = H2O(l) Calcium = Ca(s) Hydroxide=OH- Waterstof=H2(g) Let bij het oplossen wel of de ionen kloppen! Dus: Echter, deze vergelijking klopt nog niet. Je moet hem dus nog kloppend maken: |
ten eerste de hydroxide uit calciumhydroxide is géén OH, maar OH-.
dit is een redox reactie dus is het verstandig om eerst de halfreacties te maken en vervolgens deze samen te voegen tot een. probeer eens zou ik zegge :) |
tnQ:)
Ik ben met chemisch rekenen bezig, dus ik kom steeds vast te zitten doordat ik de reactievergelijking niet weet En deze; Een blikje campinggas bevat 190 g propaan Bereken hoeveel dm^3 lucht je nodig hebt om deze hoeveelheid geheel te verbranden Neem aan dat geld: Vm 24.5 dm^3 mol-1 en dat lucht 21.0 vol% zuurstof bevat |
Citaat:
|
nou, iig voeg je voor de pijl CA toe en niet het ion-CA, dus CA2+!!!
ma goed het is zowiezo veel overzichtelijker met halfreacties en vooral als je het niet goed snapt moet je dit zeker doen! verder voor je tweede opgave moet je eerst de reactievergelijking van de verbranding van propaan (verbranding is áltijd reactie met O2!! onthoud dat maar) en verder is het simpel achtermekaar uit rekenwerk ;) |
Dus
c3h8 + o2 --> co2 + c3h8???? |
Citaat:
C3H8 + O2 -> CO2 + H2O (want ja verbranding is altijd CO2 en H2O dat vrijkomt!) nu alleen nog kloppend maken, is aan jouw ;) |
Citaat:
|
Doe mij eens een potje Ca2+(s), dan delen we die Nobelprijs ;)
Je hebt links een netto positieve lading en rechts is neutraal. Mag niet. Laten we het even zo doen: Ca(s) + 2 H2O (l) --> Ca2+(aq) + 2 OH-(aq) + H2(g) |
weet je wat je nog te doen staat voor de nobelprijs ;)
|
Lol, ik wou alleen maar helpen hoor :p alleen, dan moet ik het zelf ook wel kunnen natuurlijk. Ik hou me er de volgende keer maar buiten ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
kloppend maken doe je zelf maar. |