![]() |
Fiets-onderhoud
Hallo Kinderen.
Ik heb onlangs (3 weken geleden ongeveer) een nieuwe fiets gekocht. En ik wil 'm zo goed mogelijk onderhouden. Dus ik wilde weten of jullie suggestie's hadden voor het onderhouden/goed houden van m'n fiets. Naast een periodieke controle etc. :o. Alle tips zijn welkom en ik start dit topique omdat het internet een ENORM (té enorm) breed scala geeft aan soorten schoonmaakmiddelen etc. voor m'n fiets. Maar ik wil wel meer weten, van de forummers die waarschijnlijk vast wel ervaring zullen hebben met fiets-onderhouding. Het is een batavus trouwens :o. |
Oud fietsenmaker meldt zich *O*
Dingen die je periodiek even moet doen: - Controleren of banden nog een goede spanning hebben - Controleren of je ketting nog 'vet' genoeg is. Verder is het niet echt goed voor een fiets om te gaan fietsen als er net gestrooit is, maar een fiets is om te fietsen, dus je moet voor jezelf gaan afwegen waar je prioriteiten liggen. Wanneer je het wel doet, gooi even een emmer water erover heen als je terug komt om het zout eraf te spoelen. Af en toe even met een busje kruipolie een beetje tussen je remmen spuiten. Rem inknijpen en spuiten maar. Als je dan toch bezig ben, een beetje in je slot spuiten, maar je hebt daarna wel een weekje last van een vette fietssleutel. Nouja voor de rest beetje de standaard dingen, normaal fietsen, niet slippen etc. Hierboven is wel erg overdreven hoor, het is maar net hoe goed je hem wilt onderhouden :) Volgens mij ben ik nog iets vergeten, maar kan het niet bedenken :( |
Ow, en trouwens :o.
Als ik begin te remmen met mijn linkerrem (er is toch alleen een voorrem of achterrem :|) gaat hij soms piepen. Is dit normaal of is dit al een tekentje dat hij binnen de kortste keren uit elkaar valt? :o |
Piepen is heel normaal bij een rem. Dan zit er wat aanslag op de remschijf.
|
fietsen kunnen inderdaad vooral een heleboel aan als je ze een beetje redelijk onderhoudt..
zorg vooral idd voor de bandenspanning.. dat scheelt een heleboel slagen/spaken/wielen/lekke banden/gescheurde buitenbanden.. om maar een voorbeeldje te noemen.. |
Citaat:
Maar goed, dan hoor je echt staal tegen staal schrapen als je remt, dat geluid is niet te missen. |
Citaat:
En als er nou blijkt dat er iets stevig mis is met dat blokje/remding ofzo, hoeveel zou een reparatie kosten. Of zou dat nog onder de garantie vallen? :P |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
mijn fiets heeft heel wat te voorduren:evil: TNT he:D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45. |