![]() |
Weerwolfspel #42 deel 3
Einde van het spel *O* :(
Toch even een nieuw topic om nog wat dingen na te bespreken enzo.. En wel zo netjes om de spelleiders te bedanken: Bedankt! Ik vond het erg leuk ook na mijn dood nog vanalles te lezen :) En als je de kans krijgt geschiedenis te schrijven met een derde deel moet je die kans ook grijpen eh ;) |
Oh en officieel moet het topic voor alle leden begrijpelijk zijn enzo en spelregels erbij...
Het volgende weerwolfspel mag over 4 weken weer beginnen, er mogen dan twee spellen achter elkaar worden gespeeld en beide spellen mogen uit twee topics bestaan. Maar voorlopig dus geen spel. Voor wie wel geinteresseerd is: Hier gaat het om. De spelregels van het befaamde weerwolfspel Traditioneel speelt dit spel zich af in een klein dorpje in de Middeleeuwen wat geteisterd wordt door duivelse wezens: weerwolven. De setting is echter al vaak veranderd (eens was zelfs er de legendarische tijdmachine). Users die mee willen spelen kunnen zich voor het spel begint (en nadat een nieuw spel is aangekondigd) inschrijven en zij krijgen (random) een rol toegewezen. In totaal spelen er 20 users mee. Hier onder bevinden zich dan vier weerwolven, een Tovenaar, een Heks, een Ziener, een Leerling, een verrader en een aantal simpele dorpelingen (over al deze functies later meer). Niet iedereen werkt tegen de wolven, maar ook dit wordt verderop uitgelegd. Iedereen weet van zichzelf welke rol/functie hij vervult, maar de weerwolven komen ’s nachts bij elkaar om te moorden en naar de maan te huilen en weten zo ook elkaars identiteit. Het doel van het spel is simpel: de dorpelingen (en de andere “good guys”) proberen alle weerwolven te doden, de weerwolven juist zo snel mogelijk iedereen op willen eten (met uitzondering van hun mede-weerwolven natuurlijk). Het spel begint met een eerste stemronde voor de dorpelingen. Tijdens de dorpsvergadering, ‘s avonds in de herberg, worden levensdraden doorgeknipt. Alle dorpelingen zitten rond de tafel (of achter hun pc) en bespreken wie er opgehangen moet worden. Hun dorp wordt al tijden ’s nachts geteisterd door terroriserende, moordende weerwolven, die overdag veranderen in onschuldig uitziende dorpsbewoners. Er moet iets aan gedaan worden. Er moet iets veranderen! De dorpelingen nemen het heft in eigen hand. Elke deelnemer stuurt een persoonlijk bericht aan de Spelleider met daarop de naam van degene die volgens hem moet worden opgehangen. De user met de meeste stemmen wordt gelyncht, sterft, en ligt dan helaas uit het spel. De Spelleider maakt bekend wie welk lot is toegevallen door middel van een verslag van de gebeurtenis en vertelt ook welke rol de overledene vervulde. ’s Nachts is de tijd van de weerwolven. In het licht van de maan veranderen zij van gedaante en sluipen zij door het dorp, waar zij samen een slachtoffer maken. In overleg kiezen de weerwolven hun menselijke maaltijd en dit melden zij in een gezamenlijk bericht aan de Spelleider. Deze maakt vervolgens weer bekend wat voor tragedie er ’s nachts heeft plaatsgevonden… Als de avond valt komen de dorpelingen weer bij elkaar met een kroes bier in de herberg, om de verschrikkelijke voorvallen van voorgaande nacht te bespreken. Natuurlijk is er dan weer een stemronde, een nacht waarin de weerwolven toeslaan, et cetera. Alle functies naast de gewone wolven en dorpelingen op een rijtje: Verrader Functie tijdens hangrondes: De Verrader stemt als gewone dorpeling, maar zal dus altijd op een andere dorpeling stemmen. Hij probeert andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken. Functie tijdens eetrondes: geen. Positie: wolven Kennis: de verrader weet wie de wolven zijn. Heks Functie tijdens hangrondes: De heks stemt als gewone dorpeling, maar probeert andere dorpelingen weg te stemmen. Dit kan mislukken omdat de heks de identiteit van de wolven niet kent. Functie tijdens eetrondes: De heks stuurt één naam naar de spelleider. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst. Kiest de heks de leerling, de verrader of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen toch niks tijdens eetrondes). Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want deze zijn immuun tegen de heks’ krachten. Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoon's speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. (bescherming van tovenaar vervalt, wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing). De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad. Positie: wolven Kennis: alleen de eigen functie. Leerling Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de Tovenaar, Ziener of Heks wordt gedood zal de speciale functie van de Leerling in werking treden. De Leerling wordt gepromoveerd naar Tovenaarsleerling, Leerling-ziener of Leerling-heks (afhankelijk van wie er als eerste sterft). De leerling krijgt dan dezelfde gave en functie. Er is maar één leerling, dus alleen de persoon die als eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande drie dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen. Het leuke van de leerling is dat ie in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als ie leerling-heks wordt gaat hij bijvoorbeeld voor de wolven werken. Positie: dorpelingen (aanvankelijk, dit kan veranderen mocht de Leerling Leerling-heks worden) Kennis: alleen de eigen functie Tovenaar De Tovenaar beschermt elke nacht één van de dorpsbewoners tegen de weerwolven, waarbij hij natuurlijk niet zichzelf mag beschermen. De naam van zijn beschermeling stuurt de Tovenaar in een pm naar de Spelleider. Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Wolfsbane De Wolfsbane kan de eerste keer dat hij door de wolven wordt uitgekozen niet worden opgegeten (helaas is hij niet immuun voor dood door ophanging). Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Ziener De Ziener kan in de nacht van de eetrondes een bericht sturen naar de Spelleider om te vragen wat een bepaald persoons functie/rol is en deze kennis gebruiken om te stemmen. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de gevraagde persoon/personen. De geliefden De geliefden zijn, zoals de naam het al zegt, geliefden. Als één van de twee sterft, sterft de ander van verdriet ook. Het doel is dus om samen het spel te overleven. De geliefden mogen met elkaar overleggen en al hun kennis delen, dit mag uiteraard niet met de anderen. Positie: ze gaan altijd voor elkaar, ongeacht aan welke kant ze staan Kennis: de eigen functies en alle overige beschikbare kennis. Cupido Deze koppelaar moet bij het begin van het spel twee namen opgeven en dit worden dan de geliefden. Op die manier kan de spelleider niet expres een wolf en een dorpeling samenzetten (of juist niet), maar hangt het echt af van het toeval. Want de cupido weet dus niet de functies. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de geliefden De jager De jager is vooral een doorn in het oog van de wolven. Hij mag iemand afschieten zodra hij dood gaat, of dat nou in de eet of hangronde is. Zolang de jager erin zit loop je het risico om te worden neer geschoten als je iemand te verdacht maakt of jezelf verdacht maakt. Hij weet alleen zijn eigen functie. Hij kan dus per ongeluk in het voordeel van de wolven schieten. Positie: Dorpelingen Kennis: Alleen de eigen functie Een paar regels om goed spelverloop te bevorderen Onderling overleg is niet toegestaan! (behalve natuurlijk tussen de weerwolven en geliefdes) De wolven winnen het spel als op een bepaald moment zij in de meerderheid zijn. Een meerderheid van wolven resulteert namelijk in het feit dat er na een stemronde altijd een niet-weerwolf wordt opgehangen. De dorpelingen winnen als alle weerwolven opgehangen zijn. Iedere deelnemer, behalve de weerwolven, moet stemmen. Na 3 rondes achter elkaar niet te hebben gestemd krijg je een waarschuwing van de Spelleider. Als je 4 rondes niet hebt gestemd krijg je een zogenaamde 'rode kaart' en mag je het volgende spel niet meedoen. De Ziener houdt zijn extra kennis voor zichzelf, maar mag zich natuurlijk wel gedragen naar zijn kennis zonder dit expliciet te zeggen. Per ronde mag de Ziener slechts van één user de functie opvragen. De Spelleider mag niks loslaten over het verloop van het stemmen (wie en wie wat heeft gestemd moet maar achteraf blijken). De Tovenaar mag per nacht één user beschermen tegen de weerwolven. De weerwolven moeten elke nacht in overleg met elkaar proberen een dorpeling op te eten. Bluffen is toegestaan, zelfs gewenst. Laat je fantasie de vrije loop, post je weerwolftheorieën, complottheorieën en bluf waar je wilt in deze spuisels. Het spel heeft elke keer twee stemrondes. Eén van de dorpsbewoners en één van de weerwolven. Per ronde is er een deadline waarvoor gestemd moet worden welke duidelijk door de Spelleider genoemd wordt, dit is meestal 24 uur. Als je niet vóór de deadline hebt gestemd is je stem ongeldig en vervalt deze. Bij gelijkspel stemmen de weerwolven ook en hebben zij dus de beslissende stem. Zij horen ook tussen wie het gelijkspel is. Als je dood bent ben je ook echt dood. Het is dan dus niet de bedoeling om nog theorieën te gaan spuien. De wolven eten -meestal- niet voor niks iemand op. |
Ik ben trouwens bezig geweest met een beschrijving van de wincondities. Ik word de discussie een beetje zat, het was niet de eerste keer dat ik te maken kreeg met een complexe winconditie. Continu zijn de meningen van de verschillende ervaren spelleiders erover verdeeld. Wat meer eenheid zou fijn zijn. Dit is wat ik heb geschreven:
Citaat:
Hopelijk laten de forumbazen het topic dan ook nog even open:o Dan kunnen we nog even nakletsen over het spel en dit bediscusseren:) Yoshimare is trouwens ook begonnen aan een naslagwerk dat beschrijft wat je het beste kunt doen in bepaalde situaties. Daar zien we later waarschijnlijk weer meer van:) |
Dank spelleiders, was een leuk spel!
Gelijkspel is wel beetje onbevredigend though... |
ik ben het niet eens met het feit dat de geliefden niet als dorpeling tellen.
|
Waarom doe je het niet gewoon zoals ik voorstelde? Als het 1 tegen 1 is na een hangronde, wint de wolf, als het 1 tegen 1 is na een eetronde, wint de dorpeling. Gelijkspel is ook niet echt bevredigend. :p
|
Citaat:
|
Nogmaals, wat ik hoop te bereiken met dat wincondities reglement is dat er meer eenheid is tussen de spelleiders en de spelers. Het maakt mij niet uit wat de regels zijn, zolang iedereen het er maar over eens is.
EDIT: dank je wel lisaaah:o |
Citaat:
en ik vind dit op zich een goed initiatief, maar dan moet er wel ruimte zijn voor discussie. je bent niet de uberspelleider ofzo. |
Gelijkspel is vrij kut imho.
|
Citaat:
|
:rolleyes:
|
Citaat:
Ja dit dus. Imo ook het meest logische. |
Citaat:
|
alles levert gezeur op :)
maar een reactie als "zo wil ik niet in discussie' op een van mij heel redelijke normale post vind ik nogal typisch. het komt op mij over alsof je graag je mening erdoor wilt drukken. als je dat niet wilde had je namelijk eerst deze discussie gestart alvorens je 'regels' te schrijven. |
Ik vind dit een goed initiatief van Daboman, want het is idd elke keer gezeur op het einde.
Gelijkspel lijkt mij ook de beste optie, maar een discussie moet mogelijk zijn, zolang er maar een besluit is genomen voordat het volgende spel start, zodat het daarna voor iedereen duidelijk is. En dan niet nog mensen hebben die alsnog gaan lopen zeuren. Dat geliefde dorpelingen niet meetellen als dorpeling hebben we nooit gedaan, maar ik vind het eigenlijk wel een goede regel. Dan hebben de geliefden ietsje meer kans om te winnen, ze hebben het al moeilijk genoeg nu. Owja, en het verhaal dit keer was echt vet. Daboman en Trophus mogen wat mij betreft vaker spelleider zijn (y) |
Citaat:
Ik zal jullie verder wel even in discussie laten:) |
ik zei al: goed initiatief! maar ik ben het er niet mee eens.
(en ik snap dat van die beslissingen nemen, dat had ik ook een keer, en wat je ook besluit, er is altijd wel iemand het er niet mee eens, dus dat soort dingen vastleggen is zeker een goed plan) |
Het was een spannend spel!
Goed gedaan Sherco! En bedankt spelleiders! :) |
:o oh en respect aan daboman die sinds mijn ban heel erg veel werk op zich heeft genomen voor het spel :bloos:
en gelijk mijn excuses hiervoor :o |
Mag ik dan nog vragen waarom Yoshimare zo vreemd deed?
|
Citaat:
|
Ik vind het gelijkspel opzich een prima uitkomst (heb ik ook al naar Daboman gepm'd vlak voor de laatste ronde), maar als mensen hier enorme problemen mee hebben dan lijkt Kazet's idee me een goede.
En inderdaad, bedankt spelleiders, voor de mooie verhalen! En bedankt mede-wolven, als 1 wolf wint, winnen alle wolven ;) |
Citaat:
Volgens mij was ik die keer met jou spelleider:o Was dat niet toen de heks, de tovenaar en de wolf allemaal op 1 persoon gingen?:o |
Tovenaar + heks + wolf is geen probleem, dan is diegene gewoon veilig. (immers, heks heeft alleen effect op diegenes functie, niet op diegenes bescherming en wolf + tovenaar = geen slachtoffer ;) )
|
Nou, dat was me het spelletje wel. :p In ieder geval wel grappig om een keertje de wolf te zijn.
|
Citaat:
Citaat:
maar trouwens: dit was een leuk spel (y) |
Ik vroeg me trouwens nog 1 dingetje af: Tijdens een gelijkspel (ik heb geen zin om terug te zoeken welk gelijkspel) zei de spelleider dat ie een fout had gemaakt maar dat ie niet kon zeggen wat omdat ie dan te veel zou verraden. Wat was er toen gebeurd?
|
Ik weet het zelf eerlijk gezegd ook even niet meer. Maar misschien weet Trophus het nog. Ik herinner me in ieder geval alleen nog vaag dat ik ergens bang was om de geliefden te verraden.
|
Ik heb ook nog een leuke vraag. Waarom ging ik de eerste eetronde eruit? DP, kun je het nu wel toelichten?
|
Omdat we verwarring wilden veroorzaken, geloof ik.
Ik zal de PM's van toen eens even terugzoeken. Dan moet ik een hele PM-box doorspitten. :D |
"Misschien moeten we vandaag iemand opeten die LL aanviel? Vlindertje, bijvoorbeeld, dan weten ze hopelijk ook niet echt waar we op doelen."
zei DP. Tja... En: Citaat:
|
Citaat:
Soija was inderdaad erg overheersend. |
Wanneer begint het nieuwe spel?
|
4 weken na aflopen van het vorige.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Inderdaad. :D :( :bloos:
|
Ik vond Minke wel erg veel wolf uitstraling hebben. :o
|
Ik hapte gewoon te veel toen Yoshi zo irritant deed, dat werd mijn ondergang. :(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij was je ook een keer de enige die had gestemd:D
Volgens mij was dat ook de ronde dat madameminke eruit ging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En @TRA: Ja, dat was me wat, in dat hotel. :D Zeker jouw idee, Dabo? |
Ik had een aantal rondes maar 1 stem. Ik had ook een ronde dat het gelijkspel werd tussen EoS en madameminke. De geliefde van EoS stemde toen tijdens de eetronde:D
|
Citaat:
|
Hartstikke mooi was dat, echt hartverscheurend :p
Alleen is Romeo & Julia geen sprookje. :o ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.