Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   zeggenschap over geld (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1653797)

twistah007 13-12-2007 15:41

zeggenschap over geld

hebben je ouders het zeggenschap over je geld als je 17 jaar bent
en er zelf voor gewerkt heb?
(mag niet eens zelf pinpas hebben)

Anika 13-12-2007 15:50

Volgens mij wel, tot je 18e. Maar ik weet het niet 100% zeker.

Fingon 13-12-2007 16:53

Maar is het wel van jou, moet ze het aan jou geven de dag dat je 18 wordt?

AzN 13-12-2007 17:13

Citaat:

twistah007 schreef: (Bericht 26613772)
en er zelf voor gewerkt heb?
(mag niet eens zelf pinpas hebben)

Niet eens je eigen pinpas? :confused: Als je pas 13 zou zijn, begreep ik 't nog wel...

SuperSanne 13-12-2007 19:59

Als je niet eens aan dat geld mag zitten, waarom dan überhaupt werken?

Overigens is het wel een beetje...ahem...'ongebruikelijk' dat je op je 17e niets te zeggen hebt over je eigen financiën. Ik kreeg zakgeld toen ik 6 was en kleedgeld toen ik 12 was, en mocht dit besteden aan wat ik wilde zodat ik leerde met geld om te gaan. Op je 17e je (zelfverdiende!) geld in moeten leveren is echt niet normaal!

Anika 14-12-2007 08:18

Citaat:

Fingon schreef: (Bericht 26614407)
Maar is het wel van jou, moet ze het aan jou geven de dag dat je 18 wordt?

Volgens mij moet dat dus niet. Een aantal jaar geleden heeft een kennis van mij in een vervelende situatie gezeten met z'n ouders en die konden volgens mij gewoon z'n geld inhouden voor hij achttien werd, en daarna moesten ze het niet terug geven.

T_ID 14-12-2007 09:38

Citaat:

twistah007 schreef: (Bericht 26613772)

Nee, slechts medezeggenschap.

Maar dit is meer een opvoedkundige dan een juridische vraag, en tenzij je een ernstig gat in je hand hebt vind ik het vreemd als je op je 17e nog niet over je eigen geld kan beslissen.

Goed, als ik op mijn 17e al mijn geld had willen uitgeven dan was ik ook, terecht, teruggefloten, maar voor echt alles ontzeggen moet toch wel een goede reden bestaan.

Adore 14-12-2007 12:03

Erg ongebruikelijk. Inderdaad is dit niet echt een juridische kwestie, maar om het toch maar even te zeggen: eigenlijk ben je tot je 18e handelingsonbekwaam en mag je daarom in principe geen geld uitgeven. Maar de wet stelt dat zoiets wel erg ver gaat, waardoor je zelf geld mag uitgeven en dingen mag aanschaffen. Als jij alleen achterlijk dure dingen koopt waar je ouders op tegen zijn, dan kunnen ze dat terugdraaien en mogen zij dat ook.
Maar normale uitgaven? Die zijn gewoon voor jezelf en is het dus overdreven dat je ouders het zo doen.

Krummeltje 14-12-2007 18:49

Ik dacht dat handelingsonbekwaamheid deels met je zestiende al wegging? Dat je dan dure dingen kan kopen zonder dat je ouders dat kunnen terugdraaien?

martijn1985 14-12-2007 19:33

Citaat:

Krummeltje schreef: (Bericht 26622486)
Ik dacht dat handelingsonbekwaamheid deels met je zestiende al wegging? Dat je dan dure dingen kan kopen zonder dat je ouders dat kunnen terugdraaien?

Je kunt iig dingen kopen die geacht worden normaal te zijn voor je leeftijd (i.e een kind van 8 kan geen TV kopen, iemand van 16 waarschijnlijk wel). Als jij iets koopt wat als normaal wordt verondersteld voor je leeftijd dan kunnen je ouders dat niet terugdraaien.

nare man 14-12-2007 21:31

Dat is juist, rechtshandelingen door een onbekwame minderjarige die in het maatschappelijk verkeer als gebruikelijk voor iemand van die leeftijd gelden kunnen niet worden vernietigd. In beginsel zijn alle andere ('ongebruikelijke') rechtshandelingen van een minderjarige wel vernietigbaar.

Maar hou even goed in de gaten dat naast de regeling van de handelingsonbekwaamheid voor minderjarigheid er ook nog zoiets is als een belang bij een rechtsvordering. De wet schrijft ook voor dat zonder voldoende belang aan niemand een rechtsvordering toekomt, dus je ouders kunnen niet zomaar rechtshandelingen gaan lopen vernietigen omdat ze dat toevallig leuk vinden. Ze moeten er wel een belang bij hebben en daarbij speelt een rol dat de bepaling inzake onbekwaamheid van minderjarigen is geschreven in het belang van bescherming van de minderjarige tegen zichzelf.

Adore 16-12-2007 21:41

Citaat:

Krummeltje schreef: (Bericht 26622486)

Ik meende nog altijd 18, maar wat nare man ook zegt, de ouders mogen het niet voor de lol doen.

Vanaf je 16e mag je wel zelfstandig een arbeidscontract afsluiten, zonder dat ouders dat nietig kunnen verklaren.

Krummeltje 16-12-2007 23:28

Dan zal dat arbeidscontract het misschien ook al zijn geweest :)

Balance 17-12-2007 12:34

Kunnen ouders een bankrekening van een kind 'opeisen'? En kan je als minderjarige een bankrekening openen zonder toestemming van ouders?
Want anders zou de TS gewoon een nieuwe rekening kunnen openen en vervolgens het geld van z'n werk daar op laten storten.

Fingon 17-12-2007 16:21

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 26637886)
Kunnen ouders een bankrekening van een kind 'opeisen'? En kan je als minderjarige een bankrekening openen zonder toestemming van ouders?
Want anders zou de TS gewoon een nieuwe rekening kunnen openen en vervolgens het geld van z'n werk daar op laten storten.

Of vragen dat z'n baas het vasthoud tot z'n 18e?

T_ID 17-12-2007 16:30

Citaat:

Kunnen ouders een bankrekening van een kind 'opeisen'?

Voor sommigen helaas, dat kan. Zelfs wanneer een kind onder toezicht van het immer luie en naar steeds verder gaande incompetentie strevende Jeugdzorg gesteld is, maar de ouders nog niet uit de ouderlijke macht ontzet zijn, kan men de bankrekening van het kind plunderen. Een grote maas in de wetgeving.
Citaat:

En kan je als minderjarige een bankrekening openen zonder toestemming van ouders?

Postbank - nee.
Rabobank - nee
ABN Amro - klantenservice zwijgt in alle talen
SNS - idem

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.